Volkswagen Polo: DSG 7 schakelt te snel op.

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 TSI DSG 7

Vraag aan de (Volkswagen) professionals:

Is de DSG-7 ook te laten instellen bij de Volkswagendealer zelf en wat kost dat, of moet ik naar DSG dokter en kost mij dat 500 Euro?


In verband met het volgende "probleem":

In de D-stand: De versnellingen 1, 2, en 3 schakelen mooi soepel en zeer fijn over op ongeveer 1800 toeren, maar bij de 4, 5, 6 en 7 is dit niet het geval en wordt er te snel opgeschakeld.

(Met het "toppunt" de 7de versnelling... die bij 60 kilometer per uur op een vlakke asfaltweg wordt ingeschakeld, wat de motor zeer duidelijk hoorbaar niet fijn vindt).

De S-stand... Tja, de DSG dokter zei het op zijn site ook al; voor mij te extreem.

Enco

Geplaatst door Enco (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

primera p11 (0), 12 jaar geleden

De auto zit nog in de volledige garantie,alles wat je er door een derde aan laat doen doet je garantie vervallen.
Dit had je toch ook kunnen constateren bij de proefrit,of heb je die niet gemaakt?.
Ik neem aan dat je een auto niet vanaf een plaatje koopt.
Dit schakel gedrag is geprogrammeerd om het verbruik zo laag mogelijk te houden en de uitstoot ook.

Enco (0), 12 jaar geleden

Ik begrijp dat Volkswagen een zo'n laag mogelijke uitstoot wil hebben voor de typegoedkeuring, maar ik ben benieuwd hoelang je motor en DSG-7 meegaat als je constant met een ingeschakelde DSG-7 automaat rijdt die de motor in de hogere versnelling zwaar belast... Bij 1200 rpm (volgens de toerenteller) wordt er overgeschakeld naar de 7de versnelling...

Tijdens de proefrit is mij dit niet opgevallen en schakelde de DSG-7 met precies mijn rustige rijstijl keurig en fijn door de hogere versnellingen zonder de bromgeluiden van de motor die je krijgt als je in een te hoge versnelling rijdt met een te lage snelheid...

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Is allemaal ingesteld op het nieuwe rijden...kan hun het schelen dat het na een tijd nadelige gevolgen heeft voor de motor (vervuiling) als ze maar aan de milieu eisen voldoen dan zit het goed en kunnen ze de wagen verkopen alszijnde zuinig totdat de gevolgen hiervan gaan spelen....
P.s. de dsg bak vind dit niet echt erg, gaat meer om de motor.
Maar misschien heb je toch wel een probleem en je hebt garantie dus ik zou het hele systeem toch wel voor de zekerheid laten uitlezen. En misschien valt je motor ook nog in een terugroepactie om de ketting te laten vervangen omdat daar een probleem mee is (zowat bij elke vw/audi met ketting) en dan kan je die gelijk laten vervangen.

Enco (0), 12 jaar geleden

Dat vermoedde ik al, dat de uitstoot belangrijker is dan de levensduur van de motor...

Ja, dat is waar, de DSG-7 schijnt meer Nm aan te kunnen dan de motor kan leveren.

De vraag is of de Volkswagendealer de schakelmomenten van versnelling 4, 5, 6 en 7 van de DSG-7 (softwarematig) kan verhogen naar ongeveer 1800 rpm, zodat de motor mooi en fijn loopt en ik geen problemen krijg met de fabrieksgarantie van 2 jaar ?

Bedankt voor het advies!, blijkbaar een professional aan het woord!:

De distributieketting-problemen: spelen die ook nog voor een TSI 1.2 motor bouwjaar september 2011 ?

Ik had begrepen dat sinds de zomer van 2011 er geen ondeugdelijke distributiekettingen meer werden gemonteerd, of denk ik te makkelijk...
Kan ik zelf nagaan om welke serie motoren het gaat ?

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Mike,weet je wat het ook is,je hebt het over 7 versnellingen.
Bij rustig optrekken rij je bij 60 al in de 7,het gaspedaal een halve cm naar beneden en de bak schakelt 3/4 versnellingen terug.
Kun je nagaan hoe vaak de bak aan het schakelen is aan de hand van versnellen en of verlangzamen.
Dit alles doet ook de levensduur van de bak beinvloeden.
kijk,bij de garantie van twee jaar zal de boel wel heel blijven maar als er na 2 jaar problemen ontstaan dan kost het klappen met geld.

Enco (0), 12 jaar geleden

[quote=primera p11]Mike,weet je wat het ook is,je hebt het over 7 versnellingen.
Bij rustig optrekken rij je bij 60 al in de 7,het gaspedaal een halve cm naar beneden en de bak schakelt 3/4 versnellingen terug.
Kun je nagaan hoe vaak de bak aan het schakelen is aan de hand van versnellen en of verlangzamen.
Dit alles doet ook de levensduur van de bak beinvloeden.
kijk,bij de garantie van twee jaar zal de boel wel heel blijven maar als er na 2 jaar problemen ontstaan dan kost het klappen met geld.[/quote]
Hey Primera en anderen,

Nog bedankt voor de reacties!

Gezien de koude winter en splinternieuw auto heb ik even behoudend gereden; heb afgelopen weken geprobeerd wat u zei, maar de motor maakt dan wel erg veel toeren en schakel zoals u zegt meteen (vrij ruw) terug...

Mijn vraag is nu eigenlijk of het niet een fabrieksfout is om de DSG 7 zo in te stellen dat rustig rijden niet goed mogelijk is zonder dat motor "onder toeren" maakt?

Ik ben slechts en alleen informatie aan het inwinnen: Helaas heb ik nog geen antwoord of de V.A.G. dealer de DSG instellingen kan wijzigen...

(Ik heb helaas gemerkt dat beleefde en vriendelijke vragen over de auto, door de dealer zeer snel worden gezien als beledigend commentaar, vandaar dat ik dit hier even doe).

primera p11 (0), 12 jaar geleden

De DSG bak is zo ingeregeld om aan een zo laag mogelijk verbruikscijfer te komen en om in aanmerking te komen voor de belastingmaatregel.
Dan word het aantrekkelijk om de auto met deze motor aan te schaffen.
Zoals Ricky ook memoreerde:iingeregeld op het nieuwe rijden om een zo laag mogelijk verbruikscijfer te scoren.
En daar mee mensen over de streep te trekken om dit model aan te schaffen.
En mensen zijn daar begrijpelijk gevoelig voor,gezien de huidige benzine prijzen.
Dit heeft uiteraard consequentie's voor het comfort en het toerental van de motor.
Instellingen veranderen ze niks aan,dat is fabrieksmatig ingesteld en daar mogen ze ook niks aan veranderen.
Het is nou eenmaal de karakteristiek die bij dit model hoort,na de garantie kun je de DSG parameters laten wijzigen bij de DSG dokter.

Enco (0), 12 jaar geleden

Zou ABT Motortuning via de dealer een oplossing kunnen bieden voor de "problemen" met de DSG 7?
(Dit om problemen met de fabrieksgarantie te voorkomen).

Aan welke verhoging van de verzekeringspremie moet ik dan denken? (Vermogen gaat volgens opgave van 77 kW naar 104 kW, 25 schadevrije jaren).

Is het trouwens een voordeel of een nadeel als je de getunde auto na een jaar of 3 gaat inruilen met 60.000 op de teller?

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ik weet niet of ABT daar wat mee kan,vraagje voor de dealer.
Of misschien kan Ricky hier wat zinnigs over zeggen.

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb deze 1.2 nog nooit gereden met een getunde motor en met een dsg bak eraan gekoppelt maar ik denk dat als je hem laat tunen en je gaat dan net zo rijden als dat je nu doet dan denk ik dat die bak ook net zo snel blijft opschakelen zoals nu, dat is gewoon de software van de bak die dat bepaald aan de hand van toerental en gaspedaalstand e.d. Maar theoretisch zou het misschien kunnen zijn dat de bak net even anders reageert dan normaal omdat de computer van de bak ook gegevens binnenkrijgt van de motorcomputer die dan getuned is maar dat is eigenlijk gissen. De dealer weet dit niet denk ik dus ik denk dat je misschien abt zelf eens kan bellen.

Enco (0), 12 jaar geleden

Hey Richard,

Bedankt voor het meedenken!

Ik heb op de site van ABT gekeken en begin nu te twijfelen of auto's achteraf getuned kunnen worden door ABT in Nederland, omdat ABT alleen een vestiging heeft in Duitsland...

popey (0), 12 jaar geleden

Beste Enco,

Ik lig al 2 jaar in de clinch met xxxx over dit fenomeen.
Brieven aan de directie van xxx bieden geen uitkomst.
Ze zijn horende doof.
Het gaat bij mij om een Golf Variant 1.4 TSI Exective van 2010.
Als je zo'n auto koopt hoor je er oordoppen gratis bij te krijgen.
Wij noemen deze auto "brommetje".
Het is een prima reisauto,maar in de stad en "N" wegen is het brommen wat ie doet.
Tijdens proefrit niets van bemerkt.
Heron(VW dealer) noemt dit een "specifieke produkt eigenschap"
Er is me aangeboden een andere automaat te rijden als vergelijking.
Als ik me aanmelde was er nooit 1 beschikbaar.

