Hallo,
ik heb gisteren een Tiguan terug gekregen (les wagen) welke in noodloop liep en het DPF + MM lampje branden en het gloeilampje knipperde.
Ik heb er de volgende storingen uitgehaald 09315 (P2463) Diesel particular filter-carbon accumulated en 09299 (P2453) Diesel particulate filter differential pressuer sensor: circuit range preformance.
Tevens heb ik het roetilter willen regenereren maar zonder succes
Ik heb inmiddels de roetfilter er af gehad ter controle en tevens de druksensor uitgewissled met een andere auto.
Toen ik het roetfilter daarna weer aangesloten heb en de storingen gewist heb kwam er niets meer terug maar het DPF lampje blijft branden. De wagen heeft gewoon vol vermogen en rijdt verder perfect. Ik had daarom het idee dat het regenereren niet werkte de eerste keer aangezien de wagen toen in noodloop liep (reed max 120km/u).
Nu heb ik zojuist de Tiguan weer willen regenereren maar zonder succes. Ik heb zo'n 20km op 2200 toeren gereden, 20km op 2500 toeren en 15km op 3100 toeren.
Het DPF lampje blijft nu gewoon branden (gaat uit bij starten en na 2 a 3 seconde springt het weer aan).
Het vreemde is nu dat als ik de wagen uit lees er GEEN storingen in staan!!!!
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Gr Chris
Ter info: De Tiguan is handgeschakeld, van 9-2009 en heeft 122.500km gereden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou lees eens uit hoe vol het roetfilter zit.
als hij boven een bepaalde grens zit lukt het niet of hij zit vol en moet vervangen worden maar dat weet je pas als je gekeken hebt hoeveel er in zit.
groetjes jan.
Probeer eens accu even los en hoe is het dan?
Had ik al gedaan maar er niet bijgezet... Ook dat heeft niet geholpen...[quote=ricky]Probeer eens accu even los en hoe is het dan?[/quote]
Wat wij ook wel eens doen is de opgeslagen roetmassa met de testkast op 0 zetten en dan gaan regenereren, maar die storing over de druksensor is dan wel weer vreemd. Zelf denk ik als je nog wat langer gaat rijden dat de storing terug komt. Blijft soms echt gekloot met die troepfilters..
Maar als nu die storing terug komt over de druksensor dan zit daar denk ik het probleem omdat hij onwaarschijnlijk signaal zegt en dat heeft dan met de bedrading te maken of hij is zelf stuk (gingen als broodjes), of misschien draadbreuk in de kabelboom en dan vaak ter hoogte van de startmotor.
Ik heb zelf een VW transporter van 2010 met een roetfilter heb alleen maar ellende gehad.
Zodra het lampje van je roetfilter brand moet je boven de 80km blijven rijden, zodra je het lampje een paar negeert gaat de wagen in noodloop.
Ik heb mijn bus diverse malen bij de vw dealer gebracht met het probleem en het enigste wat hun doen is de wagen goed warm rijden gelijk een de test kast en handmatig regenereren en dan is het probleem weg en de lampjes zijn uit.
De laaste keer hebben ze andere software op mijn computer gezet zodat hij ook stationar regenereerd omdat mijn bus veel in de stad rij.
13 jaar
Ja die roetfilters is na het EGR systeem de grootste rommel die ze op die auto's bouwen dat is wel duidelijk.
Ik heb inmiddels de roetfilter er onderuit gehad en volledig met hogedruk reiniger door gespoten, Vervolgens de druk sensor vervangen en alles opnieuw ingeleerd en geregenereerd. Nu is het probleem verholpen.... Maar voor hoe lang bij een leswagen.
Eigenlijk zou ik zeggen dat een roetfilter ook gewoon leeg te halen is... Er zitten temperatuur sensoren op en druk sensoren maar als de roetfilter helemaal leeg is registreren deze naar mijn weten geen fouten... Wel is met de roetfilter de katalysator te vervallen gekomen wat wellicht weer een te hoge uitstoot tot gevolg heeft...[quote=Opperbeun]Ik heb zelf een VW transporter van 2010 met een roetfilter heb alleen maar ellende gehad.
Zodra het lampje van je roetfilter brand moet je boven de 80km blijven rijden, zodra je het lampje een paar negeert gaat de wagen in noodloop.
Ik heb mijn bus diverse malen bij de vw dealer gebracht met het probleem en het enigste wat hun doen is de wagen goed warm rijden gelijk een de test kast en handmatig regenereren en dan is het probleem weg en de lampjes zijn uit.
De laaste keer hebben ze andere software op mijn computer gezet zodat hij ook stationar regenereerd omdat mijn bus veel in de stad rij.[/quote]
Zou ook maar even bij de dealer aangaan want ook voor deze motor is een softwareupdate beschikbaar voor dit probleem.
Auto was al bij dealer geweest maar daar was geen andere software voor... Wel een herstel kosten plaatje van 2400,- vandaar dat ie naar ons kwam...[quote=Benny Vee]Zou ook maar even bij de dealer aangaan want ook voor deze motor is een softwareupdate beschikbaar voor dit probleem.[/quote]
Was deze zeker al eens geupdate, nu maar hopen dat je er voorlopig af bent.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Tiguan of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar