close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: distributieriem gerafeld na 20.000 km

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: ahu 1,9; 416000km

Moet even wat kwijt. De motor liep de laatste tijd wat rottig. Een tractorgeluid, een luie hond, bij het starten rook evenals bij accelereren zwarte rook. Ondanks het vervangen van 4 gloeipitten (3x gewoon stuk, 1x had nog 16,5 KOhm), bleef starten bij kou een probleem. Zoeken hier in de archieven deed mij besluiten de hond gisteren naar een goede garage te brengen. Systeem uitlezen, tijdstippen controleren etc.

Het telefoontje van de garagist na een uur maakte mij duidelijk dat dit geld ging kosten. Wat bleek.

De zijkant van de distririem was gerafeld; de riem was gewoon smaller geworden. Rubber zat aan de binnenkant van de afdekkap. Hij vond het onverantwoord zo door te rijden (volledig mee eens) en stelde een vervanging voor van riem, (span)rollen etc. Multiriem was ok.

Bleek dat de vertanding in het krukaswiel was hol gesleten én dat er stukken rubberen tand er in verkleefd zat. Maar dit waren niet de tanden van de huidige riem! De veronderstelling is nu dat die rubber vullingen de riem steeds opzij heeft gedrukt. Er is een getande loopwiel met zijflenzen. Daar heeft de riem tegenaan zitten schuren.

Ook blijkt een looprol (een zware met een forse veer, ben de naam kwijt), € 90, scheef te zijn. Deze rol zou eigenlijk nooit vervangen worden; nu dus wel.

Daarnaast was de rechte pasrand in het krukaswiel niet meer recht. Waardoor dit wiel een fractie heen en weer kon draaien op de as. Dit levert andere tijdstippen op.

Ook stond de brandstofpomp niet bepaald op tijd.

Kortom na vervanging en de juiste afstellingen en afrekening van 500 pleuros rij ik niet meer met een hond maar met een jaguar :-))).

Gevraagd. komt dit vaker voor. Is er een idee hoe stukken stand kunnen achterblijven in een tandwiel. Is dit onzorgvuldigheid?

Ik lees er graag over.

Moraal: een riem vervangen is niet zozeer "oude eraf nieuwe erop" maar ook gericht kijken naar de (slijtage)toestand van de verschillende componenten.

Groet,
Olleke

Geplaatst door

olleke (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Distributie riem is een sucuur iets. Weet waar je mee bezig ben, anders kan het veel geld kosten! Betreft versleten tandwielen heb ik al eerder mee gemaakt.Kan vuil zijn in de tand holte, bodem plaat onder motor afwezig? Verder kan speling op lagers van div componenten of spanrol een rol spelen dat je riem vroeg tijdig
is versleten dmv scheeflopen.

Sybre 0
badge

15 jaar

[quote=olleke]Moet even wat kwijt. De motor liep de laatste tijd wat rottig. Een tractorgeluid, een luie hond, bij het starten rook evenals bij accelereren zwarte rook. Ondanks het vervangen van 4 gloeipitten (3x gewoon stuk, 1x had nog 16,5 KOhm), bleef starten bij kou een probleem. Zoeken hier in de archieven deed mij besluiten de hond gisteren naar een goede garage te brengen. Systeem uitlezen, tijdstippen controleren etc.

Het telefoontje van de garagist na een uur maakte mij duidelijk dat dit geld ging kosten. Wat bleek.

De zijkant van de distririem was gerafeld; de riem was gewoon smaller geworden. Rubber zat aan de binnenkant van de afdekkap. Hij vond het onverantwoord zo door te rijden (volledig mee eens) en stelde een vervanging voor van riem, (span)rollen etc. Multiriem was ok.

Bleek dat de vertanding in het krukaswiel was hol gesleten én dat er stukken rubberen tand er in verkleefd zat. Maar dit waren niet de tanden van de huidige riem! De veronderstelling is nu dat die rubber vullingen de riem steeds opzij heeft gedrukt. Er is een getande loopwiel met zijflenzen. Daar heeft de riem tegenaan zitten schuren.

