Volkswagen Passat: EGR klep afdoppen Passat Diesel

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TDI 66 Kw

Ik heb af en toe wat problemen met mijn motor.
Motor is niet getuned orginele katalysaor ligt eronder en heeft inmiddels 315.000 km gelopen.
Hij houdt af en toe in totdat hij op toeren is en dan trekt hij goed door.
Ik merk ook wel eens als ik fors doortrek tot diep in het rood in zijn 4 en 5 dat hij in die hogere toeren heel licht inhoud en dan weer dooortrekt. (hij rijdt een klein beetje schokkerig a.h.w.).
Het zou aan de EGR-klep liggen klopt dit ???
Collega vertelde mij dat ik de EGR-Klep moest afsluiten maar dit had ook nog wat voor en nadelen.
Kunnen jullie onderstaande eens bekijken en me s.v.p. vertellen of dit waar is of niet.
1.
EGR-Klep dichtmaken voorkomt dit schokken omdat hij constant schone lucht krijgt i.p.v. "vervuilde lucht", moet ik deze aan 1 zijde dichtmaken of is aan 2 zijden beter?
2.
Moet ik als ij deze EGR klep dichtmaak het e.e.a ook schoonmaken ik denk hierbij aan het inspuiten van het inlaatspruitstuk met reiniger bij zo'n 2000 rpm kan dit geen kwaad gezien km-stand, is dit noodzakelijk ?
3.
Gaat motor c.q. uitlaat stinken ?
4.
Moet ik de katalysator (die in mijn auto aan het trillen is, zit ergens los) "schoonkloppen"= eruit halen ?
5.
Kunnen er in dan in die lege katalysatorpot drukgolven ontstaan waardoor hij slechter gaat lopen en hoe zit het met het geluid ??
6.
Moet ik motor daaran opnieuw afstellen en is het schadelijk voor de motor.

Een hoop vragen maar wellicht ook handig om alles op een rijtje te hebben staan over het e.e.a.
Groetjes Wim

passat007

Geplaatst door passat007 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Tiguan (0) PRO, 14 jaar geleden

Het Afdichten van de EGR-klep heeft zowel Voordelen als zijn Nadelen, Heb je de wagen wel uitgelezen op storingen. Je kan ook rijdend de wagen uitlezen wat de turbodruk is en LMM doet. En is de EGR gecontroleerd op vuil.

Met EGR (Exhaust Gas Recirculation) wordt een deel van het uitlaatgas weer teruggevoerd naar de verbrandingskamer waar het een deel van de verse lucht vervangt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.