close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen POLO 2005: EGR overmatige flow

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BBZ, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 74

Goedemiddag,

Ik had dit probleem al eens eerder gepost maar helaas kwamen hier geen antwoorden op.

Het gaat om een EGR storing die steeds terug komt:
P0402 - 35-00 - Excessive Flow

Ik heb er al 2 verschillende EGR kleppen in gehad, probleem blijft. Nu had ik als test een plaatje met 4mm gaatje voor de EGR gezet, probleem komt nog steeds terug.

Er zit ook geen lijn in, ik kan 100km rijden zonder dat de storing komt, zet ik de auto uit en start hem een paar min later pats storing terug.

Wat kan deze storing nu triggeren?

Heb er 2 afbeeldingen bijgedaan, die met strakke groene lijn is de oude klep, andere afbeelding is situatie nu. Vind de voltage's wel erg weinig veranderen, of is dit normaal?

hoop dat iemand me hier mee kan helpen!

Groeten

. .

Geplaatst door

Jaydeem15209 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je misschien een foto van zo'n klep? Op de stekker van de EGR Klep staan nummers. Volgens het schema is aansluiting 6 de signaaldraad. Hoeveel Volt meet je daarop bij stationair lopen?
En heb je naast de storinglamp ook klachten?
Mijn idee is een probleem met de aansturing en als je een goeie multimeter hebt kan ik je wat advies geven wat je zou moeten meten op welke aansluiting.

Hallo Siem, ik zal van het weekend wat foto's schieten van de klep en kan het voltage wel even meten.
Ik heb verder geen klachten, ding loopt als een zonnetje.

Is de nieuwe klep ook ingeleerd ??

Grt. Paul

P. Kelder 0
badge

4 jaar

Voltage op pin 6 is met contact aan 1.0V, als motor loopt ook 1.0V varieert haast niks.
Klep is ingeleerd, het is geen nieuwe maar een gebruikte, aangezien een nieuwe klep 100 euro is en ik sterk twijfel of deze klep wel defect is. Auto kan in de verkoop, wil er niet zomaar 100 euro aan uitgeven als ik niet zeker weet of het wel door de egr klep komt.

Oeps deze foto's kwamen niet mee, poging 2 met verkleinde foto's

0,8 V betekent gesloten egr klep. Bij stationair draaien is de 0,988 Volt bijna goed, zou eigenlijk ietsje minder volt moeten geven. Als je kunt rijden met de VCDS aangesloten zou de klep bij warme motor en deellast, denk 2000-3000 toeren de actuele waarde iets moeten oplopen en varieren. Als dat niet gebeurt wordt ofwel de klep niet aangestuurt of de klep zit vast.

Wordt hij niet aangestuurt kun je weer verder met meten. Moet ik het schema er weer even bijhalen.

Hallo Siem,

Thx voor je reply. De eerste afbeelding in mijn opening post is tijdens het rijden, rode lijn is gevraagde openingsgraad deze gaat tot max 30%. groene lijn is retour voltage, deze varieert minimaal in tiende's van volts, volgens mijn heb ik dit gelogd.... zal het nog even opzoeken. Ik zou zelf grotere verschillen in het voltage verwachten.
De klep zit niet vast en is schoon, staat ook dicht in rust. Misschien dat de klep idd defect is, maar mocht hij niet open gaan of niet aangestuurd worden hoe kan dan de foutcode 'teveel egr stroming' ontstaan?
Mijn grootste hamvraag, hoe meet de ecu dat er teveel egr stroming is?

De laatste vraag kan ik niet met 100% zekerheid beantwoorden, maar ik vermoed dat de mapsensor dit doorgeeft aan de ecu.

Als de egr open moet gaan (2500 toeren met warme motor) zal er uitlaatgas door de inlaat gaan. Gevolg is dat de lmapsensor dit meet en de ecu zal die 2 waarden beoordelen.

Dan lijken mij er 2 mogelijkhedenTen eerste doordat de egr open staat terwijl hij dicht moet staan en een andere mogelijkheid is dat de map defect is en een verkeerde waarde doorgeeft aan de ecu.

Misschien moet je de mapsensor eens doormeten? Zie in het schema dat ze een aantal draadaansluitingen gemeenschappelijk hebben.

Oke het zou zo maar kunnen dat de mapsensor dit doet, heb je misschien een screenshot van het schema? Staan meetwaarden van de mapsensor in het handboek? Ik zal hier eens induiken.
Ik heb wel gezien dat andere motoren van VW hiervoor een DPF (differential pressure sensor) gebruiken, maar zover ik weet heeft deze polo dat niet.

Via VCDS misschien? Schema zit copyright op, maar zal eens kijken wat ik kan doen

Op de Mapsensor: aansluiting 3 en 4 zijn voor de drukmeting
Pen 3: op contact 5 Volt
Pen 4: stationair loop 1,5 Volt
Pen 4: op toeren richting 3,5 Volt

Maar heb nog even naar de waarde gekeken van je egr-klep. 0,988 Volt is niet HELEMAAL gesloten want bij 0,8 Volt is hij helemaal dicht. Dus dat kan de fout ook nog zijn.

Wat je zou kunnen doen is de losse egr-klep aansluiten en dan kijken wat die in VCDS aangeeft bij de actuele waarde en die vergelijken met de waarde van de gemonteerde klep. Je kunt met een klein hamertje ertegen aan tikken en kijken of de waarde iets naar de 0,8 Volt beweegt, dan weet je het zeker dat hij niet helemaal dicht staat

Bedankt voor de info Siem! Ik ga er morgen mee aan de gang, zal de map voltages controleren en de test doen met een egr ernaast, voltage komt idd nooit op 0.8V uit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.