537 bezoekers online

Volkswagen Golf IV: Distributieriem scheurt

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI AJM PD

Beste,

Op de een of andere manier scheurt mijn distributieriem.
Ik zal kort beschrijven wat het probleem is.
- In de zomervakantie, kwam mijn auto tijdens het rijden tot stilstaan. Auto slaat niet meer aan doet niet. Auto vervolgens naar de monteur en die controleert het een en ander en zag dat de distributieriem in 2en is gescheurt, niet kapot (door midden) maar door de helft in de lange stand zeg maar. (riem zat er pas 30dkm op.) Blijkbaar was blok van tijd gesprongen.
- Contact opgenomen met degene die de riem erop heeft gezet en hij heeft zonder problemen, zonder enige kosten het euvel voor me opgelost. Blok begon ook te tikken dus heeft hij gelijk de hydrostoters vervangen en er een nieuwe riem op gelegd. Blok heeft hij vervolgens gecontroleerd en hij zei dat het helemaal in orde was. (probleem was dat er een kap tegenkwam)
- Nu 8dkm verder begint de riem weer scheuren te vertonen. Vooral aan de binnenkant ( aan de linkerkant, als de riem 4 centimeter is zeg maar na de 1ste centimeter vanaf rechts), maar sinds twee weken begint dit ook aan de buitenkant van de riem.

Waardoor zou dit kunnen komen? Als er een kap tegenkwam zou hij niet zo mooi waterpas scheuren zeg maar.
Tijdens de distributieriemwissel is er ook een andere koppakking en kop opgekomen (gereviseerde)

Heb al weer contact opgenomen en de monteur vindt dit ook raar maar hij gaat er weer naar kijken en wilt het graag oplossen.

Misschien iemand idee hoe dit kan, heb namelijk geen zin om de 10dkm een nieuwe riem te plaatsen.

Met vriendelijke groet,

PS. hoe krijg ik Professional onder mijn naam weg, want dat ben ik niet

GolfTDI_66

Geplaatst door GolfTDI_66 , lid sinds 11 jaar geleden

9 Reacties

V4-lover PRO, 9 jaar geleden

Volgens mij is dit een gekend probleem bij VW.
Spanrol staat niet mooi in lijn dacht ik.

GolfTDI_66, 9 jaar geleden

Wat kan men hier tegen doen?
Dus de spanrol is dan niet goed afgesteld?
Nieuwe spanrol en nieuwe riem en het moet opgelost zijn of?

ricky PRO, 9 jaar geleden

Ik ken dit probleem niet bij dit blok, maar als je naar de riem kijkt op het nokkenastandwiel, staat hij dan in het midden of wijkt hij veel af naar de zijkant?

GolfTDI_66, 9 jaar geleden

De riem zit gewoon op zijn plek.

Hier kun je zien dat die riem van binnen uit aan het scheuren is en sindskort zie je dat ook op de buitenkant op bepaalde plaatsen
[url=http://img684.imageshack.us/i/2910201003...][img]http://img684.imageshack.us/img684/3364/...[/img][/url]

[url=http://img826.imageshack.us/i/1902201112...][img]http://img826.imageshack.us/img826/760/1...[/img][/url]

Riesjaar, 9 jaar geleden

Ik zou de poelie's waar de distributieriem loopt goed kontroleren.
Er zal ergens een beschadiging zijn denk ik of een braam

GolfTDI_66, 9 jaar geleden

Volgens mij was alles gecontroleerd (dit is de 2de maal dat het gebeurt) tijdens de vorige keer. Ik kan nu nog rijden, maar niet voor lang denk ik. Ik ga over 20 dagen naar mijn garagist, zal dit dan zkr doorgeven, de poelies en de spanrol. De garagist dacht dat hij tegen de kapje aan kwam op de distributieriem maar dit is niet logisch, aangezien de riem gewoon scheurt vanaf een bepaalde plek en recht.

ricky PRO, 9 jaar geleden

Kan ook zijn dat het lager van de waterpomp speling heeft en dat daardoor de riem wordt geknikt als hij voorbij de waterpomp komt en dat die scheur dan de breuklijn is.
Of inderdaad ergens op een poellie (nokkenastandwiel of krukastandwiel) een slecht/beschadigt gedeelte.

Punt PRO, 9 jaar geleden

Volgens mij zit er in een van de getande poulies iets scherps ingebed . Wat de riem in de loop van tijd doormidden snijdt. Loop tand voor tand na .Aan de beschadiging te zien komt het van binnen uit,dus niet door een gladde rol. Succes.

sciroccofreak, 9 jaar geleden

inderdaad.. lijkt op een braam op een tandwiel.. hebben ze de riem miss met een schroevendraaier op de nokkenas gezet,

MAAR... ook al eens meegemaakt dat de nokkenassen zwaar liepen.. en daardoor de riem in zijn draairichting kapot trok..
aangezien die nokkenassen er al 2x?? af zijn geweest.. lagerkappen fout ertussen of beschadigd?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.