Volkswagen Passat 1999: geen vermogen als motor warm is

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

hallo forum leden,

Ik ben sinds maandag eigenaar van een passat, leuke auto en tijdens de proefrit reed hij perfect.

na de proefrit terug naar het vakantiehuisje (we zijn op vakantie) met passat en na een half uurtje op de snelweg merkte ik dat hij niet meer vlot wou optrekken. (heeeel langzaam)
later merkte ik ook op de hij af en toe wat stotterd

dus ben ik na overleg met de verkoper dinsdag eerst maar even langs een garage gereden om hem uit te laten lezen.

1 fout gevonden 00537 -Lambdaregelig 18-10 - bov. aanslagwaarde - intermitterend.

na een korte zoek tocht bleek er een scheurtje te zitten in het spruitstuk.

hun advies was om deze te vervangen €260 voor het onderdeel €20 voor de pakkingen en het uurloon.

mijn vraag is kan dit het daadwerkelijk zijn.

gerrit098

Geplaatst door gerrit098 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Ja, als de scheur door en door is, dan is dit is een zeer bekende oorzaak van de klacht met de bijbehorende foutcode.
Je verbruik zal ook wel de pan uit rijzen op dit moment.

gerrit098 (0), 8 jaar geleden

Alvast bedankt voor de snelle reacties,
Hij verbruikt idd ook behoorlijk. Persoonlijk had ik niet gedacht dat zo'n klein scheurtje zoveel effect kon hebben. Maar wel dus :(

Omdat we nu op vakantie zijn ga ik vanmiddag toch eerst maar de pasta proberen thuis ga ik dan wel even verder kijken mischien een 2de hands spruitstuk.

Lassen was overigens niet mogelijk volgens het bedrijf waar ik was.

Iemand nog tips over het aanbrengen van de gun gum pasta?

gerrit098 (0), 8 jaar geleden

Fingers crossed. En hopen dat dit helpt en wel graag voor 250 kilometer :)

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Als de motor weer gaat inhouden en zuipen kun je nog het volgende doen:
Haal de lambdasensor los (dat is de sensor die in de uitlaat zit) en haal daarna de accu een kwartiertje los om de boel te resetten.

gerrit098 (0), 8 jaar geleden

[quote=oldford]Als de motor weer gaat inhouden en zuipen kun je nog het volgende doen:
Haal de lambdasensor los (dat is de sensor die in de uitlaat zit) en haal daarna de accu een kwartiertje los om de boel te resetten.[/quote]
Top dankjewel! Goed om te weten

ricky (0) PRO, 8 jaar geleden

Toch denk ik eigenlijk dat er wat anders aan de hand is wat het schokken e.d. veroorzaakt, bv luchtmassameter stuk of vacuumslangetjes lek of de lambdasonde zelf stuk oid, door 1 zo'n klein scheurtje gaat hij niet echt schokken dan alleen foutlampje.
Anders stekker lambdasonde loshalen en dan gaan rijden, dan schakelt hij over naar noodloop en dan meet hij niks meer en zou dan acceptabel moeten rijden.

gerrit098 (0), 8 jaar geleden

[quote=ricky]Toch denk ik eigenlijk dat er wat anders aan de hand is wat het schokken e.d. veroorzaakt, bv luchtmassameter stuk of vacuumslangetjes lek of de lambdasonde zelf stuk oid, door 1 zo'n klein scheurtje gaat hij niet echt schokken dan alleen foutlampje.
Anders stekker lambdasonde loshalen en dan gaan rijden, dan schakelt hij over naar noodloop en dan meet hij niks meer en zou dan acceptabel moeten rijden.[/quote]
Wat houd noodloop in?

Schokken is ook wel een groot woord. Het is meer een hikje... maar dat is wat moeilijk uit te leggen. Grote probleem is het vermogen verlies.

gerrit1985 (0), 8 jaar geleden

Wat er in de tussentijd is gebeurt:

later in oktober kwam de motor niet meer op temperatuur. daarvoor heb ik de thermostaat laten vervangen (tegelijk met een 2de hands uitlaat spruitstuk).

Het verbruik hierna is normaal (denk ik) ongeveer 1 op 13.

helaas na ongeveer 150 kilometer begon het olielampje te branden :( dus maar even bellen met de ANWB. die hebben mij vervolgens weg gesleept.

bij de garage hebben ze de oliedruksensor vervangen want er bleek wel gewoon oliedruk te zijn. en daarmee was het probleem ook opgelost.

Echter omdat de motor behoorlijk vervuilt bleek te zijn. adviseerden de garage om een flush te laten doen. Dit heb ik ook laten doen.

De motor lijkt nu een stuk mooier te lopen. Echter reageert de motor nog steeds een stuk feller koud dan warm. en dit lijkt me toch anders om te moeten zijn. vacuüm slangetjes zijn allemaal na gelopen.

heeft iemand nog een idee?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.