ik heb 4 dagen geleden mijn startmotor bij een gespecialeerd bedrijf laten vervangen voor een gereviseerde. De reden was een hard geluid na het starten, de Bendix die even blijft hangen. Deze herrie hoorde ik al 7 jaar lang aan, dus ik vond het weleens tijd om daar iets aan te doen.
Ik heb nu een gereviseerde startmotor voor 150 euro ex btw. De eerste 2 dagen niets aan de hand, Polo start sneller en stiller en het geluid van de bendix was ik van verlost. Echter, sinds gisteren maakt ook deze gereviseerde startmotor hetzelfde bendix-geluid! Enig verschil is dat hij het nu alléén bij een koude motor doet, en het is minder hard. Als de motor warm is, maakt de bendix geen geluid (voorheen altijd).
Wat moet ik nu doen? Ik heb namelijk een jaar garantie. Ik vraag me af of het wellicht niet een ander onderdeel kan zijn behalve de startmotor zelf, waardoor het bendix geluid veroorzaakt wordt? Of is dit onwaarschijnlijk, en is de gereviseerde startmotor toch gewoon niet helemaal in orde? A.s. zaterdag wil ik naar dit bedrijf terug gaan, ter voorbereiding hoop ik via dit forum wat informatie te kunnen krijgen. Bvd!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien net iets te zuinig met de vetpot geweest......Meestal is dat de oorzaak.
Gr.
Toch probleem met de startmotor,zou lekker terug gaan.
Mijn idee, enne, die asjes worden meestal droog gemonteerd ( in koper gelagerd ) dit om aankoeken van koppelingsstof te voorkomen.
Groeten Marcel
Heb je het toplagertje in kopp.huis ook vervangen.
gr Gertie
[quote=gertie]Heb je het toplagertje in kopp.huis ook vervangen.
gr Gertie[/quote]
alleen de startmotor is vervangen. zou het nageluid van de bendix ook door een ander lagertje veroorzaakt kunnen worden dus? ik heb helaas geen verstand van de techniek...
17 jaar
probleem zit in dit geval niet in de startmotor zelf, maar inderdaad in een los lagertje wat in je koppelingshuis zit. Bij een "normaal" type startmotor, zit dit lager in de kop van de startmotor, maar dit is aan afwijkend type.
Groeten Marcel
[quote=hellbat]probleem zit in dit geval niet in de startmotor zelf, maar inderdaad in een los lagertje wat in je koppelingshuis zit. Bij een "normaal" type startmotor, zit dit lager in de kop van de startmotor, maar dit is aan afwijkend type.
Groeten Marcel[/quote]
kunt het afwijkend noemen, vw gebruikt dit systeem toch nog maar 60 jaar...........
[quote=audia4][quote=hellbat]probleem zit in dit geval niet in de startmotor zelf, maar inderdaad in een los lagertje wat in je koppelingshuis zit. Bij een "normaal" type startmotor, zit dit lager in de kop van de startmotor, maar dit is aan afwijkend type.
Groeten Marcel[/quote]
kunt het afwijkend noemen, vw gebruikt dit systeem toch nog maar 60 jaar...........[/quote]
interessant om te weten :). de kans is dus zeer groot dat het probleem in het koppelingshuis zit, als ik dit zo lees. iemand een idee wat voor prijskaartje aan een vervanging kleeft? Ik moet het echt laten doen, heb zelf de kennis/kunde niet.
17 jaar
Het is een lagerbusje van niets, als je de starter er uit trekt kun je hem zien zitten.
Demontage: Even met een tap draad in het busje snijden, draadeind er in en met een paar ringen en een moer de bus er uit trekken.
Voor de montage heb je een speciaal stempeltje nodig. (is te maken op een draaibank). Met een as van een oude startmotor gaat het trouwens ook.
Als dit busje versleten is gilt de startmotor als een hyena in ademnood.
[quote=audia4]Het is een lagerbusje van niets, als je de starter er uit trekt kun je hem zien zitten.
Demontage: Even met een tap draad in het busje snijden, draadeind er in en met een paar ringen en een moer de bus er uit trekken.
Voor de montage heb je een speciaal stempeltje nodig. (is te maken op een draaibank). Met een as van een oude startmotor gaat het trouwens ook.[/quote]
top, bedankt. ik ga morgen langs garage en laat zeker weten als het opgelost is.
17 jaar
Na een smeerbeurt van de lagers waar de bendix verbinding mee maakt lijkt het geluid nu weg te zijn (en hopelijk te blijven).
17 jaar
[quote=Petje57]Misschien net iets te zuinig met de vetpot geweest......Meestal is dat de oorzaak.
Gr.[/quote]
Dat zei ik toch al.......Opgelost dus.
