close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Lupo: druk op het koelsysteem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Sinds de aankoop van mijn lupo had ik last van koelvloeistof verlies. Na 2 keer terug bij de garage te zijn geweest was de diagnose een lekke koppakking.
Gelukkig viel het binnen de garantie en heb mijn lupo nu ongeveer 2 weken terug. Van morgen wilde ik het peil controleren van de koelvloeistof. Toen ik de dop van het reservoir los draaide ontsnapte er lucht ook waren de koelslangen best hard voordat ik de dop er af draaide. MIjn vraag is of dit normaal is? MIjn lupo heeft heel de nacht stil gestaan. Ik moest wel weer een beetje bijvullen ongeveer 150 ml.

Geplaatst door

cube (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ietwat overdruk ( tot 0,8/1 bar ) is normaal te noemen, dit is de openingsdruk van de dop, dus enige restdruk mag je verwachten.

Ook het bijvullen van 150 ml na een kopreparatie valt binnen de verwachtingen. Het systeem is een heel eind leeg geweets, en hier en daar zullen nog wel wat luchtbellen hebben gezeten die er nu uitzijn.

Gewoon de temperatuur en het koelwaterpeil de komende dagen/weken nog even scherp in de gaten houden. Ik verwacht niet dat er verder nog problemen zijn.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Hallo, we zijn nu 2 maanden en 2000 km verder. Vanmorgen dacht ik dat ik de kachelradiator hoorde borrellen. Heb de motorkap geopend en zag gelijk dat het koelvloeistof expansievat leeg was. Heb meer als 1 liter moeten bijvullen. Het rare vind ik dat het waarschuwingslampje niet is gaan branden. Hoe kan zoveel koelvloeistof verdwijnen zonder dat ik lek vlekken op de weg zie?? Of zou ik geflest zijn door de garage, die de koppakking en waterpomp helemaal niet vernieuwd hebben en gewoon de auto terug hebben gegeven omdat ze wisten dat de garantie toen nog maar 2 weken was. Ik zit nu echt met mijn handen in het haar, heb voorlopig geen geld om de lupo na te laten kijken. Iemand die me kan helpen??
Grzz cube

cube 0

15 jaar

Cube

Je bent 2000 km verder,als er nu een heel klein lek is,is dat niet altijd zo te zien,dus je zal geen sporen op de straat vinden..want 1 liter verlies op 2000km is zo minimaal dat je hem het beste even onder druk kan laten zetten,dan zie je waarschijnlijk waar het lek zich bevind.

Heb je nergens aanslag zitten bij de slangeklemmen ? of is hij nergens vochtig o.i.d. ?

Als de koppakking en waterpomp vernieuwd zijn,moet je dit zeker wel kunnen zien,de pakking is overigens nog vers en schoon,en de waterpomp nog voorzien van een mooie zilvere kleur zonder troep.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Hallo Stefan, bedankt voor je reactie, de koppakking ziet er idd nieuw uit, dus neem ik aan dat ie vervangen is. Ik zie nergens vochtige plekken of een aanslag op de slangen. Temperatuur blijft netjes in het midden, fan slaat ook goed aan, kachel werkt ook na behoren. Zou het evt de dop van het expansievatje kunnen zijn??
Als ik die iets te snel open draai loopt er koelvloeistof aan de rechterkant an het expansievatje.
??????????
grz cube

cube 0

15 jaar

Cube

Als er wat druk op het systeem staat bij warme motor,en je draait ineens de dop los,ontsnapt de druk en eventueel wat koelvloeistof,dat het uit het gaatje komt van het expansievat is normaal.

Een nieuwe dop halen kan altijd,kost nog geen € 10,-

Als de dop kapot zou zijn of als deze te vroeg opent,loopt het dus aan de zijkant uit het tankje,maar als hij dat doet,zie je wel sporen van lekkage of aanslag daar..

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.