Volkswagen golf 2: een vreemd probleem

Bouwjaar: 1992

beste mensen,

het betreft hier een golf 2 uit 1992 1.6 elektrische carburateur.

Ik heb enige tijd last gehad van een schokkende auto. Daarmee bedoel ik dat de auto zo nu en dan plotseling vanzelf flink gas geeft en dan weer plotseling terugneemt. Nadat ik onder de motorkap ben wezen speuren, stuitte ik op de stappenmotor. Als ik de stappenmotor ontkoppel werkt de auto perfect.. althans.. met een warm motor dan, want in de ochtend krijg ik de auto voor geen mogelijkheid zonder stappenmotor gestart. Om die reden heb ik tot 2x toe de stappenmotor vervangen, maar de kwestie blijft zich voordoen. Wie herkent het probleem en kan mij verder op weg helpen? alvast bedankt..

probleem

Geplaatst door probleem (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

audia4 (0) PRO, 20 jaar geleden

Controleer eens of alle vacuumslangetjes rond de carb heel zijn en niet verstopt zitten.
Controleer ook of het motortoerental veranderd als je aan de carburateur morrelt. Hier zit een voetpakking tussen die enigsinds flexibel is. Deze gaan wel eens kapot.

succes

probleem (0), 20 jaar geleden

ik heb sinds een week een nieuwe voetpakking van de volkswagendealer gehaald, dus daar zal het niet aan liggen. De draden heb ik al een paar keer gecontroleerd, ze zijn in ieder geval heel. Ik zal van de week nog inderdaad even controleren of de slangetjes niet verstopt zijn.. maar in dat geval zou de toerenteller ook op hol moeten slaan wanneer ik de stappenmotor ontkoppel ?? dat doet ie dus in dit geval niet.. Toch bedankt voor de reactie :)

probleem (0), 20 jaar geleden

aanvullende informatie:

Ik heb vandaag onderzocht of er verstopte slangetjes zijn.. blijkt dus van niet. Ik heb verder een opmerkelijke meting gedaan. De isv stekker meet 11.8 volt constant wanneer alleen de sleutel zich gedraaid in het contact bevind.. wanneer gestart komt de isv stekker boven de 13 uit en schommelt heel erg.. vaak van 13.1 tot 13.7.. ik heb daarom ook het gevoel dat de isv kabel er voor zorgt dat mijn toerenteller tussen de 10 en 20 gaat schommelen.. en niet vooruit kan komen met isv aangesloten. Alleen punt is dat ik niet weet waar de kabel precies naar toe loopt.. en hoe het verder verbonden is.. wie o wie heeft een verklaring ? en kan mij verder op weg helpen

Jan 1983 (0) PRO, 20 jaar geleden

Wat bedoel je met isv stekker/kabel?

probleem (0), 20 jaar geleden

isv=stappenmotor, die er voor zorgt dat de auto stationair loopt.. Met de stekker bedoel ik dan die 4 punts stekker die je aansluit op die stappenmotor.. die moet toch ergens vandaan komen ? weet niet waar.. zodra ik dat weet kan het probleem misschien verholpen worden :)

probleem (0), 20 jaar geleden

HEEEEEEEEELP..........
Ik heb vandaag de hele tijd zitten sleutelen.. en het is alleen maar erger geworden. Wanneer ik stilsta en ik geef op een constante manier gas..dan speelt het gas/toeren op en neer. Wanneer ik rij houdt dat in dat ik om de zoveel meter vermogen verlies.. dan dreigt de auto stil te staan terwijl ik vol gas geef en plots doet ie het weer en geeft ie gas.. dan weer niet.. dan weer wel.. ik wordt er knettegek van..iemand enige suggesties? heb nu wel van alles geprobeerd..zelfs de garages komen er niet uit!!!!

Jan 1983 (0) PRO, 20 jaar geleden

Als de carburateur en bedrading in orde zijn zou het ook nog een
defekte computer kunnen zijn,deze zit links voor in de water bak.

veel succes!!!! gr. E.Tempel

Michel7776 (0), 20 jaar geleden

Is hier al een oplossing voor gevonden? Ik heb het namelijk ook all een jaar.. en ook nog niet opgelost, en garages weten idd ook niet de oplossing :S

probleem (0), 20 jaar geleden

Probleem is inmiddels wel verholpen jah.. maar door middel van een nieuw carburateur.. had ik dat echter meteen in het begin gedaan dan had het me heel wat kosten bespaart.. Het probleem zit hem in de golf 2tjes na 89 toch echt in die rot elektrische carburateurs van die kutpierburg.. ik heb er tot nu toe 4 uitgebrobeerd en bij 3 van de 4 liep de auto echt heel dramatisch.. met name door flink in te houden en plots los te laten, veel schokkend, niet meteen starten, wisselend toerental (heel erg) en noem maar op.. dus jullie weten het !!

groetjes,

barwiet

Johan5603 (0) PRO, 19 jaar geleden

Het probleem met die carburateurs is mij bekend en het is echt een klijnigheidje om het op te lossen ! De "chokeklep" in de carburateur word ( als de motor koud is ) dicht gehouden door een 2e stappenmotortje aan de "rechter" zijkant van de carburateur ( de andere grote stappenmotor zit dus links! ). Deze stappenmotortjes zijn bij oudere carburateurs vaak stuk waardoor onder het rijden de chokeklep zomaar kan dicht vallen. ( vaak bij volkswagens ouder dan 10 jaar ) Met het vervangen van deze stappenmotor zijn de problemen meteen geheel opgelost.
Dit geval heb ik namelijk in het begin ook gehad bij mijn eigen golfie, ik rij er na de reparatie al meer dan een jaar in zonder problemen.

(tip)
Laat deze reparatie eventueel door een ervaren monteur uitvoeren !
De carburateur moet open gemaakt worden en voorzien worden van een paar nieuwe pakkingkjes. Verder zitten er erg klijne onderdeeltjes in die de stappenmotor verbinden met de chokeklep waardoor je het heel voorzichtig moet aanpakken.
Ga dus niet als een oliefant te keer in die carburateur !

Succes ! Johan

vwhobbyist (0), 19 jaar geleden

Ik ben ook 1 van de vele pierburg 2EE slachtoffers. Heb alle euvels al gehad, wanneer het ene is opgelost begint het andere weer. Ben het knap zat. Kan iemand me vertellen of ik er niet gewoon de conventionele 2E, ongeregelde carb op kan zetten? Bij rondvragen zegt de 1 dat het kan, en de ander dat de voetpakking en spruitstuk anders zijn. Wie weet dit?

Groetjes

Ronald

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.