In de "sportstand"biedt geen soelaas, zit je meteen op je voorganger en slippen je wielen door.
Ik heb de mogelijkheid om te flipperen, dus een versnelling lager.
De versnelling is inderdaad zo dat met 1200 t/m de auto in de 7de versnelling staat.(50-60 km/h)
Ook 80km/h vindt deze auto van boven de 1300 kilo niet fijn in de 7de versnelling.
Dit alles om de A status te verkrijgen.

Ik denk dat op den duur de lagers overbelast dreigen te raken.
In een eerder stadium heb ik naar autoweek iets daarover geschreven.
Nooit een antwoord ontvangen.
Ook in dit forum heb er over geschreven( zie onder popey),amper een reactie.
Zo krijg je Volkswagen niet op de knieen.
Ook bij Radar geen respons.
Graag wat goeie reacties om dit Tros Radar aan te bieden.

met vr gr

popey

paulmichiel (0) PRO, 12 jaar geleden

Lagers lopen er pas uit bij zware belasting bij te lage toeren..... Bij belasting schakelt de motor terug dus don't worry.

Rijd zelf nu een Honda Hybrid en die rijdt bij constante snelheid bij 60 km ook maar net 1200 toeren zonder dat de IMA erbij komt. Iets gas en hij gaat gelijk hoger in toeren.

popey (0), 12 jaar geleden

Hybrid ?

Dan rijdt tie toch electrisch bij dit toerental?
Wat is het gewicht van deze auto?
Ik merk niet dat de DSG terugschakeld bij belasting,was dit maar waar.

popey

paulmichiel (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij constante snelheid gebruikt hij gewoon de benzinemotor. Zie je aan het display. Als je iets gasgeeft bij een DSG schakelt hij direct terug net als de CVT in de Hybrid.

Enco (0), 12 jaar geleden

Hey Popey,

Hartelijk bedank voor uw bericht!; heb nog een vraag aan u, zal dit via de email van het forum doen.

Groet,

Mike

Enco (0), 12 jaar geleden

Dubbel post, gewist

Benny Vee (0) PRO, 12 jaar geleden

Voor deze 7 traps dsgdak is ook een softwareupdate beschikbaar via maatregelcode 3308 . Laat dit eens controleren bij de dealer.
Laat dan de software van de motor ook controleren.
Dit geldt ook voor de golf van Popey

popey (0), 12 jaar geleden

Hartelijk bedankt.
Van de DSG 6 is het mij bekend,iets met de temp. zender.
Het zou prettiger zijn als het rpm naar tussen de 1300 en 1400 zou liggen bij de 7 de versnelling.
Dat hoeft toch niet zo moeilijk te zijn om dit softwarematig te verleggen.
Ik begin weer naar de ouderwetse carburateur te verlangen
Even een luchtverstelschroefje verdraaien en klaar is kees.

met vr gr

popey

Enco (0), 12 jaar geleden

[quote=Benny Vee]Voor deze 7 traps dsgdak is ook een softwareupdate beschikbaar via maatregelcode 3308 . Laat dit eens controleren bij de dealer.
Laat dan de software van de motor ook controleren.
Dit geldt ook voor de golf van Popey[/quote]
Hoi Benny,

Bedankt voor het antwoord!

Weet u misschien ook vanaf welk bouwjaar en welke bouwmaand deze software-update is bedoeld?

Groet,

Mike

Benny Vee (0) PRO, 12 jaar geleden

Geen idee, er zijn al verschillende update's geweest voor deze dsg bak.
Gaat om softwarestanden en deze moeten ze eerst uitlezen.
Zag vandaag alweer een nieuwe voorbij komen met een nieuwe maatregelcode.

Enco (0), 12 jaar geleden

[quote=Benny Vee]Geen idee, er zijn al verschillende update's geweest voor deze dsg bak.
Gaat om softwarestanden en deze moeten ze eerst uitlezen.
Zag vandaag alweer een nieuwe voorbij komen met een nieuwe maatregelcode.[/quote]
Weet u misschien wat die nieuwe software doet?

Ik begrijp dat de toeren-instellingen van de DSG 7 zo laag mogelijk worden gehouden voor minimaal brandstofverbruik...

