Hoi Allemaal,
Sinds kort heb ik een (naar mijn idee) leuke lupo aangeschaft. Vanaf het begin leek de koppeling niet lekker aan te voelen, en ben daarom met de auto teruggegaan met de klacht dat de koppeling niet lekker terug lijkt te lopen. Na wat aandringen besloot men in de garage om het koppelingspedal te vervangen (deze stond op het punt van breken bij het scharnierpunt). Dit loste het probleem goed op. Nu een week later valt me op dat de auto soms zwaar beroerd in zijn achteruit schakelt ( naar schatting 1 op de 15 keer lukt het bijna niet, en hoor je een licht tandenpoets geluid).
Na wat testjes en zoeken kwam ik erachter dat de vulopening (bij deze auto afgesloten met een rubberen dopje) niet op zijn plaats gezet is, ik keek zo naar het draaiende vliegwiel. Voorzover ik kon zien was er geen versnellingsbak olie te zien. Ik heb geen enkel idee hoe lang de auto zo gereden heeft, en of het olie peil nu nog wel goed is. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de olie vervuilt raakt (omdat de opening niet dicht zat). Ik heb zelf de neiging om de olie uit de versnellingsbak compleet te laten verversen, maar weet niet of dit erg zinnig is. Wellicht dat jullie me kunnen helpen?
De auto: Een VW Lupo uit 2004 (modeljaar 2005), 1.4 MPI met 36500 km op de teller.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat is niet de vulopening. Het is de opening waatdoor je het BDP-merkteken kunt zien. Er is niets aan de hand met de olie, gewoon het stopje terugplaatsen.
Ok, dank je wel.
Blijf ik echter met het probleem zitten dat de auto absoluut niet goed schakelt. Vorige week een paar keer gehad dat als je hem in zijn achteruit wil zetten dat hij tot ongeveer halverwege wil, maar dan blijft 'hangen'. Als je de koppeling dan laat opkomen, hoor je de tanden langs elkaar heen schrapen. Dit is sinds men het koppelingspedaal heeft vervangen.
Daarnaast komt nu steeds meer de klacht terug dat de auto zo nu en dan gewoon niet meer in zijn 2 wil. Eerst vermoedde ik dat de koppeling niet diep genoeg ingetrapt werd, maar dit blijkt niet zo te zijn (dit is zelfs met het koppelingspedaal helemaal naar de bodem.
Vandaag m'n vriendin langs de garage gestuurd: men kan de klacht niet vinden. Volgens de monteur(s) is er niets met de versnellingsbak aan de hand. Ook 'kraakt' de 2e versnelling nog wel eens met het schakelen van zijn 1 naar zijn 2.
Ik heb de auto nu zo'n 3,5 week, en heb gemiddeld iedere week wel een keer een bezoek gebracht aan de garage ivm klachten aan / over de auto. Ik baal alleen van de service die men bij deze garage levert. Misschien dat iemand van jullie ervaring heeft met bovenstaande?
18 jaar
Was de kijkopening naar het vliegwiel. Schakelprobleem is nog niet opgelost, maar lijkt te maken te hebben met het al dan niet in basis staan van je versnellingsbak, of de afstelling van de kabel.
18 jaar
Waarschijnlijk komt de koppeling soms niet goed vrij. (meestal met warme motor)
Dit kan meerdere oorzaken hebben.
-koppelingskabel defect.
-koppelingsplaat blijft plakken,aan vliegwiel of drukgroep.
-Koppelingsplaat glijdt niet soepel over de prise as van de versnellingsbak.
Dit kun je testen met stilstaande auto,koppeling intrappen en deze de hele tijd ingetrapt houden,2 seconden wachten,dan in z'n achteruit zetten,als de slag van het koppelingspedaal goed is,en de kabel is ook in orde, en je hoort dan nog steeds schrapende tanden,komt de koppeling niet goed vrij.
Test dit wel meerdere malen.
Aan te raden om dan een nieuwe koppelingsset te monteren.
Succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar