Volkswagen Passat: distributiewiel ontsteking eruitgelopen.

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 E

enkele weken geleden de motor vervangen ( 300.000 gelopen en veel olieverbruik) door een golf3 blok 2.0 E. uit 1996 met 170.000 km
Het blok was geleverd zonder vliegwiel en ontsteking. Dit was geen probleem heb deze onderdelen van het oude blok overgezet op deze jonge frisse motor.
Met de auto probleemloos meer dan 2000 km gereden.
Ben zonder probleem naar Praag ereden en op de terugweg in Duitsland stop de rotzak ermee. Wat blijkt is het distributiewiel welke de ontsteking aandrijft er een halve cm eruitgelopen te zijn. Dus de distritieriem zit er wel op en is niet stuk. maar de wielen liggen niet meer in één lijn. Die van de as waar de ontsteking mee aangedreven wordt heeft een rand van de onderste kap doorgesleten.
Volgens mij staat de ontsteking nu niet meer op tijd en is dit de oorzaak dat de auto niet meer start. De motor draait wel rond en ook de rotor van de ontsteking. Hun monteur wou de auto niet maken Hij was zeer dramatisch totale motorschade!!!. Het liefst had ik met de passat onze vakantie terugreis vanuit praag voltooit.
De auto wordt volgende week hopelijk thuisgebracht. Ik kan niet wachten om hem te repareren.
Maar hoe kan dit wiel naar buiten komen na 2000 km. Ik heb dit niet losgehad.
En hoe zit deze geklemd of geborgd.

jorini

Geplaatst door jorini (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

dat tandwiel zit op een as met een spie en vast met een bout.
de as zelf wordt vast gezet met twee schroefjes en een plaat met keering.
dus je moet kijken wat er los gegaan is tevens is de vraag of de disrtubutie niet vergaan is dus die moet je controleren .
deze motor heeft niet zo gauw klep contact dus waarschijnlijk valt het mee.

groetjes jan.

jorini (0), 16 jaar geleden

[quote=jan T]dat tandwiel zit op een as met een spie en vast met een bout.
de as zelf wordt vast gezet met twee schroefjes en een plaat met keering.
dus je moet kijken wat er los gegaan is tevens is de vraag of de disrtubutie niet vergaan is dus die moet je controleren .
deze motor heeft niet zo gauw klep contact dus waarschijnlijk valt het mee.

groetjes jan.[/quote]
Jan.

hoop dat de auto volgende week teruggebracht wordt.
Heb inmiddels een plaatje hoe één en ander inelkaar zit.
Het is voor mij een raadsel hoe dit kan gebeuren.
De distributieriem zelf zag er nog goed uit. Maar voor de zekerheid zal ik deze wel vervangen.
Als het opgelost is zal ik een verslag van uitbrengen.
Bedankt voor je antwoord

groet,

Johan

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

nou johan ik ben benieuwd en ki lees het graag van je en ook of je nog een oorzaak hebt kunnen vast stellen.

groetjes jan.

jorini (0), 15 jaar geleden

Auto is teruggebracht door de ANWB en afgeleverd bij de dealer.

De auto bij de dealer opgehaald ( weggesleept.)
Thuis gelijk aan de gang.
probleem bleek simpel te zijn. bout waarmee het distibutie wiel vastzit was los gelopen.
Hierdoor was het wiel zover naar buiten gekomen dat deze over de spie ging.
Ontsteking was dus helemaal weg.

Alles is weer gemaakt en auto rijd weer.
Moet alleen de onderste distibutiekap vernieuwen. maar kon op de sloop nog geen juiste vinden. (2.0 E).
Over een paar weken zal ik voor de zekerheid de distributie riem en spanner ook vervangen. deze ziet er nog goed uit maar voor de zekerheid toch maar vernieuwen.

Jan bedankt voor je anttwoord.


Groet,
Johan

jorini (0), 15 jaar geleden

[quote=jan T]nou johan ik ben benieuwd en ki lees het graag van je en ook of je nog een oorzaak hebt kunnen vast stellen.

groetjes jan.[/quote]
Jan ik heb de oorzaak gevonden. bout losgelopen van het distibutiewiel.
Hoe dit mogelijk is is voor mijn nog steeds een raadsel na 173.000km.
Voor de zekerheid heb ik er borgmiddel loctide blauw erop gedaan.


Bedankt voor je antwoord,

johan

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

nou johan het belangrijkste is dat hij weer loopt.
dat die bout los gelopen is zal toch temaken hebben dat hij niet goed vast gezeten heeft want iets anders kan ik niet bedenken.
je weet ookm de geschiedenis niet van de motor dus daar zal ik het op houden.
en normaal hoeft er geen loctide op dus nou zal hij zeker vast zitten.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.