Volkswagen Passat: Distributieriem vervangen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI (66Kw)

Mijn distributieriem is vervangen bij kilometerstand: 185.000
Hij staat nu op 255.000, wanneer moet deze weer vervangen worden ???
Nu hoor ik vaker dat je behalve de riem ook standaard de half-automatische spanrol(+spanner) en de omlooprol moet vervangen, klopt dit ??
Zijn er nog meer onderdelen rond deze distributieriem die vervangen moet worden
Zijn er dan verder nog riemen die vervangen moeten worden, mulitiriemen en/of v-snaren met bijbehorende polie's e.d.
Heeft er iemand een exploded view van al deze onderdelen en hoe dit in de motor bevestigd is ???

passat007

Geplaatst door passat007 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

als de riem bij 185000 km vervangen is moet hij nu bij275000 km vervangen worden inclusief de spanrol en de multi riemen.
de spanner van de multiriemen moet je controleren als deze nog goed zijn kun je hem laten zitten.

groetjes jan.

passat007 (0), 17 jaar geleden

Is dit alleen de spanner of ook nog het spanwiel of is dit een compleet onderdeel.
Groetjes Wim

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

als je de spanner van de rib-riem bedoelt dan kan ik je vertellen dat deze kompleet is de spanner met rol.

groetjes jan.

passat007 (0), 17 jaar geleden

Jan bedankt voor de info
Groetjes Wim

kilometervreter (0), 17 jaar geleden

Ik heb me laten vertellen dat bij het vernieuwen van de distributieriem tevens de waterpomp moet worden vervangen, of spreekt dit voor zich?

groet,

Santa (0), 17 jaar geleden

Nee, dat spreekt niet voor zich.
Althans, voor veel dealers niet. Indien jij daar geen opdracht voor geeft, zullen veel dealers de pomp lekker laten zitten.

Het is echter wel verstandig om het te doen want je hebt de boel dan TOCH open liggen en betaalt dus eigenlijk alleen de pomp. Montage stelt niet veel voor.

Uiteraard zullen er mensen zijn die zeggen dat ze het zonde van het geld vinden om een nog goed werkende pomp te vervangen.

IK vind het zonde om een half jaar later de hele boel weer los te moeten laten halen om dan alsnog de pomp te vervangen.

Het hangt dus ff van je standpunt af: direct preventief vervangen of gewoon de alom bekende afwachtende houding aannemen en wat gokken en vooral veel hopen.....

De keus is aan jezelf.

kilometervreter (0), 17 jaar geleden

oke...

Maar wanneer het te laat is.... is het ook echt te laat toch?
Je riskeert dus heel wat.

meneerpost (0), 17 jaar geleden

[quote=kilometervreter]oke...

Maar wanneer het te laat is.... is het ook echt te laat toch?
Je riskeert dus heel wat.[/quote]
Het is niet een feit dat ie 'toch wel een keer lek raakt.' Voor hetzelfde krijg je er nooit problemen mee.
Als ie lek raakt is niet zo erg, er gaat wel een lampje branden als het resevoir leeg is.
Montage steld inderdaad niks voor. Hij kost geloof ik 5 tientjes, ik zou hem lekker laten zitten als er niks mee aan de hand is.

Als het de garage opvalt dat ie lek is bellen ze je toch wel op.

mvg meneerpost

thijs11387 (0) PRO, 17 jaar geleden

bij deze motoren zit de waterpomp helemaal niet achter de tandriem. Dus heeft het ook geen zin om hem te vervangen als die niet lek is.

Groet Thijs

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

precies thijs de waterpomp bij dit type wordt door de multi snaar aangedreven dus alleen vervangen als hij niet goed is .

groetjes jan.

kilometervreter (0), 17 jaar geleden

oke...

Zelf heb ik een golf TDi met 85kw, zit de waterpomp bij dit type motor nog weer anders of is dat hetzelfde verhaal als de betreffende passat?

Over een 10000 zit ik namelijk ook aan een nieuwe distributieriem dus vandaar dat ik benieuwd ben wat wijsheid is met de waterpomp.

groet,

Santa (0), 17 jaar geleden

Okee, ik heb zitten suffen......
Ik schaam mij diep......

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=kilometervreter]oke...

Zelf heb ik een golf TDi met 85kw, zit de waterpomp bij dit type motor nog weer anders of is dat hetzelfde verhaal als de betreffende passat?

Over een 10000 zit ik namelijk ook aan een nieuwe distributieriem dus vandaar dat ik benieuwd ben wat wijsheid is met de waterpomp.

groet,[/quote]
bij dit type motor draait de pomp wel met de distributie mee, pomp uit voorzorg altijd vervangen.

paul,

kilometervreter (0), 17 jaar geleden

kijk aan...

thanx

Audidriver73 (0) PRO, 17 jaar geleden

Bij mijn vorige auto (seat toledo tdi van 2001) is ongeveer 1jaar en 20.000km na vervangen van de riem de waterpomp vastgelopen en is de distributieriem "gelukkig" alleen maar 2tanden over de brandstofpomp versprongen, auto sloeg af en niet meer aan te krijgen, dus ik laat vanaf nu altijd de waterpomp mee vervangen bij distributieriemwissel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.