close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf 2014: Geluid en gebonk tijdens rijden

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: CZE, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 110

Onlangs ben ik met mijn golf 7 (1.4 tsi, dsg7, 2014) met een flinke vaart tegen een stoeprand geklapt.
De voorkant is ingestuurd al ondersturend tegen de rand geklapt, waarna de achterkant al schuivend ook tegen de rand is geklapt.
Laten we het er op houden dat ik even dacht Max Verstappen te zijn, maar dat ben ik natuurlijk niet, stom stom stom.

Achter bleek er een scheur te zitten in de remschijf en was de astap/fuseestuk krom.
De 10.9 bout die de naaf in gaat was krom en hierdoor stond het wiel ook iets scheef.
De 2 velgen die tegen stoep aan zijn gekomen zijn ook krom, het is zeker niet zachtjes gegaan.

Inmiddels is de kapotte remschijf vervangen en zit er een nieuwe astap op.
Tevens rijd ik nu op een andere set wielen en is de auto weer opnieuw uitgelijnd.
Visueel is er verder niets te zien dat kapot is, echter is er nog steeds een probleem aan de auto.
Tijdens het rijden maakt de auto een geluid alsof er een vlakke kant op de band zit en dit voel je ook door de hele auto.
Het stuur trilt niet, het is eerder een soort gebonk of instabiliteit die je in de hele auto voelt.
Op de kromme velgen was dit ook al duidelijk merkbaar, maar werd het denk ik enigszins gefilterd door de trillingen in de wielen.
Op deze set die keurig recht en gebalanceerd zijn, lijkt het probleem duidelijker aanwezig te zijn.
Het geluid dat, nogmaals, klinkt als een vlakke kant op m'n linker voorband, is ook afhankelijk van snelheid.
Het is al duidelijk hoorbaar bij 20km/u en wordt gaandeweg de snelheid hoger wordt ook sneller.
Bij ca. 70 - 75km/u is het geluid het heftigst, boven de 120km/u is het nauwelijks nog waarneembaar, wellicht doordat de frequenties van het geluid dan helemaal in sync zijn. Je voelt overigens nog wel steeds enige instabiliteit in de auto.
Overigens is dit eigenlijk alleen waarneembaar op glad asfalt, op wat slechter wegdek merk je er eigenlijk niets van, maar dat komt waarschijnlijk alleen maar omdat het wegdek teveel andere effecten veroorzaakt in de auto, ik ga er niet van uit dat het ineens weg is op slechter wegdek.

Er hebben inmiddels 2 bevriende ervaren monteurs naar gekeken, maar zij kunnen niet een overduidelijke verklaring vinden.
De auto is op de brug geweest met de wielen in de lucht en in zn versnelling, er is met een stethoscoop geluisterd naar de verschillende onderdelen, maar er is niets dat we overduidelijk kunnen aanwijzen.
Het enige dat nog zichtbaar is, is dat er een miniem slagje in de remschijf zit. Tijdens het remmen voel ik overigens geen trillingen in het pedaal.
Wel hoor ik vaak, maar niet altijd, getik vanuit de auto als ik rem.
Ik kan het geluid van het tikken niet helemaal plaatsen, maar ik vrees dat het klinkt alsof het uit de versnellingsbak komt.
De versnellingsbak schakelt overigens nog uitstekend en ik merk of hoor er verder niets geks aan.
Volgende week monteren we aan de linkerkant een nieuwe aandrijfas, omdat het vermoeden bestaat dat deze ook een knauw gehad heeft en zodoende wellicht krom is. Ik weet echter niet of een kromme c.q. defecte aandrijf as zulke geluiden kan veroorzaken.
Het wiellager zou ook nog kunnen, maar je hoort hem niet, hij is muisstil.
Verder dacht ik nog aan rubbers in de ophanging, of een tussenlager op de as, maar ik zit toch een beetje met de handen in het haar omdat ik het gewoon niet weet en we nu min of meer onderdelen aan het vervangen zijn op hoop van zege....

Vandaar dat ik hier een poging waag of dit iemand wellicht bekend voor komt.
Auto heeft een flinke tik gehad en er zit ergens nog iets niet lekker, maar wat o wat zou het kunnen zijn.

Alle input is welkom.
Alvast bedankt!

Geplaatst door

JT0190 (0)

al 3 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Om te beginnen doe ik veel golf 7 in de schade , draagarm , aandrijfassen en wiellager kunnen met dit soort aanrijdingen niets hebben , vervang altijd de complete naaf met wiellager , aandrijfas is bij het minste axiaale belasting overleden , zou mijn aandacht richten op wiellager en aandrijfas.
De band is neem ik aan wel vervangen , zal een remplek hebben.
Draagarm is niet krom , wel vreemd bij dit soort aanrijding zijn die ook meteen krom.

Het zijn 4 andere banden, dus deze banden zaten er niet onder ten tijde van de klap.
Aandrijfas was ook onze eerste gok, vandaar dat die volgende week wordt vervangen.
Aan de draagarmen was verder niets geks te zien, alles leek nog recht te zijn...
Als het het wiellager is moet dit toch gaandeweg steeds erger en dus duidelijker worden?

JT0190 0

3 jaar

Is de lagerhouder uit de naaf gehaald en heel rustig met de hand gedraaid , als er door de klap een put in de kooi geslagen is , zit hij aan de zijkant en niet in het midden , dan hoor je hem zo vaak niet maar alleen onder bepaalde omstandigheden , als je met de auto rijd en je , ja wordt uitkijken met jou wat ik nu vraag , slingerd van links nasr rechts dus wiellager dan links dan rechts belasten hoor je dan verschil ?

Al slingerend heb ik niet het idee dat het meer of minder wordt.
Naar mijn idee blijft het eigenlijk continu hetzelfde, ongeacht bochten e.d.

JT0190 0

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.