close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf IV: Enorme rook na gebroken distributie

Bouwjaar: 2000, Motorcode: AUS

Heren,

Klant komt met de auto, kleine distributie riempje is kapot gelopen na 50.000km ( 3/4 van de tanden weg )

Ik heb de auto niet eerder in onderhoud gehad, dus weet geen historie.

Op de teller staat een stand van 160.000 km, maar als ik in de motor kijk lijkt hij wel 4 ton gelopen te hebben.

Maar oke, kop eraf gehaald en op het oog 4 kleppen krom, na de kleppen eruit gehaald te hebben bleken alle 8 de uitlaatkleppen krom te zijn.

Kop weer nieuw gemaakt met 8 nieuwe kleppen, 8 nieuwe geleiders, 16 klepsteelrubbers, kleppen allemaal opnieuw geslepen, kop gevlakt en afgeperst, dus nieuw.

Alles gemonteerd met stalen koppakking zoals origineel, nieuwe distributie set + wp en alles wat erbij hoort.

Motor handmatig rondgedraait en erna gestart, motor loopt echt super netjes en stil..

Na dat hij een 15 min gelopen had, begon ik hem even op toeren te houden gezien hij nog geen warme lucht binnen deed blazen, op het moment dat je toeren maakt begon hij te roken, leek wat wit achtig maar stond naar olie.

Als je hem stationair laat lopen was er eerst niks aan de hand, maar zodra je iets aan het gas kwam begon hij te roken, hij trekt de hele straat onder de walm.

Ik heb hier een 15 km gereden maar de rook blijft aanhouden, ook staat de olie weer onder het min na 15 km gereden te hebben.

Ik dacht eerst dat een klepsteelrubber ernaast lag, maar ik draaide gisteren even de bougies eruit en het viel me op dat alle 4 de zuigers compleet onder de olie staan.

Ik heb het niet eerder meegemaakt, ook niet na het kapot lopen van de riem, wellicht heeft iemand een idee wat als eerste te controleren ?

Voor de duidelijkheid, deze heeft 2 riemen, de kleine is kapot gelopen, dus 1 nokkenas is stil komen te staan en daarom ook enkel de 8 uitlaat kleppen stuk.

Geen kvs bij de olie of andersom, qua lopen van de motor merk je niks en loopt hij perfect..

Alles verder in orde, op dit ( grote ) probleem na.

Geplaatst door

stefan84 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Update voor de geïnteresseerden,

Kop weer eraf gehaald en weer laten na kijken, niks te vinden en in orde.

Met het demonteren van de kop hingen de uitlaat kanalen onder de olie, zelf de inlaat, en de olie kwam uit de EGR gelopen.

Erna de zuigers gedemonteerd en toen viel meteen op dat de schraapveren compleet versleten zijn, zonder zuigerveren op de zuiger, dus enkel met schraapveer, valt de zuiger zo de cilinder in, dus foute boel.

Maar waarom hij na het vervangen van de kop ineens flink olie verbruikte ? Enige conclusie die ik heb : Er zat ontzetten veel kool, aanslag ( leek wel afbladerende verf ), en andere zooi op, alsof hij al 50000 met dezelfde olie reed ( was ook aan de kop te zien ), maar oke, omdat de boel zo smerig was heb ik dit schoongemaakt bovenop de zuiger..

Denk dus dat deze zooi de boel nog enigszins afgedicht heeft ( voorheen verbruikte hij 1 liter olie op 4000 km )..

Morgen krijg ik 4 nieuwe zuigers en drijfstanglagers, en dan kan hij weer in elkaar gezet worden.

stefan84 0

9 jaar

Stefan kheb verschilende van deze motoren gehad met dit probleem, komt bij veelvuldig onjuist koppeling gebruik voor waardoor middelste axiaallager krukas
te veel speling heeft, ten gevolge te weinig oliedruk waardoor nokkenas te zwaar draait en de kleine riem knapt.
Het begint meestal met olieverbruik door te veel axiale speling krukas onderste zuigerveren gaan klemmen of vastzitten .
Gr. Bert

Dat is een goeie om even te controleren Bert, maar wat ik in dit geval dat niet begrijp, voor het kapot lopen van de kleine riem rookte hij totaal niet.

De schraapveren hebben al langer geleden want hier was niks meer van over, de zuigerveren zelf waren nog perfect.

De nokkenassen draaien mooi soepel en niks aan te zien, ook niet in het huis.

Heb er zelf ook al een hele hoop van deze gedaan, maar nooit tegen dit probleem aangelopen.

Ook heb je bij de ene bij 50.000 km al een hoop ellende, maar heb er ook gehad die met 2 ton nog als nieuw liepen zonder problemen.

Ik heb deze wagen voorheen niet in onderhoud gehad, misschien dat de riem wel kapot gelopen is door een verkeerde spanning oid..

Maar zal het morgen even controleren zekerheidshalve.

Gr Stefan

stefan84 0

9 jaar

Je zal toch moeten onderzoeken waardoor de kleine riem kapot is gegaan, bij gelijktijdige vervanging vd disriemen gaat altijd de lange riem kapot omdat deze het zwaarst belast wordt.
De korte riem vertoont deze ook slijtsporen aan de andere tanden of aan de rug vd riem , als de riem wel gespannen was zou je denken aan een nokkenas die te zwaar draait als de motor warm is.
Is bij klep revisie de cijlinder kop ook gevlakt, kontroleer de cijl kop afwijking zowel boven als onderzijde.
Van zulke klussen word je niet vrolijk van komt vaak meer achterweg, auto in het verleden keer aan de kook geweest.
Zou in zo,n situatie een gebruikte motor plaatsen met historie met 3 maand garantie, als er dan wat gebeurt loop je tenminste niet zo,n groot risico.
Gr. Bert

Klopt, maar ik weet totaal geen historie van de auto zoals gezegd, klant zei alleen dat de distributie 50.000km geleden vervangen is geworden.

Axiale speling nog gecontroleerd, en is allemaal perfect, verder geen gebreken of andere slijtage kunnen ontdekken.

Vandaag 4 nieuwe zuigers erin laten vallen, samen met de drijfstanglagers.

Morgen eraan verder want moet zo beginnen met werken.

Ik vind het niet verkeerd om aan deze motoren te werken, ontdanks het de meeste waardeloze rotzooi is.

Vrijdag moet hij weer draaien en zal dan meteen even posten hoe het afgelopen is.

Zal dan wat foto's plaatsen van de kapot gelopen riem e.d.

De kop is trouwens voorzien van 8 nieuwe uitlaat geleiders, 8 nieuwe uitlaatkleppen, inlaat opnieuw geslepen en gecontroleerd, de geleiders aan de inlaatzijde was niks aan en zijn dan ook blijven zitten, uiteraard wel 16 nieuwe klepsteelrubbers erop, kop gevlakt en gevacuumeerd.

Gr Stefan

stefan84 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.