Volkswagen Touran: DSG pech- VW Touran 2008 1.9 TDI

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900

Hallo,

Recentelijk ben ik met mijn VW Touran stil komen te staan langs de A2...

De motor draaide door, echter de DSG bak lampjes begonnen allen te knipperen op het dashbord en geen aandrijving meer.
De sleepmaatschappij heeft hem uitgelezen en er kwamen 3 meldingen uit met als voornaamste reden 'geen oliedruk meer in de bak'.
De bak heeft vooraf een aantal maanden getikt tijdens het rijden, echter vertelde de VW dealer dat dit geen noodzaak was om hier direct actie op te ondernemen.
Voordat iemand aangeeft dat het wellicht de olie is en dat deze periodiek vervangen moet worden, dat is netjes gedaan volgens de periodiek interval.

Heeft iemand enig idee wat er gebeurd zou kunnen zijn en waar het probleem zou kunnen liggen? En als laatste wat een dergelijke reparatie mij ongeveer gaat kosten?

Ik hoor graag reacties, alvast bedankt.

Hanno met z'n Ford Ka

Geplaatst door Hanno met z'n Ford Ka (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touran? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

ricky (0) PRO, 8 jaar geleden

Zou heel goed kunnen dat het aan de mechatronica ligt inwendig probleem. Maar om er meer over te kunnen zeggen zou je even de juiste foutcode's hier moeten plaatsen want met iets over oliedruk kan van alles zijn. Die mechatronica is het regelgedeelte van de bak en die werkt op hydraulische druk en als die druk weg valt dan ook geen functionerende bak meer, maar goed mocht dat het echt zijn dan zal het waarschijnlijk uitkomen op een nieuwe mechatronica (weet geen bedrag maar is duur) of er is iets mechanisch stuk want volgens mij wordt de oliedruk ook geregeld door een as die door de krukas weer de oliepomp aandrijft maar eerst even alle foutcode's hier plaatsen.

Hanno met z'n Ford Ka (0), 8 jaar geleden

Hoi Ricky, dank voor je reactie. Helaas nog geen tijd gehad om te reageren of zelfs naar de wagen te kijken. Staat nu bij mij thuis in de garage en heb er even niets mee gedaan.
Ik heb een OBD2 lezer en zal deze zsm aansluiten voor de codes.
Je hoort van mij.

Hanno met z'n Ford Ka (0), 8 jaar geleden

Vandaag de uitlees gedaan, in menu A/T geen foutcodes...
De enige foutcode zoals aangegeven zie foto's in menu SRS.

Dit zegt mij niet zoveel eerlijk gezegd, daarbij heb ik er ook een foto bijgedaan van wat je ziet als de motor draait en wat er op het dashbord knippert.


[url=http://postimg.org/image/iehq3mhrr/][img]http://s15.postimg.org/iehq3mhrr/IMAG105...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/rax3laxrr/][img]http://s15.postimg.org/rax3laxrr/IMAG105...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/xyp3u5rw7/][img]http://s15.postimg.org/xyp3u5rw7/IMAG105...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/wv4zi7793/][img]http://s15.postimg.org/wv4zi7793/IMAG106...[/img][/url]


BEn heel benieuwd of iemand weet wat er dan misgaat. dank je.

bert klein (85) PRO, 8 jaar geleden

Met deze OBD scanner lees je uit:01 motor electronica 00532 Voedingsspanning te laag.
:03 electronica remsysteem.
Je moet 02 hebben electronica versnellingsbak hebben maar ik denk dat deze tester dat niet heeft.
Met een geavanceerde tester uitlezen.

Gr Bert

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Idd zul je in de stuurapparaten moeten kunnen en dat kan niet met deze tester.
Als je in de elektronica van de bak kunt komen kun je daar testen uitvoeren en zodoende een diagnose stellen.

Hanno met z'n Ford Ka (0), 8 jaar geleden

Hm, toch maar even naar de dealer dan. Ik laat wel weten wat de diagnose is. Ik ga er vanuit dat het een pittige reparatie zal zijn. Bedankt voor de tips en jullie horen van mij.

popey (0), 8 jaar geleden

kijk even op deze link svp

wij hebben ook een DSG 7 van VW ,alleen maar problemen gehad.
de DSG 6 is beter.

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.p...


gr popeye

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Volgens mij heeft de TS een DSG 6.
De DSG 7 is een heel andere bak met andere specifieke problemen.

Hanno met z'n Ford Ka (0), 8 jaar geleden

Hallo allen, Inmiddels heb ik een uitgebreidere module om uit te lezen en die geeft mij wel de foutcodes uit de dsg bak door. @primera p11 het is wel een dsg 7 bak. Kijk maar op de foto's. :-)

Er komen dus 5 foutcodes uit de bak.

Vraag 1: wat kan dit zijn? Zie foto's
Vraag 2: ik las dat het ook best handig is om eerst even je zekeringen in het motorcompartiment te checken? Dan gelijk de vraag of ik die er zo uit mag trekken met spanning op de accu?

Ik hoor graag of iemand een diagnose zo kan stellen...alvast bedankt en onder de foto's

[url=http://postimg.org/image/oyobjkwk7/][img]http://s23.postimg.org/oyobjkwk7/2015100...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/e9he1ia8z/][img]http://s13.postimg.org/e9he1ia8z/2015100...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/wqu4nwrtn/][img]http://s9.postimg.org/wqu4nwrtn/20151007...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/ctwr0l0fp/][img]http://s10.postimg.org/ctwr0l0fp/2015100...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/cg8a3nx01/][img]http://s16.postimg.org/cg8a3nx01/2015100...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/boe8vaa53/][img]http://s23.postimg.org/boe8vaa53/2015100...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/colqfv9hb/][img]http://s27.postimg.org/colqfv9hb/2015100...[/img][/url]

Hanno met z'n Ford Ka (0), 8 jaar geleden

[quote=ricky]Zou heel goed kunnen dat het aan de mechatronica ligt inwendig probleem. Maar om er meer over te kunnen zeggen zou je even de juiste foutcode's hier moeten plaatsen want met iets over oliedruk kan van alles zijn. Die mechatronica is het regelgedeelte van de bak en die werkt op hydraulische druk en als die druk weg valt dan ook geen functionerende bak meer, maar goed mocht dat het echt zijn dan zal het waarschijnlijk uitkomen op een nieuwe mechatronica (weet geen bedrag maar is duur) of er is iets mechanisch stuk want volgens mij wordt de oliedruk ook geregeld door een as die door de krukas weer de oliepomp aandrijft maar eerst even alle foutcode's hier plaatsen.[/quote]
Zie laatste opmerkingen van mij, volgens mij moet het zo compleet zijn Ricky. Zou jij eens voor mij willen kijken naar die codes? Thnx.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Eind 2007 kwam de 7 traps DSG met droge koppeling,het zou dus idd een 7 traps kunnen zijn.
Deze 7 traps kan wel minder NM aan dan de oude 6 traps met olie koppeling
In 2010 kwam een verbeterde versie uit,kon meer NM aan als ik me niet vergis.
Maar goed,dit terzijde.
Er zijn twee dingen die opvallen,low voltage en fluid pressure problemen.
Low voltage kan van de mechatronica komen of slechte massa,maar misschien kan Ricky hier nog het een en ander over aanvullen.

Hanno met z'n Ford Ka (0), 8 jaar geleden

[quote=primera p11]Eind 2007 kwam de 7 traps DSG met droge koppeling,het zou dus idd een 7 traps kunnen zijn.
Deze 7 traps kan wel minder NM aan dan de oude 6 traps met olie koppeling
In 2010 kwam een verbeterde versie uit,kon meer NM aan als ik me niet vergis.
Maar goed,dit terzijde.
Er zijn twee dingen die opvallen,low voltage en fluid pressure problemen.
Low voltage kan van de mechatronica komen of slechte massa,maar misschien kan Ricky hier nog het een en ander over aanvullen.[/quote]
Klopt..maar kijk maar es naar het eerste scherm op de foto is 7 bak. ;-)
En idd ik hoorde later ook dat er nogal wat problemen mee waren. Die 6 bak is inderdaad sterker.
Thnx voor je reactie.

Daarbij hoop ik eigenlijk dat het de sensor is of de mechatronica maar hoop niet dat de bak zelf naar de filistijnen is.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Ricky kan inhoudelijk wel wat over de storingen zeggen.
De bak op zich kan wel wat hebben.

ricky (0) PRO, 8 jaar geleden

Ben toch wel benieuwd welke bak je hebt. Je zegt eerder dat je netjes de olie hebt ververst van de bak volgens termijn 60.000km (dus ook bak filter), dus dan heb je een natte koppeling want bij de dsg 7 traps hoef je de olie niet te verversen volgens interval want dat is een droge koppeling zoals een handbak.

Als het goed is heb je dan ook een ronde stekker op de bak zitten (voorzijde en bereikbaar door luchtfilterhuis te verwijderen) en haal deze ff los en kijk of er geen olie in de stekker zit.

Als je de auto start, zie je dan ook het instrumentenpaneel verlichting best wel afzakken?
Hoe snel draait je startmotor? Gaat dat heel snel of best moeizaam? Zo ja, dan kan het ook een accuprobleem zijn waardoor de mechatronica van de bak soms te weinig spanning krijgt en dus ook een te lage oliedruk naar de pomp in de mechatronica. Maar het kan ook verholpen zijn door een softwareupdate maar zelf denk ik de mechatronica die defect is. Als je zeker wilt zijn dan moet er gemeten worden vanaf de punten die de mechatronica van spanning voorzien. Komt geloof ik vanuit de elektronicabox onder motorkap links.


Denk dat je deze bak hebt:


http://s1.cdn.autoevolution.com/images/n...

Een droge koppeling 7 traps dsg heeft dat zwarte deksel niet en ook niet die ronde stekker en ook niet een oliefilter en ook niet die oliekoeler bovenop.

Je kan ook eens de dsg dokter raadplegen (zelf geen ervaring mee maar volgens mij wel goede verhalen) www.dsg-dokter.nl

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Mag geen reclame maken,maar deze jongens kunnen echt wel wat.
Verschillende naar toe gestuurd,tevreden resultaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.