Ook blijkt een looprol (een zware met een forse veer, ben de naam kwijt), € 90, scheef te zijn. Deze rol zou eigenlijk nooit vervangen worden; nu dus wel.

Daarnaast was de rechte pasrand in het krukaswiel niet meer recht. Waardoor dit wiel een fractie heen en weer kon draaien op de as. Dit levert andere tijdstippen op.

Ook stond de brandstofpomp niet bepaald op tijd.

Kortom na vervanging en de juiste afstellingen en afrekening van 500 pleuros rij ik niet meer met een hond maar met een jaguar :-))).

Gevraagd. komt dit vaker voor. Is er een idee hoe stukken stand kunnen achterblijven in een tandwiel. Is dit onzorgvuldigheid?

Ik lees er graag over.

Moraal: een riem vervangen is niet zozeer "oude eraf nieuwe erop" maar ook gericht kijken naar de (slijtage)toestand van de verschillende componenten.

Groet,
Olleke[/quote]
Hallo,

Mooie kmstand, heb zelf ook een Passat met AHU motor, en nu 270.000 km gelopen, wat je zegt over de distri is een waar feit, goed onderhoud is belangrijk, maar zwaar klote dat de vorige eigenaar zo slecht onderhoud heeft uitgevoerd?

Maar nu kan je weer met een gerust hart rijden zonder dat je bang hoeft te zijn dat ie breekt.

Ik zeg veel succes en nog vele km's.

Groet Hans

hcaluwe 0

15 jaar

[quote=Sybre]Distributie riem is een sucuur iets. Weet waar je mee bezig ben, anders kan het veel geld kosten! Betreft versleten tandwielen heb ik al eerder mee gemaakt.Kan vuil zijn in de tand holte, bodem plaat onder motor afwezig? Verder kan speling op lagers van div componenten of spanrol een rol spelen dat je riem vroeg tijdig
is versleten dmv scheeflopen.[/quote]
Hoi Sybre,

Nee dat was niet bepaald opgehoopt vuil. Echt puur rubber. Gewoon stukken tand van de distririem. Ok, het tandwiel was hol uitgesleten, dus die moest wel worden vervangen. Niet zo vreemd: dik 400K km's en nooit vervangen. Ik wil wel aangeven aan anderen: het kan dus zo maar gebeuren dat er troep in de tanden zit. Als je dat laat zitten dan kost dat dik geld.
Derder vervang ik altijd alle slijtcomponenten die met de dristiriem te maken hebben. Alleen die grote spanrol blijkt eigenlijk nooit te worden vervangen. Nu dus wel.

groet,
Olleke

olleke 0

15 jaar

Hans, ik heb deze passat al vanaf 2003 (172K km) en een paar distririemen vervangen in de tussentijd. Laten doen. Je hebt er geen zicht op hoe gedegen monteurs in de garage te werk gaan. Ik ga er vanuit dat een beetje monteur een vakman is die zijn werk doet met vreugde en interesse.

groet,
Olleke

olleke 0

15 jaar

[quote=olleke]Hans, ik heb deze passat al vanaf 2003 (172K km) en een paar distririemen vervangen in de tussentijd. Laten doen. Je hebt er geen zicht op hoe gedegen monteurs in de garage te werk gaan. Ik ga er vanuit dat een beetje monteur een vakman is die zijn werk doet met vreugde en interesse.[/quote]
Hans reageert niet meer...... (uitgesloten)

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

[quote=paulkelder][quote=olleke]Hans, ik heb deze passat al vanaf 2003 (172K km) en een paar distririemen vervangen in de tussentijd. Laten doen. Je hebt er geen zicht op hoe gedegen monteurs in de garage te werk gaan. Ik ga er vanuit dat een beetje monteur een vakman is die zijn werk doet met vreugde en interesse.[/quote]
Hans reageert niet meer...... (uitgesloten)

Gr. paul[/quote]
Goedemorgen Paul,

Wat moet je doen (liever gezegd: gedaan hebben) om te worden uitgesloten van deze site?

Groetjes, Olleke

olleke 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.