Is het mogelijk om aanpassing van de toeren-instellingen te vragen bij de V.A.G.-dealer.

Indien dit niet het geval is en b.v. de DSG-Dokter wijzigingen aanbrengt aan de toeren-instellingen van de DSG 7, aan welke consequenties moet ik dan denken; vervalt b.v. mijn totale garantie?

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Die 3306 update is alleen maar een (schijn) update voor het probleem wat deze bakken gaan krijgen na een tijdje en dat is een dribbelende koppeling (net zoals een normale droge koppeling na een tijd), om precies te zijn in z'n 2 en dan bij precies 10km/h driekwart gasgeven en dan tril je weg in de auto. Heel soms geeft deze update verbetering maar 9 van de 10x moet je dan gewoon de dsg koppeling vervangen.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Kopt idd wat Ricky zegt.
Of ze gaan heel bruusk aangrijpen en de ander keer dribbelen.
Hetzelfde wat je wel eens hebt met een verglaasde plaat of wegrijden in de ochtend met een handbak.

Enco (0), 12 jaar geleden

[quote=paulmichiel]Bij constante snelheid gebruikt hij gewoon de benzinemotor. Zie je aan het display. Als je iets gas geeft bij een DSG schakelt hij direct terug net als de CVT in de Hybrid.[/quote]
Of het zinvol is om een DSG met een CVT te vergelijken...

Zie o.a. deze link:

http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/2...

Ben benieuwd met welke DSG uw ervaring heeft, want mijn DSG 7 (bouwjaar 2011) schakelt niet terug als je "iets" gas geeft.

Of "onder toeren" niet slecht is voor een TSI-motor, daar heb ik mijn twijfels over; het zal in elk geval niet helpen om de motor schoon te houden, zie b.v. de afbeelding, en ik vind het niet fijn en soepel rijden.


Om nog maar te zwijgen over problemen met vervuilde injectoren; zie b.v. deze link:

http://www.autokompas.nl/2006/05/vervuil...

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

De dsg doet waarvoor hij geprogrammeerd is, bij een GTI of R32 e.d. schakelt hij sneller terug omdat dat een sportieve auto is dus moet de bak daar ook wel naar handelen maar de 1.2 is weliswaar een turbomotor maar wel een die gemaakt is voor het zuinige rijden en het is een Polo dus is de bak ook zo geprogrammeerd dat die het zuinigst regelt en dat zo de Polo er zuinig vanaf komt volgens de cijfers.
Heb je toevallig al eens bij abt geinformeerd?

Enco (0), 12 jaar geleden

[quote=ricky]De dsg doet waarvoor hij geprogrammeerd is, bij een GTI of R32 e.d. schakelt hij sneller terug omdat dat een sportieve auto is dus moet de bak daar ook wel naar handelen maar de 1.2 is weliswaar een turbomotor maar wel een die gemaakt is voor het zuinige rijden en het is een Polo dus is de bak ook zo geprogrammeerd dat die het zuinigst regelt en dat zo de Polo er zuinig vanaf komt volgens de cijfers.
Heb je toevallig al eens bij abt geinformeerd?[/quote]
Hey Ricky,

Voor zover ik kan Googelen heeft ABT geen vestiging in Nederland, je wordt doorverwezen naar de V.A.G.-dealers; zie link:

http://www.abt-sportsline.de/no_cache/ha...

Ik zal bij de V.A.G.-dealer moeten informeren of een auto achteraf nog getuned kan worden door ABT/de V.A.G.-dealer en of de DSG-instellingen dan ook worden aangepast.

Tenzij hier iemand op het forum al weet of een auto ook achteraf getuned kan worden door ABT/de V.A.G.-dealer in Nederland, (dit vanwege de fabrieksgarantie).

popey (0), 8 jaar geleden

Het is nu januari 2016,

de DSG 7 is nu gemiddeld om de 16000 km naar de garage geweest om uiteindelijk de versnellingsbak te vervangen onder coulance.
Tussendoor 2 x de koppeling vervangen (dure grap)
actuator vervangen.(gemiddelde duur 4 dagen garage)
ander type versnellingsbak olie.
Ik moet wel bekennen dat de garagehouder in een bekend zangersdorp/stad bijzondere inzet heeft getoond.
chapeau.


popey

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Enco,
je auto is van 2011,zit toch geen garantie meer op.
Ga er mee naar de DSG dokter,die kan je schakelgedrag aanpassen.
Die jongens hebben tig configuratie´s liggen.
ABT is leuk voor tuning,peperduur,maar doen niks aan het schakelgedrag van de bak.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.