close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen POLO: Fout P0420

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AZQ, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 47

Polo met foutcode P0420.
Ik heb de katalysator vervangen voor een gebruikte katalysator, origineel volkswagen, die goed was. Ook is er een andere tussenpijp + sensor onder gekomen. Daarna de storing gewist. Komt echter na een paar ritjes toch weer terug.

Geplaatst door

9npolo (55)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dan kan het nog aan de bedrading liggen...controleer op beschadiging, sluiting, etc.

Hans4040 1240
badge vip badge

7 jaar

Je had, overigens, gewoon in het bestaande topic door kunnen gaan...
http://www.problemcar.nl/nl/particulier/...



mvg.
Moderator

Foutcode: 16804 P0420

Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.
nl Katalysatorsysteem cilinderrij 1 efficientie te gering
du Bank 1, Katalysatorsystem Wirkung zu gering
en Catalyst System, Bank 1 Efficiency Below Threshold

Extra info bij de foutcodes.
Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.

Mogelijke verschijnselen:

Emissielampje brandt
Waarschijnlijk geen 'drivability problems', maar er kunnen veel symptomen optreden
Storingslampje (MIL) brandt

Mogelijke oorzaken:

7 van de 10 keer bij deze foutcode: katalysator kapot
De katalysator heeft een zuurstofsensor aan de voorkant (inlaat) en eentje aan de achterkant (uitlaat). Als de auto op temperatuur is dan zal de voorste zuurstofsensor gaan fluctueren en de achterste zal redelijk stabiel zijn. De foutcode wordt opgeslagen als waarden van die twee sensoren hetzelfde zijn. Dit betekent dat de katalysator niet (goed) werkt
Luchtinlaat lek
Uitlaat lek
Geloode benzine getankt, waar ongeloode benzine gevraagd werd
Een van de twee zuurstof-sensoren werkt niet naar behoren
De Koelvloeistoftemperatuursensor werkt niet goed
De exhaust manifold / katalysator / uitlaat is beschadigd / defect/ lek
Vertraagde bougie-timing

Mogelijke oplossingen:

Zet hem eens op de brug en geef eens een beuk tegen de katalysator, als je wat nagerammel hoort dan is 1 van de kat's inderdaad inwendig stuk (meestal ook het geval met deze storing), er liggen dan brokken los die van 1 van de katalysatoren afkomstig zijn en dat kan dan zijn van de 2e katalysator of het zijn de brokken van de 1e katalysator
Check op lekken en/of beschadigingen in de luchtinlaat
Check op lekken en/of beschadigingen in de uitlaat
Meet het voltage bij de achterste lambda-sensor (meetwaardeblokken). Dat voltage moet redelijk constant zijn (>600mV, voertuigafhankelijk). Als het voltage varieert (100mV - 600mV) dan wordt het tijd om de catalytic converter te vervangen. Als je toch bezig bent test dan meteen elke zuurstof-sensor
Check (meetwaardeblokken) / vervang koelvloeistoftemperatuursensor
Check (meetwaardeblokken) / vervang de zuurstof sensoren
Check / vervang de katalysator(en)
Check of er een software update is

Extra info:

Deze fout komt af en toe voor door het rijden op gas. Het blijkt dus dat de kat volgens de ECU 'te weinig' doet. Dit kan natuurlijk kloppen daar de uitlaatgassen van een auto op gas schoner zijn dan die van een auto op benzine, hetgeen ook bevestigd wordt door een zeer nette score bij de APK-metingen. Inmiddels is er al het nodige vervangen (getest) maar dat blijkt niet te helpen en inmiddels is ook bekend dat er meerder mensen zijn met dezelfde problemen. Blijkbaar is/werkt alles naar behoren en is VW een van de weinige merken die een 'te lage' werking van de kat als foutmelding geeft

Polo 1.2 2002. Er zijn meerdere berichten van de fabrikant die allemaal spreken over software gerelateerd problemen. Ook al wordt bovenstaande problemen niet specifiek daarin genoemd, sommigen hebben het toch over de zuurstof sensor. Het lijkt dus logisch om te beginnen met het updaten van de software om te zien of dat het probleem oplost

Ook 1.8T's hebben deze foutcode af en toe. Lees dan svp dit draadje
Een Touran 1.6 FSI had ook (hardnekkig) deze fout. Fueltrim week (on)regelmatig af. Lambdasensoren vervangen hielp niet. Bougies vervangen, hielp niet. Kat's geïnspecteerd, zagen er goed uit. In- en uitlaat geen lekken te vinden. Software update juist voor deze klacht, hielp niet. Beide kat's vervangen en dat was de oplossing, want in de eerste kat zat een kleine beschadiging, voldoende groot om deze Touran een matige emissie te bezorgen. De tweede kat kon het gruis van de eerste kat niet verwerken
Katalysator
Lees dit: info over de lambda-sensor (G39)
Koelvloeistoftemperatuurmeter (G2) / (G62)
Leesvoer

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.