Volkswagen Passat: Niet aanslaan, Passat '92 66kw

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 66 kw

Goedendag,

Deze Passat heeft 2 jaar(!) stilgestaan. Hij start wel (met opgeladen accu) maar slaat niet aan.
Het lijkt op een brandstofprobleem. Ik kreeg tijdens het starten geen brandstof uit de leiding naar de injector.

Ikzelf dacht aan brandstoffilter of brandstofpomp? Iemand anders enige suggestie?

Met vriendelijke groet,

Yoram Kunkels

anoniem-1573996169

Geplaatst door anoniem-1573996169 (0) , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

Tiguan (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb je wel vonk bij de bougie's??......En heb je gemeten bij de brandstofpomp krijg je daar wel spanning, het kan ook de Relais zijn die niet door verbind.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

Dank je wel Tiguan,

Ik neem die dingen mee als k alles morgen ga controleren.

Met vriendelijke groet,

Yoram Kunkels

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

Goedendag,

Kleine update van mijn kant:
Brandstoffilter niet verstopt,
Geen vonk,
Hoor brandstofpomp niet lopen bij contact aan / starten.

Vreemd dus allemaal, ik dacht mbt niet vonken aan bdpsensor of bobine. Weet iemand hoe ik die het best kan controleren?
En welk relais is brandstofrelais? En bij deze ook weer hoe te controleren?

Alvast bedankt!

Yoram Kunkels

marcel7031 (0) PRO, 14 jaar geleden

Kijk eerst eens of je spanning krijgt bij de pomp, kun je zo bij en dan weet je gelijk dat het pomprelais ook werkt.
Een klap op een vastzittende pomp wil ook wel eens helpen.
Geef eens een klap op de onderkant van de tank tijdens starten?
Benzine van 2 jaar oud is vrijwel niet meer te gebruiken, daar zou ook het evt aanslaan probleem van kunnen komen.
Hij moet dan wel vonken uiteraard. Voeding op je hall gever? Knippersignaal op ook je hall gever?
Alle zekeringen ok? Ook spanning op die zekeringen die spanning zouden moeten hebben?
Heb je mms lampje op dashbord? 5V op je sensoren? Anders voedingsprobleem op je computer.
Als je comp niet zou werken zou wel de pomp wel kunnen draaien.
succes.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik zou het motorregelrelai eens controleren, en anders de BDP sensor, deze zit bij jou motor als het goed is in de ontsteking, dus een sloop exemplaar proberen is een optie..

Meet eens met een led testlamp op de 3 aansluitingen van de stekker, op pen 2 en 3 moet moet deze een puls geven tijdens het bedienen van de startmotor..

Plaats nr 3 in zekeringkast = Relai motorregeling en plaats nr 12 = voor de brandstofpomp.

Gr Stefan

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

Goedendag,

Ik heb alleen nog even kort kunnen kijken, maar relaisplaats nr 3 in zekeringkast is leeg(?). Het is de bovenste rij derde van links.
Als dit klopt zou het een hoop verklaren.

In ieder geval bedankt voor de reactie's en ik hoop eind van de week meer te kunnen laten horen.

Met vriendelijke groet,

Yoram Kunkels

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Yoram

Kun je me vertellen welke zekeringen er wel inzitten dan ?

Gr Stefan

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

Goedendag,

@stefan84,
Ik neem aan dat je bedoeld welke relais? De volgende relais zitten in de zekeringkast:

Bovenste rij van links naar rechts:

Plaats 1: LEEG, ruimte voor relais met 8 pootjes
Plaats 2: Relais met 4 pootjes, nummer op relais is "72", onderdeelnr 191 955 529
Plaats 3: LEEG, ruimte voor relais met 6 pootjes
Plaats 4: Relais met 4 pootjes, nummer op relais is "18", onderdeelnr 191 937 503
Plaats 5: LEEG, ruimte voor relais met 4 pootjes
Plaats 6: Relais met 3 pootjes, nummer op relais is "21", onderdeelnr 191 953227A

