Volkswagen Golf: Foutcode p0139 bank 1 sensor 2 en p0420 katalysator efficiency

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3 v5 AQN

Hallo heb de bovenstaande foutcodes in deze golf zitten, heb de gasklep gereinigd en opnieuw in de basis gezet, tevens een paar verrotte vacuumslangetjes vervangen. Kan verder geen vacuum lekagge vinden.
Als ik de dat met snap-on scanner uitlees meet hij op bank 1 voor de kat 1,5 v stationair, zakt naar 0,3 v als je plankgas geeft,
deze 1,5 v vind ik vreemd omdat een lambda senor normaal toch pendelt tussen 0,1 v en 0,8 v.
Bank 1 na de kat staat eerst op 0,5 v en begint na een tijdje te pendelen.
Waar kan dit aan liggen? Lamda sensor stuk, kat stuk of ecu gek , andere ideeën ???

hbr

Geplaatst door hbr (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

1: uitlaat tussen cilinderkop en katalysator checken op lekkage. Berucht zijn de flensdeling tussen spruitstuk en voorpijp, en het flexibel deel. Moet echt 100% potdicht zijn.
2: Bedrading van de sonde's controleren, inclusief stekers op overgangsweerstand.
3: Met 4gastester katalysatorwerking vaststellen.

Hoeveel km's gelopen?? versleten (lees opgerekte) kettingen kunnen ook de meest wilde storingen veroorzaken.

hbr (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo Harry, ga volgende week deze punten bekijken. Volgens mij heeft de auto ongeveer 160000 km gelopen.
Bij welke km stand moet de ketting vernieuwd worden?

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

de ketting gaat geluid maken, en rekt dus op. Vervangen gebeurt meestal tussen de 100.000 en 200.000 km.

timing kun je controleren, riemwiel voorzijde heeft een merkteken, de nokkenassen hebben een gleuf die vlak moet staan met de passing van het kleppendeksel. Tevel afwijking is kettingen vervangen.

succes.

hbr (0) PRO, 16 jaar geleden

Oke bedankt voor de info, ga het controleren.

hbr (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo allemaal, heb de betreffende auto hier weer staan. Kleppendeksel er af en timing gecontroleerd deze is goed.
Alleen is onder het klepdeksel extreem zwarte koek te vinden en ook de inlaatkanalen zijn zwart van binnen, kan dit ook deze problemen geven? Met welk product is dit het beste weer te reinigen?
Alvast bedankt, H B
En alvast een voorspoedig nieuwjaar toegewenst.

Garage_LUX (0) PRO, 16 jaar geleden

Sensor 2 bevind zich na de Kat
Als het systeem goed functioneert zal deze juist niet pendelen
Inwendig motor reinger van JB
INLAATSYSTEEM REINIGER JB
Te verkrijgen bij AutoDelta in Assen
Volgens mij is de 1.5V goed VW heeft een afwijkende sensor

hbr (0) PRO, 16 jaar geleden

Oke bedankt voor de info, ga inderdaad eerst proberen de motor en het inlaatkanaal te reinigen en zien wat hij dan doet.
Vreemd is overigens wel dat het motorstoringslampje af en toe ook weer uit gaat, of is dit normaal?

Dave D (0) PRO, 16 jaar geleden

Meet de lambdasondes op een 2kanaals scope en als ze dan tegelijk pendelen zou ik de kat maar eens cheken. Want sensor 2 meet de werking van de kat en kan dus deze codes laten zien. Suc6 ermee!

Dave D (0) PRO, 16 jaar geleden

Meet de lambdasondes op een 2kanaals scope en als ze dan tegelijk pendelen zou ik de kat maar eens cheken. Want sensor 2 meet de werking van de kat en kan dus deze codes laten zien. Suc6 ermee!

johndoornbosch (0) PRO, 16 jaar geleden

welke klacht(en) heeft deze golf ?

Garage_LUX (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb ook Golf gehad waarvan het lampje aan ging en dan weer uit
Dealer heeft 5x gereset andere collega heeft de lambda sensor vervangen, (Potentiaal sensor) heeft afwijkende waarden
Wij hebben uiteindelijk de Katalysator vervangen en daarna is het lampje niet meer aangegaan
Wagen rijdt inmiddels alweer 6 maanden zonder extra verlichting in het dashbord

hbr (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo john klant heeft eigenlijk alleen de klacht dat het lampje gaat branden, vind zelf dat hij wel erg naar benzine stinkt.
@ Garage_lux, ga maandag eerst motor en inlaaat reinigen en vijf nieuwe bougies erin zetten, en de lambda sondes met de scoop meten.
Als de sonde na de kat dan pendelt zal het idd wel een nieuwe katalysator worden.

In ieder geval bedankt voor de info, laat nog wel weten hoe het afloopt. Met vr grt H Boetje.

johndoornbosch (0) PRO, 16 jaar geleden

controleer de lmm in de parameters en let vooral op de hoogtecorrectie die moet een waarde hebben van -10% tot +10%

hbr (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo even een update, ik heb de motor van binnen gereinigd en een toevoeging bij de brandstof gedaan en tot op dit moment heeft het storingslampje niet weer gebrand, hopelijk is het nu inderdaad klaar. Iedereen tot zover bedankt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.