close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf: fout voltage lambdasonde

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 ADY

Hallo iedereen

mijn golf cabrio 2.0 met ADY motor geeft een rare spanning aan op de lambdasonde. Ik denk dat dit de oorzaak van het onregelmatig stationair toerental is (spanning te hoog, ECU meet te rijk en stelt dus te arm af). Als ik de VAG-COM erop zet pendelt de OXY spanning tussen 0.43 en 1.17 volt als hij warm is, hij loopt dan 2 a 3 sekonden bij 1.17 volt, valt dan snel naar 0.43 om daar weer 2 sekonden de blijven, dit herhaalt zich dan, af en toe enigzins onregelmatig. Spanningsafval (offset) door een te hoge weerstand tussen lambdasonde en motorblok heb ik niet gemeten, ook al omdat de sonde een eigen massaleiding heeft. Raar is ook dat als ik de stekker van de sonde los neem en de auto op kontakt zet, de spanning aan de lambdastekker die van de motorcontroller komt al op 1.25 volt staat (de lambdaverwarming krijgt dan trouwens 4.3 volt). Zover ik dit systeem begrijp zou de lambda sense leiding gewoon op nul volt moeten staan en de spanning van de lambdasonde meten zodra deze aangesloten wordt.

Heeft iemand dit al eens eerder gezien en kan me zeggen of dit normaal is?

Geplaatst door

cabby_rollingstone (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Toch is het precies goed wat de lambda doet, hij hoort namelijk als ie warm is heen en weer te pendelen tussen de aangegeven waarden. Meten zonder aangesloten parameters kan niet.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Sytze, dankjewel voor de reactie. Wat ik me toch blijf afvragen is waarom er bij ingeschakeld kontakt 1.2 volt door de motorcontroller op de lambdaleiding gezet wordt. Deze leiding moet toch gebruikt worden voor het meten van (lambda)spanning en niet voor het sturen van spanning?

Heb je nog een tip wat het onregelmatig stationair toerental zou kunnen veroorzaken bij deze motor? Raar (maar wel mooi) is ook dat de uitlaatpijp al sinds ik de auto in 2004 kocht van binnen super schoon is, alsof ik op gas rijd. Samen met het onregelmatig stationair lopen zou dat toch eigenlijk op een te arm mengsel moeten wijzen? De onderdrukslangen heb ik ook al gecontroleerd, maar geen lek gevonden.

Verder krijg ik ook geen foutcodes van VAG-COM.

Cabby

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.