Onderste rij van links naar rechts:

Plaats 7: LEEG, ruimte voor relais met 5 pootjes
Plaats 8: Relais met 6 pootjes, nummer op relais is "19", onderdeelnr 191 955 531
Plaats 9: LEEG, ruimte voor relais met 7 pootjes
Plaats 10: Connector met 1 aansluiting, grijze draad, rest leeg
Plaats 11: Overbrugging tussen 2 van de 4 aansluitingen, namelijk tussen links en onder, rest leeg
Plaats 12: Relais met 5 pootjes, nummer op relais is "67", onderdeelnr 857 951 253

Boven de zekeringkast rechts van de 30A zekering hangt nog 1 relais, nummer op dit relais is "1".

Alle zekeringen zijn voor de rest aanwezig en niet defect.

Met vriendelijke groet en alvast bedankt,

Yoram Kunkels

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Yoram

Ja ik bedoelde inderdaad de relais..

Nr :

72 = Achterruitenwisser
18 = X-relai
21 = Knipperlichtrelai
19 = Interval ruitenwisser
67 = Brandstofpomp / stuureenheid

Relai 67 moet dus wel in orde zijn, de rest mag je eruit laten bij wijze van spreken want die hebben geen betrekking op het lopen van de motor.

Heb je eens op de ontstekig gemeten ? buitenste 2 aansluitingen is spanning en massa, de middelste moet een puls geven als je de motor start, kun je testen met een led testlamp, mocht je die niet hebben, probeer het dan eens met een multiemeter, hij zal tijdens het starten een 5 volt weergeven, is dat niet het geval, kan de hall gever ( ontsteking ) kapot zijn.

Gr Stefan

Berry69 (0) PRO, 14 jaar geleden

Vrijwel zeker de brandstofpomp na 2 jaar stilstaan. Stuur ze maar eens rechtstreeks aan, dan weet je het gelijk.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hoeft niet berry, er is ook geen vonk aanwezig!

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

Goede middag,

Ik heb vandaag eindelijk de kans gehad om weer wat te doen aan de Passat.

De brandstofpomp loopt gewoon als ik er direct 12v op zet, niet verstopt dus.
Ik meet geen spanning op de connector naar de pomp.
Relais 67 sluit wel normaal als ik direct spanning op de kleine pinnetjes zet, deze werkt dus.
Ik heb ook op de connector van de hall gever gemeten, ook hier geen spanning op de buitenste pinnetjes
Het vreemde is dat ik op alle 4 de aansluitingen van relais 67 geen spanning meet, niet bij contact aan en ook niet bij starten.

Hier ligt dus waarschijnlijk die kink in de kabel.
Iemand suggesties waar ik nu het best kan zoeken, contactslot?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het kan goed in de bedrading zitten, heb je wel massa op de stekker van de ontsteking ?

Als je het relai overbrugt, loopt de brandstofpomp dan wel ?

Op de stekker van de ontsteking zou je de accuspanning moeten meten :

1 = massa
3 = + ( Naar pen 8 van motorregelmodule )
2 = signaal ( Naar pen 13 van motorregelmodule )

Branden de lampjes op het dashbord wel als je het contact aanzet ?

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

Goedendag,

Ja ik heb wel massa op de stekker van de ontsteking, maar geen plus.
En als ik het relais overbrug dan loopt de brandstofpomp niet.

De lampjes die branden op dash zijn:
Koelvloeistof (knippert kort, dooft dan)
Olie(knippert)
Remindicatie(brandt)
Accu(brandt)

Ben al op zoek geweest achter de zekeringkast, maar heb behalve een losse connectie op relais 1(nu hersteld) niks kunnen vinden.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Meet dan eens de bedrading tot aan de computer..

Ik neem aan dat je de goede aansluitingen van het relai overbrugt hebt ? Anders doet hij ook niet veel :)

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

Ik ga morgen dan de bedrading van en naar de ecu meten.

