Volkswagen golf IV 1.8: geen lambda signaal

auto heeft na uitbouwen lpg.instal. (necam) af en toe geen lambda signaal meer op toeren, alle draden goed doorgesoldeerd al een universele lambdazender gemonteerd. stationair gaat hij op een gegeven moment wel weer bij regelen. Wie heeft er een idee ??

HM

Geplaatst door HM (0) PRO , lid sinds 22 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

janh5107 (0) PRO, 21 jaar geleden

Hoe is het lamba sinaal dan op toeren? Als het bv constant laag of heel grillig is dan komt er waarschijnlijk lucht in het uitlaatsysteem voor de sonde door een lekke spruitstukpakking of een scheur in de uitlaatpijp of sonde-bevestiging.

HM (0) PRO, 21 jaar geleden

probleem opgelost Lambda signaal viel regelmatig weg ook op toeren, Luchtmassa meter vervangen (reageerde volgen Kts goed)

probleem verholpen

alexander242 (0) PRO, 21 jaar geleden

Ik heb zelf ook de zelfde probleem gehad bij SEAT leon 1.8 20V motorcode APG.Deze gaf ook telkens een foutmelding over dat het mengsel te arm was.

Bleek ook na een tijdje zoeken dat de luchtmassameter een te lage waarde aangaf.Hierdoor werd er ook te weinig brandstof ingespoten,zodat je dus een te arm mengsel hebt.Dit ziet de lambda sonde en gaat proberen dit bij te regelen.hij gaat het net zolang proberen dat ie buiten ze MAX. waarde komt en geeft dan een foutmelding aan.Hij gaat hierna in noodloopfunctie draaien met een te rijk mengsel,hierdoor blijft het lambda signaal vast staan.
Bij testen van de luchtmassameter via onze uitleeskast (VAS 5051) gaf ie aan dat ie gewoon tussen ze fabriekswaarde lag en dus goed was.
Toch vond ik afgelezen waarde bij stationair te laag vergeleken wat ik gewend was.( gemeten 2,7 g/slag,normaal rond 3,2 g/slag bij een warme motor).Besloot om hem te wisselen met een andere luchtmassameter,probleem was hierdoor ook opgelost.

De luchtmassameters van de diesels in Volkswagen groep is bij de meeste al een bekend probleem,bij benzine motoren denk ik wat minder.Als je dus foutmelding krijg van de lambda sonde controleer dus ook de luchtmassameter.Dit onderdeel heeft groot gevolg op de mengverhouding.De ECU zit geen fout in de luchtmssameter als deze nog binnen de fabriekstolerantie zit.
Dit verhaal is misschien handig voor anderen.
H.M hoe ben jij tot deze conclusie gekomen om de luchtmassameter te verv.?







HM (0) PRO, 21 jaar geleden

door wat te rommelen met de brandstofdruk kregen we wel een goede lambda regeling , ten eerste hadden we alle pen bezettingen ECU gemeten dit was allemaal goed vacuum lekken etc was uitgesloten etc dus bleef er maar 1 ding over. (Alleen ga je twijfelen omdat recent de lpg installatie uitgebouwd was, Voor die tijd was het goed )

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.