Volkswagen Golf V: Geen compressie / olielekkage.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 tsi GT

Beste allemaal,

Weet niet waar ik moet beginnen.


Donderdag toen ik naar huis reed kwam er een vieze lucht door mijn ventilator.
Eerst dacht ik zal wel niks zijn, misschien een oude auto verderop of iets dergelijks maar de lucht ging niet weg.
Thuis aangekomen auto geparkeerd en er gezien dat er olie lag.
Anwb gebeld, die constateerde dat het versnellingsbak olie is omdat het schone olie was.
Dus ik de auto naar de garage laten slepen. Vervolgens verteld wat de constatering van de ANWB was over de olie.
Volgende dag wordt ik gebeld. We hebben geen compressie op alle cilinders. Precies hetzelfde als 2 jaar geleden. Toen is de distributie en de cilinderkop vervangen.
Vervolgens wordt ik gebeld. We kunnen een goede diagnose stellen, maar dat kost 1000 euro. Dat is voor het loshalen van de cilinderkop en de versnellingsbak.
De kans dat de cilinderkop onder garantie valt is aanwezig. Ze kunnen niks van tevoren zeggen hierover, maar ze willen wel de versnellingsbak ook meteen loshalen zonder dat ze weten waar het probleem ligt. Ik heb gezegt dat ze eerste de cilinderkop loshalen en misschien komen ze die lekkage ook tegen.

Vind het raar dat het de versnellingsbak is.
Ik niks gemerkt aan de bak. Schakelen ging soepel. Met de berger heb ik hem zelfs nog in zijn vrij gezet, allemaal zonder moeite en zonder bijgeluiden.
En de olie die ik rook, die rook als olie die verbrand. Waarschijnlijk kwam de olie op een heet gedeelte. En dan komt de olie van bovenin en niet van onderin waar de versnellingsbak zit.
Dat is in ieder geval mijn visie hierop.
Maar het blijft wel vreemd dat het van die schone olie is.

Wat vinden jullie hiervan?

jpak47

Geplaatst door jpak47 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik snap niet wat de bak te maken heeft met het feit dat er geen compressie is....
Lijkt mij dat je dan gaat kijken waarom hij geen compressie meer heeft. Weet je ook hoeveel bar alle cilinders hebben? En loopt de motor nog? (omdat je hem rijdend hebt weggezet)

jpak47 (0), 12 jaar geleden

Ik denk dat ze naar die bak willen kijken, omdat ik het daarover heb gehad. Kan me geen andere rede bedenken.

De auto slaat helemaal niet aan er is geen compressie, dat is alles wat ik weet.
Zelf denk ik dat de olielkekkage daarmee samenhangt, vandaar dat ik ze alleen de opdracht heb gegeven om daar mee bezig te zijn.
Die compressie is een bekende klacht van 2 jaar geleden, maar toen had ik geen olielekkage...

jpak47 (0), 12 jaar geleden

Is er echt niemand die hier iets op kan zeggen?

Laat ik een andere vraag stellen:

Hoe weet je of olie onder de auto versnellingsbakolie of motor olie is?
Als ik sterke lucht van verbrande olie door de ventilator ruik... kan dat dan wel versnellingsbakolie zijn?

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

het is aan de olie te ruiken of het motorolie of versnellingsbakolie is,maar dat is vanaf de computer moeilijk uit te leggen. Maar de garage kan toch ook het oliepeil van de bak even peilen? Dan weet je al iets meer.

jpak47 (0), 12 jaar geleden

ja dat klopt, maar ik heb op aanwijzingen van ANWB gezegt dat het aan de versnellingsbak ligt, vandaar dat ze daar nu op ingaan lijkt mij. Maar ik heb niks, helemaal niks gemerkt met schakelen en ik verloor wel olie.... dat rook ik dus.

Heb ook wel eens iets gehoord over schone en vieze olie.
Schone olie is versnellingsbakolie en vieze olie is motorolie.
Mijn motorolie zit er pas 10.000 km in. Dus zo vies kan die niet zijn..