Ja ik heb de twee grote aansluitingen overbrugt (nu begin ik aan mezelf te twijfelen;)).
Maar ik meette daar ook geen 12v dus ik denk dat er toch iets niet goed zit.

In ieder geval bedankt voor de tips alvast en ik laat morgen meer weten.

Gr.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Uit mijn hoofd gezegd moet je aansluiting 30 en 87 met elkaar doorverbinden.

30 = constant +
86 = geschakelde +
87 = gaat naar brandstofpomp / zekering
85 = Naar motorregelmodule pen 12

Gr Stefan

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

Goedendag,

Alvast een prettige jaarwisseling iedereen!

Ik heb gemeten aan de connector van de ECM. Ik heb alle aansluitingen aan massa gelegd en dit is wat er uit kwam:

Met contact aan.
Bovenste rij, van links naar rechts:

1= 0v, bruin
2= 12v, groengeel
3= 0v, wit
4= 3v bruinblauw
5= LEEG
6= 12v, groen

7= 0v, geelblauw
8= 0v, bruin
9= 0v, blauw
10= LEEG
11= 0v, bruinwit
12= LEEG

13= 0v, roodzwart
14= 0v, groenwit
15= LEEG
16= LEEG
17= 12v, rood
18= 0v, bruingeel

Onderste rij, van links naar rechts:

1= 0v, transparant paars
2= 0v, zwart paars
3= LEEG
4= LEEG
5= 0v, groenblauw
6= 0v,groenrood

7= LEEG
8= 0v, paars
9= 0.1v, groenzwart
10= 0.15v, blauw
11= 0.15v, blauw
12= 0.15v, blauwrood

13= 0v, geel
14= 0v, geelwit
15= 0v, roodbruin
16= LEEG
17= 3v, zwartwit

Zelf kan ik niets vinden op het net waaruit ik kan zien of deze waardes correct zijn. Misschien weet iemand hier er meer van?

Alvast bedankt,

Yoram Kunkels

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

Goedendag iedereen,

Vandaag heb ik de huidige ECM verwisseld met een ruilmodel ECM.
Als ik nu relais 67 doorverbind loopt de brandstofpomp wel!
Echter heb ik nogsteeds géén plus bij mijn Hallgever.
En ik heb naturlijk ook geen stuurstroom op relais 67.

Waar kan ik dit probleem he best zoeken?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Yoram,

Heb je op het brandstofpomp relai :

86 Geschakelde + ( 15 )
30 Constant + ( 30 )

Zekering F18 20 AMP niet defect ?

85 Van relai loopt naar pen 25 van de motorregelmodule, geen kabelbreuk daar ?

Heeft pen 3 ( Zwart ) van bobine een geschakelde + ? Pen 1 ( Bruin / Geel ) = massa..

Onsteking : Pen 1 ( Bruin / Geel ) = massa, Pen 2 ( Groen / Wit ) naar pen 13 van motorregelmodule, pen 3 ( Rood / Wit ) naar pen 8 van motorregelmodule.

Gr Stefan

marcel7031 (0) PRO, 14 jaar geleden

Je moet je voorstellen dat de voeding van de hall gever uit de ecu komt. Dit is een gestabiliseerde 9V. Zet er dus geen 12V op!
Het knippersignaal gaat terug de ecu in en dan pas naar de bobine.
Injectie doet het dus wel als je het brandstofrelais door verbind?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Op pen 1 en 3 van de ontsteking moet idd 9 Volt min. staan, op de bobine gewoon de accuspanning tussen pen 1 en 3

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

Goedendag,

Allereerst iedereen hartstikke bedankt voor alle tips en adviezen!

Het probleem is inmiddels opgelost.
Uiteindelijk hebben we het probleem terug weten te traceren naar de zekeringenkast.
Als je deze tordeert loopt o.a. de brandstofpomp en krijg je meteen ook weer spanning op de ontsteking.
Oplossing was dus nieuwe zekeringenkast.

Gr

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.