Volkswagen Golf 2001: Foutcode

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: AQY, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 85

Beste mensen,

Ik sleutel al enige tijd aan autos, en wij hebben nu op moment 2 golf4, maar de automaat heeft een probleem.
Eerste instantie gaf die aan de llm niet goed was de signaal te zwak, toen nieuwe llm er tussen gezet. Die melding is weg. Nu geeft de auto foutmelding p0171 en p0172. Het gekke is als die koud is kan je bijna gas geven voor niks want vooruit rijden doet die dan moelijk. Zodra die beetje warm word is probleem weg en rijd die perfect. Die foutcodes heeft die steeds alleen over cilinder 1. Weet iemand raad?
Alvast bedankt
Gr jonkers

gofie

Geplaatst door gofie (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

De foutcode heeft het NIET over cylinder 1, maar over cylinderRIJ 1 (ook wel Bank genoemd).
Met cylinderrij wordt bedoeld alle cylinders die op 1 uitlaatspruitstuk zitten met een eigen lambdasonde. B.v. 6 of 8 cylinder V-motoren hebben 2 banken, 1 aan elke zijde van de motor.

De foutmeldingen geven aan dat het mengsel te arm en te rijk is bij alle 4 cylinders bij jouw motor.
Dat is tegengesteld aan elkaar en maakt het trekken van conclusies lastig.

Waarschijnlijk kun je geen data uitlezen met dat apparaatje van je? Als dat wel gaat kijk dan eens naar de waardes van de lambdasondes (voor en achter de kat) en vermeld die hier.
Maar in ieder geval wel Freeze Frame data. Dan kunnen we de condities zien waaronder 1 van die 2 foutcodes (de 1e) wordt gezet.

gofie (0), 2 jaar geleden

Dit is wat die nu aangeeft, de live data, maar ik had vanmorgen de fout melding gewist ik zal de freeze frame ook hier doen als die foutmelding weer komt. Ik haf net al gereden met de auto maar hij starte weer raar maar fout melding gaf die niet.

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Met de motor uit is er niet veel te vertellen over de waardes die uitgelezen werden.

    Ik zal vanavond even met de motor aan nog x doen - gofie (0), 2 jaar geleden

gofie (0), 2 jaar geleden

Live data met motor aan, wat ik zie draaien er 2 ver in de min wat me niet juist lijkt.
De -8.6 was hoogste -11.7
En de ander min had de -19 aangegeven zijn dat de labdezonde?

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

De fuel trims zijn de aanpassingen aan het brandstofmengsel op basis van de signalen van de lambdasonde. De foto's zijn een momentopname tijdens stationair draaien.
De lambdasonde voor de kat geeft een rijk mengsel aan (0,7V). De lambdasonde na de kat zie ik helaas geen waarde van, met die waarde kun je de 1e lambdasonde controleren. De Long Term Fuel Trim (LONGFT1) is nog behoorlijk positief van wat er daarvoor (een stukje gereden?) is gebeurd. Bij stationair geeft die verhoging van 11,7% een te rijk mengsel, dat is waarom de Short Term Fuel Trim (SHRTFT1) negatief is.

Ik zou wel eens willen zien wat er rijdend gebeurt en dan ook over langere tijd (filmpje) met de fuel trims en de signalen van beide lambdasondes. Maar het lijkt erop dat rijdend het mengsel te arm is.

gofie (0), 2 jaar geleden

Klopt ik heb daarvoor een stukje gereden, ik moet rijdend dan ff filmpje mapen en ik heb alles wat die apparaat aangeeft op foto gezet. Welke zijn de lab dan? Ik zal zo ff nog x doen

gofie (0), 2 jaar geleden

Wat ik zo zie lijkt de 1ste en 2 de foto de lab te staan als ik uit ga van u 0.7 die andere staat op 0.6

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Lambda is inderdaad O2S1B1 (voor de kat) en O2S1B2 (na de kat).
Die na de kat had ik gemist. Bevestigd min of meer de waarde van de 1e sensor in deze momentopname.

    Oke maar wat ik dus beetje merk is die 1ste niet goed? - gofie (0), 2 jaar geleden
    Nee, althans nog niet. De waarde van de voorste sensor moet schommelen tussen ongeveer 0,2 V en 0,8 V. Dus op die momentopname is de waarde binnen de specificatie. Achterste sensor moet constant zijn en boven de 0,6 V. Ook correct op de momentopname. En een signaal dat afwijkt wil nog niet zeggen dat de lambdasonde defect is. Het kan ook aan een sensor of luchtlek of brandstofdruk liggen. De fuel trims liggen wel buiten het normale bereik, maar dat kan ook niet anders met die 2 foutcodes van je. De oorzaak daarvoor is me nog niet duidelijk. - oldford (0) PRO, 2 jaar geleden
    Oke dus beste is ff rijden en opnemen voor dat duidelijk is? - gofie (0), 2 jaar geleden

gofie (0), 2 jaar geleden

Hier heb ik een video dat doe stationar loopt. Maar dan lijkt die ene lab wel raar loopt

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Je moet niet vergeten dat het schermpje slechts 1 maal per 2 seconden ververst en dat de lambdasonde (zeker de voorste) vele malen van waarde verandert tijdens die 2 seconden.
Stationair lijkt het mengsel O.K. te zijn. De Long Term Fuel Trim blijft keurig op 0% staan.