Ik zal de garage eens vragen wat ze gedaan hebben om te constateren dat het om versnellingsbakolie gaat.

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

dat verhaal over schone en vieze olie ken ik niet. Ik weet alleen uit ervaring dat motorolie zwart is en bakolie vaak goudkleurig. Nogmaals denk ik dat het wel te ruiken moet zijn door een ervaren monteur.
zo te lezen denk ik wel dat je een verstandige beslissing hebt genomen door eerst aan de motor te beginnen.

jpak47 (0), 12 jaar geleden

ok.

Ik zal vandaag nog eens bellen wat de status en is vragen aan die beste meneer waarom ze de versnellingsbak eronder uit willen halen.

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Geen compressie en de versnellingsbak heeft niets met elkaar te maken, maar misschien heb je 2 problemen tegelijk, dat zou kunnen. Laat hun (of iemand anders) even een juiste diagnose doen want je gaat geen bak verwijderen omdat er geen compressie is....ook niet omdat de klant (jij dus) dat zegt..

jpak47 (0), 12 jaar geleden

Ok, update!

De oorzaak voor de compressie?
Eigenlijk geen, maar er komt een ruilstripmotor in.
Nu is het zo dat ik niks, maar dan ook niks aan de versnellingsbak heb gemerkt... alleen de olie lucht, maar ik kon gewoon schakelen.
Nu is men erachter gekomen dat er een gat is geslagen in de versnellingsbak.
Waarschijnlijk door de cardan? Ik vind het vreemd, een gat! ik heb niks gemerkt! kan dit dan toch met elkaar te maken hebben, geen compressie en een gat in de versnellingsbak?

jpak47 (0), 12 jaar geleden

heeft een golf 5 uberhaubt een cardanas?? is dat niet alleen bij achterwiel aangedreven auto's?

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

sorry maar mis ik iets, u heeft de auto rijdend neer gezet hoe kan dan op eens de compressie weg zijn, wat wel eens meer voorkomt is dat de stoters blijven hangen, ook geen comp maar bij doorstarten slaat hij op den duur aan en je hebt er geen problemen mee, Maar comp kan niet weg zijn maar een ruilmotor plaatsen zonder dat er een oorzaak is, dat is goede zaken doen, sorry maar het lijkt er steeds meer op dat bedrijven onderdelen vervangers worden (niet allemaal gelukkig)
het komt meer voor bij golf dat er een bout in cardan los loopt en een gat in de bak slaat, maar als de motor er nog in zit moeten ze eens goed doorstarten

jpak47 (0), 12 jaar geleden

kan dat van de versnellingsbak te maken hebben met de motorproblemen?

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

NEE dat is duidelijk

jpak47 (0), 12 jaar geleden

ok, de versnellingsbak wordt evrvangen.

Ik ga zelf opzoek naar een versnellingsbak. Moet ik letten op het onderdeelnummer? of is alleen de versnellingsbakcode van belang?

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

en de motor? volgens mij is de versn bak code van belang

jpak47 (0), 12 jaar geleden

Het probleem is opgelost.
Het waren 2 problemen. Het is nooit duidelijk geweest of het met elkaar te maken heeft gehad.
Er is een nieuwe ruilstripmotor geplaatst en een gereviseerde versnellingsbak.

Wordt er eigenlijk bij het plaatsen van een nieuwe motor ook opnieuw de computer ingelezen?

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik snap eigenlijk totaal niet wat er aan de hand was/is met je auto maar vind dit wel vaag.
Maar om antwoord te geven op je vraag: je hoeft eigenlijk zowat niets te doen met de computer alleen de basisdingen zoals gasklep inleren e.d. is 5 min werk en klaar.
Hoezo??

jpak47 (0), 12 jaar geleden

Ik vind het ook vaag.
De compressie was in ieder geval weer de spanner bij de distributie.
Verder geen uitsluitsel gehad over de oorzaak..

Ik heb bij volkswagen wel eens een update gehad van de software, vroeg me gewoon af of ze daar dan weer naar kijken of die update opnieuw up moeten loaden o.i.d. ben ook maar een leek....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.