close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf: distributieriem vervangen Golf 2 1.6 turbo diesel (code 1V)

Bouwjaar: 1992

Twee vragen:
1) moet ik de krukas-vsnaar-poelie (4 inbusbouten) verwijderen om onderste distributieriem kap te kunnen verwijderen, of moet ik de krukas-distributieriem-wiel (centrale veelhoekige bout) verwijderen?

2) in het geval van de centrale bout: wat is dat voor ding? Heb ik zeker een speciale dop voor nodig...

Alvast bedankt.

Geplaatst door

jwdorst (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vraag 1: de 4 inbusbouten verwijderen.
Vraag 2: de centrale bout dient om de onderste distributieriemwiel op de krukas te bevestigen, niet los doen dus.
Let op, als je nog nooit een distributieriem vervangen hebt, er komt meer bij kijken. Motor in bdp zetten, nokkenas met liniaal centreren en blokkeren, pompwiel blokkeren met hulpstuk, nokkenas loszetten op de nokkenas en terug vast als de riem er op ligt, timing controleren met meetklok, riemspanning juist zetten, enz.
Zie ook op volgende site over het vervangen van de koppakking bij de golf 2 diesel: http://www.autoschrauber.de/art/000012/z...

Arie560 0

19 jaar

Arie,
Bedankt. Wist het even niet zeker omdat ik heb begrepen dat het verwijderen van de poelie, om de onderste distributieriemdeksel te kunnen verwijderen, bij eerdere modeljaren (-'84) niet nodig is.

jwdorst 0

19 jaar

Verwijderen van de krukaspoelie is altijd nodig geweest om het onderste distributie deksel te demonteren. Al bij de eerste golf diesel van 1976 (toen was het nog een metalen kapje.....)

Ook moeten de drie inbusboutjes en de poeli van de waterpomp er af.

Nog een tip; als je de riem vervangen hebt, draai dan de motor minmaal 2 slagen in de draairichting rond met een sleutel op de veelkantbout op de kopse kant van de krukas, om zeker te weten dat alles vrij ronddraait. (er past een normale 19 mm 12 kant dop of ringsleutel op die voor enige euro's bij de gereedschapszaak ligt)

succes

audia4 0
badge

19 jaar

Harry,
Bedankt voor de aanvullende info.Ik had al gemerkt dat de waterpomppoelie er ook nog af moest:) Het klusje is inmiddels geklaard en alles loopt weer als vanouds.

jwdorst 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.