Gr.
[quote=Petje57][quote=Petje57]Misschien net iets te zuinig met de vetpot geweest......Meestal is dat de oorzaak.
Gr.[/quote]
Dat zei ik toch al.......Opgelost dus.
Gr.[/quote]
ik hoop het! bij volkswagens schijnt ook een brons busje vd bak vervangen te moeten worden bij een nieuwe startmotor (heb ik me laten vertellen), en dat is bij mij in ieder geval niet gebeurt. de garage geloofde daar niet in, en met wat extra smeerwerk is het nu (voorlopig) opgelost.
17 jaar
Ik ben dit na-geluidje van de startmotor ook eens te lijf gegaan met lagervet. Na verloop van tijd keert het toch weer terug. Een hoop ge-etter voor nix. Mijn arosa heeft het nu al zo lang, net als mijn vorige auto's dat ik mij er niet meer druk om maak. Ik dacht trouwens dat dit werdt veroorzaakt door dat de startmotor te langzaam terug komt uit de starterkrans na het loslaten van de contactsleutel.
17 jaar
[quote=audia4]Het is een lagerbusje van niets, als je de starter er uit trekt kun je hem zien zitten.
Demontage: Even met een tap draad in het busje snijden, draadeind er in en met een paar ringen en een moer de bus er uit trekken.
Voor de montage heb je een speciaal stempeltje nodig. (is te maken op een draaibank). Met een as van een oude startmotor gaat het trouwens ook.
Als dit busje versleten is gilt de startmotor als een hyena in ademnood.[/quote]
probleem is inderdaad gewoon teruggekomen. het smeren van die lagers is onzin, en ik snap nu achteraf niet waarom K&K startmotoren (eindhoven) dat gedaan heeft. het bronzen busje zou volgens hun niet vervangen hoeven te worden, ook al onzin. Denk je bij een specialistisch bedrijf te zijn, niet dus.....
Ander bedrijf heet het busje nu vervangen!
thanks voor de info mannen
17 jaar
Hoop gedoe over dat bronzen busje. 'Prettig' systeem dat VW kennelijk al 60 jaar toepast.
Bij mijn Golf 3 is het busje in 1999 vervangen (100.000 km, nieuwe koppeling, nieuwe ruilstartmotor). De monteur belde met de boodschap dat het gat voor het busje scheef uitgesleten was en dat er een nieuw koppelingshuis gemonteerd moest worden, toen 1200 gulden !
Hij kon ook proberen het gat wat op te vullen of lijmen ofzo, maar dan had ik geen garantie. Dat laatste heeft toch nog 180.000 km prima gewerkt.
Nu blijkt echter dat je dat 'opvullen' maar 1 x kan doen. Na startproblemen, 2 x WW bij de deur gehad, deze week bij de Duitse VW garage hier in de buurt geweest. Bij de intake zei de chef-intake al dat de slijtage in het koppelingshuis maar 1 x opgevuld kan worden. Ze hebben de boel gedemonteerd en geprobeerd een nieuw lagerbusje er in te maken maar dat gaat niet meer: einde Golf, sloop premie beuren en niet verder treuren. Ik had graag de 300.000 nog gehaald. Ondanks die 60 jaar toch geen handige constructie als je gewend bent dingen die stuk zijn te vervangen als de rest nog goed is en lang doet met een auto.
Welke merken hebben ook van dit soort constructies ?
14 jaar
Deze construktie komt wel vaker voor en maakt de starter simpeler en goedkoper.
En het maakt niet uit of dit busje in de kop van de starter zit of in het vliegwielhuis.
Als hij zonodig maar op tijd vervangen wordt.
DAAR zit hem de kneep.
En een goede monteur herkent dit geluid wat een versleten busje maakt.
Maar..... dit is een onderwerp van september 2007!
14 jaar
En hoezo kun je het geen 2 keer maken ? Alles is mogelijk met het juiste materiaal en een beetje kennis..Dan had je nu nog tig km's in je Golfje kunnen rijden..
Er word al snel geroepen dat het niet meer gemaakt kan worden, maar vaak bewijst zich het tegendeel..
14 jaar
Jongens
Topic dateert uit 2007, reageren heeft dan geen zin meer.
Ook krijgt de TS nu ongewenst mail.
Gr. paul (moderator problemcar team)
Ik had in eerste instantie ook niet op de datum gelet, paul.
Vandaar mijn toegevoegde laatste regel.
Misschien kan er iets bedacht worden waardoor een stokoud topic niet heropend kan worden.
14 jaar
Geeft niet Tjaart
Mocht het een keer gebeuren pas ik het wel aan.
Topic meteen sluiten vind ik ook weer zoiets.....
Gr. paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar