Volkswagen TDI 150pk: EGR klep???

Bouwjaar: 2003

Ik heb nog steeds een probleem dat al bezig is sinds maart 2003.
Motor rijdt soms soepel: perfect opnemen, weinig geluid, goed doortrekken tot de 4200 rpm
Motor rijdt soms slecht: rauw klinken, trillingen in lage toeren, net of hij constant in het rood trekt boven de 2500 rpm.

Luchtmassameter + N75 vervangen met een perfect resultaat van enkele honderden kilometers, daarna kwam het probleem terug.
Onlangs turbo vervangen, luchtmassameter en N75 met opnieuw perfect gedrag van een dikke 1200 kilometer.

Nu voor dit alles gebeurd was had ik stationair een egr waarde die bij open klep 84,5% was (mag max 80 zijn). De LMM gaf dan een waarde van +-500 aan (mag max 370 zijn). Bij gesloten klep zakte de egr waarde naar 4,8% en de LMM zakte dus mee (wat normale waarden zijn)
Nu hebben ze (invoerder D'Ieteren) dus de egr afgesloten door er voor te zorgen dat er geen roet meer doorkomt en is voor hen het probleem dus opgelost van de egr. Nu is mijn waarde nog steeds 84,5% en de LMM ook nog steeds +-500. Bijgesloten klep 4,8% blijft de LMM dezelfde waarde (+-500) behouden, wat mij logisch lijkt omdat er geen uitlaatgassen meer langskunnen en hij de lucht dus daar haalt.
Wat ik mij nu afvraag. Iemand van Poncar had mij gezegd dat de ECU de inspuiting aanpast bij een verkeerde egr waarde. Ik geloof best dat er nu geen uitlaatgassen meer doorkunnen (door de afgesloten egr), maar wat ik niet geloof is dat de ecu nu plots de inspuiting niet meer zou aanpassen. De doorgegeven waarden kloppen immers niet en ik denk niet dat de ecu zo slim is dat hij dat zelfstandig beredeneerd dat de egr is afgesloten.

markske

Geplaatst door markske (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

caddy1492 (0) PRO, 20 jaar geleden

laat ik het nog eens duidelijk maken; wanneer werkt egr; egr werkt alleen stationair en in deellast. voorwaarden; motortemperatuur boven de 80 graden. stationair werkt de egr maximaal 10 minuten. als dit langer zou zijn en men zou dan ineens gas geven dan komt er een pluim..... rook. Omdat egr alleen bij de hiervermelde omstandigheden werken hoeft de inspuiting helemaal niet aangepast te worden. er wordt stationair maar ongeveer 4 a 5 mg ingespoten per slag. er is dan lucht genoeg zelfs met uitlaatgasrecirculatie voor een perfecte verbranding. Als men nu gas gaat geven wordt de klep toch afgesloten. ook tijdens deellast is de hoeveelheid inspuiting beperkt. Het hele verhaal wordt anders als de egr lekkage vertoond. (bijvoorbeeld bij de opel vivaro als die klep weer eens afbreekt) de lmm meet dan dat er bijna geen lucht aangezogen wordt. in dit geval wordt de inspuiting wel begrensd. Bij vw/audi kun je dit heel mooi zien in het meetwaardenblok (7 of 8 als ik mij niet vergis) er staan dan 3 waarden ter beschikking. de eerste is hoeveel inspuiting de bestuurder vraagt. dan staat de koppelbegrensing ofwel hoeveel er in te spuiten is voor het maximale koppel. en de laatste is de rookbegrensing dit wordt gemeten door de lmm. De laagste waarde van deze 3 wint het altijd. Bij vw heb je tot 2004 nog het geluk dat je de egr strafloos af kan sluiten. en het motorregelapparaat doet er helemaal niets mee. dus afsluiten die handel

ik hoop dat veel mensen hier iets aan hebben.
caddy
oh ja dutch ik werk niet bij die grote firma.

markske (0), 20 jaar geleden

dat van die grote firma was ook niet op u :) Bedankt in alle geval voor de info

audia4 (0) PRO, 20 jaar geleden

De ecu heeft zichzelf van alles aangeleerd, bij werkzaamheden aan dit soort zaken dient de ecu dan ook gereset te worden middels diagnose apperatuur. Deze begint dan een nieuw zelflerend programma om de motor weer optimaal draaiend te krijgen.

Roel__van_Horne (0) PRO, 20 jaar geleden

Heeft de auto een standaard luchtfilter of een geolieed exemplaar?,(zoals bv. K en N)

markske (0), 20 jaar geleden

is standaard

jos-br (0) PRO, 20 jaar geleden

Misschien mis ik iets,maar is het tijdstip van de pomp ook gecontroleerd?

Jos.

Sedat10831 (0), 18 jaar geleden

Ik heb een golf IV uit 2003, kan ik dan ook mijn EGR afsluiten? Op dit moment geeft de computer een fout met het EGR, zou dan gelijk opgelost zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.