Was de katalysator al volledig opgewarmd bij dat filmpje? Of heb je slecht eventjes proef gereden?
Want tegen de tijd dat de motortemperatuur te zien is, is deze 84 en vlak daarna 86 graden.

    Ik ga vanavond nog eens doen dan is de blok goed warm - gofie (0), 2 jaar geleden
    Maak dan wel de opname rijdend, graag. Want daar zit denk ik het probleem. - oldford (0) PRO, 2 jaar geleden
    Ik heb net gereden en rijdend opgenomen, niet verder vertellen hahaha. Maar wat ik zie schommelt het veel. Video duurt ongeveer 5 minuten https://youtu.be/6tzyv_qdof8 - gofie (0), 2 jaar geleden

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Het mengsel is rijdend in ieder geval veel te arm. De Long Term Fuel Trim loopt op tot 20%.
Lambda sondes lijken mij gewoon goed te werken. Je mag dan het signaal dat ze geven niet leuk vinden, maar ze doen gewoon wat ze moeten doen.

Je kunt eens kijken of de luchtmassa meter nog wel voldoende aan geeft.
Daartoe moet je volgas optrekken tot aan de toeren begrenzing.
Bij het toerental waar het maximum vermogen wordt geleverd zie je dan de hoogste waarde.
Die waarde moet minimaal 85 * 1,1 = 93,5 gr/sec zijn.

Is de luchtmassa meter goed, dan zou ik brandstofdruk (analoog) gaan meten.

    Oke dat is duidelijk heb zelf vermoeden dat die luchtmeter niet spoort. Maar daar zit net een nieuwe in. Maar zal de oude eens checken, want deze melding geeft die aan sinds de nieuwe lucht meter massa, daatvoor was alleen de melding dat lmm singaal te laag was.
    Hoe kan dan ik die massa testen op welke moet ik letten in de ecu?. Ik heb vanavond de freese optie ook lampje brand weer - gofie (0), 2 jaar geleden
    Luchtmassa is MAF g/s. - oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Trebuh (0), 2 jaar geleden

Good post, thanks for your help and answers!

gofie (0), 2 jaar geleden

Je bent gelijk, ik begin dit steeds meer te snappen alleen vandaag eens de oorxaak vinden. De frees geeft zelfde aan wat u zij.

gofie (0), 2 jaar geleden

Het lijkt er op dat de nieuwe luchtmeter massa niet goed werkt die blijft op 79g/s staan.stil staat dan vol wegrijden. Straks ga ik de oude eerst testen.
https://youtu.be/Tz2vZm_hMV4

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Nog los van het vast blijven staan, de luchtmassameter geeft ook te weinig aan.
Aan de snelheid en het geluid denk ik dat je flink doortrok.
Dan zou de waarde tot minstens 93 g/s moeten oplopen. En dat doet deze niet.
Dat verklaart het te arm lopen en foutcode P0171. De 76 g/s die ik zag is grofweg 20% te weinig.

Als de waarde vervolgens vast blijft staan op 79 g/s verklaart dat de foutmelding P0172 (het te rijk lopen van de motor in deellast).

Dit is vast geen originele LMM. Welk merk is origineel en welk merk is deze LMM?

    Nee daar heb ik nu spijt van maar deze gaat terug dit is de merk stark. - gofie (0), 2 jaar geleden
    De oude lmm is huco - gofie (0), 2 jaar geleden

gofie (0), 2 jaar geleden

Dit is de oude

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Huco is volgens mij ook niet eens origineel.
Alhoewel het waarschijnlijk een technisch hoogstaand product is, gezien de samenwerking met Hitachi.

    Ik durf dat niet te zeggen . Hugo zat er al in. I - gofie (0), 2 jaar geleden

gofie (0), 2 jaar geleden

Ik heb de oude hugo er in gezet en hieraan kan jr wel zien dat de lmm kapot is. Maar op ten duur komt de Long Term Fuel Trim 6.3 constant en de lmm 0.00 https://youtu.be/225yhD-MC3w

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Ja, die is overleden. De fuel trims komen nu goed omdat de motor in noodloop is en de gaskleppositie + de inlaat lucht temperatuur gebruikt om te berekenen hoeveel brandstof er ingespoten moet worden.

gofie (0), 2 jaar geleden

Oke naar loop van de rit kwam fir feul niet hoger dan 6.3 constant. Dus eerst maar ff de ander lucht meter masse de juiste en deze stark terug. Want gekke is de auto bokkert en stortert met de kapotr niet en dst kan dan komen wat u net zij.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.