Van de ene op de andere dag heb ik de volgende storing: Bij het op contact zetten ratelen bijna alle relais op de zekeringkast, de lampjes op het dashboard doen raar (inclusief de verlichting van de tellers), de toerenteller slaat uit. Ik hoor de benzinepomp wel zoemen. Verder gebeurt er niets. Starten lukt niet, bij het starten daalt de spanning ook niet.
Accu en startmotor zijn vervangen, en ook het benzinepomprelais en het electrische gedeelte van het contactslot. Ik kom er even niet meer uit. Heeft iemand een briljant idee?
Alvast bedankt, Erwin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hallo ik heb ook de gekste problemen gehad met een zelfde soort golf een diesel dit zat in de zekeringkast zelf
groeten mark
zekeringkast even naar voren klappen en van achter inspecteren, loopt meestal bruin (roest) water uit..... reden: hoek van de voorruit linksonder doorgerot, meestal net onder het rubber. Krijgt elke golfII mee te maken.
oplossing: als de kast stijf verrot is deze vervangen, eventueel met stekers en al, en de voorruitrubber stuksnijden, hoekje opnieuw inlassen, nieuw rubber halen (ca 6 tientjes bij de dealer) en zaakje weer monteren.
Erwin
Draait de motor helemaal niet rond,of dat wel maar slaat hij niet aan ?
Is er in de tussentijd nog wat veranderd of gedaan aan de auto of is dit spontaan ontstaan ?
Gr Stefan
15 jaar
@ Stefan (en ook markie en Audia4):
De motor draait helemaal niet rond, er gebeurt behalve de onrust in het dashboard helemaal niets. Ik heb in de tussentijd de suggesties op deze site nagekeken, een rechtstreekse startkabel aan massa gelegd, en in rust de weerstand tussen startkabel en - pool gemeten: 2 Ohm. Pluskabel ook rechtstreeks op de startmotor bijgeklemd, geen resultaat. De motor draait niet rond.
De zekeringkast is droog, en vrij van allerlei bruine sporen, uiterlijk is er niets aan te zien.
Zo dadelijk ga ik op aanraden van een van mijn beste vrienden meten hoe de startspanning terugvalt tijdens het starten op de plus en op de min afzonderlijk. Hij heeft mij verteld dat de spanningsval tussen de minpool en de motormassa tijdens het starten maximaal 1 volt mag zijn, evenzo als tussen de pluspool en de plus van de startmotor. Ook daar mag tijdens het starten de spanningval dus maximaal 1 volt zijn.
Ik hoop dat ik er een betrouwbare meting uitkrijg die naar een oplossing leidt, want eens begint de regentijd weer, en dan is het fijn als ik niet op mijn scootertje door de natte bende moet, maar kan rijden in mijn wagentje.
Jullie allemaal bedankt voor de tips tot nog toe, ik hoor graag nog meer tips over de mogelijke oorzaak / oorzaken van dit probleem.
Groet en bedankt, Erwin
15 jaar
Erwin
Misschien even simpel te testen,ze de auto 'vrij' en zet hem op contact,maak de motorkap open en kijk bij je startmotor,daar zie je die dikke + kabel zitten,ernaast zit de geschakelde plus,meet eens tijdens het starten of daar 12v op komt te staan,ook kun je dit kleine kabeltje even eraf pakken,en dan doorverbinden met een draadje,dus op het stekkertje op de startmotor naar de dikke kabel ernaast ( doorlussen ) dan moet de startmotor draaien,kijk eens of hij dan ook aanslaat.
Gr Stefan
15 jaar
electische gedeelte van het contactslot kan ook nog de boosdoener zijn (contactblokje)
[quote=stefan84]Erwin
Misschien even simpel te testen,ze de auto 'vrij' en zet hem op contact,maak de motorkap open en kijk bij je startmotor,daar zie je die dikke + kabel zitten,ernaast zit de geschakelde plus,meet eens tijdens het starten of daar 12v op komt te staan,ook kun je dit kleine kabeltje even eraf pakken,en dan doorverbinden met een draadje,dus op het stekkertje op de startmotor naar de dikke kabel ernaast ( doorlussen ) dan moet de startmotor draaien,kijk eens of hij dan ook aanslaat.
Gr Stefan[/quote]
@Stefan:
Ik heb mijn metingen gedaan zoals ik had doorgekregen: tussen de minpool van de accu en de massa van de motor is de spanningsval tijdens het starten ruim 10 volt i.p.v. de maximale spanningsval van 1 volt!! Er is dus een groot massaprobleem. Ik zal zelf een nieuwe extra massa aanleggen van blok naar cilinderkop (ook de platte massakabel naar bobine vervang ik gelijk) en van daar naar de carrosserie en de minpool van de accu. Kijken wat dat oplevert.
@sjaak10918: inderdaad, daar heb ik ook al aan gedacht, en die is al vervangen door een nieuwe.
Bedankt weer voor de tips.
15 jaar
Heb je eens geprobeerd om de schakeldraad op de startmotor door te lussen om te kijken of hij dan wel draait ?
Pak even de startkabels uit de kofferbak,zet één kant op de min van de accu,de andere kant op de motor of versnellingsbak en meet dan nogmaals,door dit te doen ben je haast zeker van een goede massa.
Gr Stefan
15 jaar
??
15 jaar
[quote=stefan84]??[/quote]
Heren, hartelijk dank voor de ondersteuning. Het bleek de massakabel te zijn. Er was sprake van 11 volt spanningsval over de min tijdens het starten. Nieuwe massa gelegd en alle contact blinkend schoongemaakt en behandeld en het oude karretje loopt weer als een zonnetje.
In plaats van de V4 meting uit te voeren had ik alleen een simpele weerstandsmeting van de massakabel met een Ohmmeter gedaan, en bij zo'n klein stroompje van een multimeter is het logisch dat er slechts 2 Ohm weerstand gemeten was.
De pluskabel gaf een spanningsval van 0,00 Volt, dus die is perfect in orde.
Al met al een interessante storing om aan te werken, en blij dat het is opgelost.
Dank jullie allen voor de tips en goede ideeën!
Erwin
15 jaar
Bedankt voor de feedback!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar