Dag,
Bij mijn eigen golf. 81kw tdi komt er sinds de tuning een gelige rook uit bij volle belasting. Hij is getuned van 110 naar 145 pk. De vliegwielen gaan ook maar een half jaar mee maar da's normaal bij een getunede tdi :) . Het rare is echter de gele rook. Zwart en wit zijn bekend maar het is echt geel. Zelfs dusdanig dat je het in de binnenspiegel ziet.
Ik hoop dat iemand van jullie hiervoor een verklaring kan geven zonder dat ik de tuning eraf moet laten halen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
EGR klep al dicht? kan bij de VAG groep tot en met ongeveer halverwege 2003.
Gele rook is wel vreemd, wit/zwart, ja maar geel - lichtbruin...
Geen olie verbruik extra?
Cor
EGR-klep is idd dicht en olieverbruik is nihil. 1 liter op 15.000 km. Ik weet ook niet wat de kleur moet voorstellen. ik gok op zwavel maar hoe komt het zo?
Het zwavelgehalte van de tegenwoordige diesel is erg laag, niet geboeg om de kleur van de rook te verklaren.
Om te testen eens 1 a 2 tankbeurten de nieuwe Shell diesel tanken welke volgens hen een reinigende werking heeft, ik gok meer op een hogere verbrandingswaarde met die diesel van ze.
Bij volle belasting, zeker na het tunen ;) zal het systeem wat warmer worden, denk dat je katalisator debet is aan het kleuren van de rook daar die nu ook veel heter wordt.
Tenminste als je type een katalisator heeft, 2000? denk het haast niet.
Had als er een kat onder zit die eronderuit gehaald, katvervanger eronder, klaar.
Als de pomptiming etc goed staat is dat het enigste wat ik mij bedenken kan nu.
Ik speur ff verder voor je op de bekende Vag groep forums.
Groeten,
Cor
Wie heeft 'm getuned?
Huistuner bij mijn werk. naam van bedrijf ben ik even kwijt. Kat zit er nog onder. Ik ga dit weekend kat ff leeghakken en kijken wat voor resultaat dat dat heeft. In die richting had ik nog niet gezocht. Als tie leeggeslagen is en dat is de oplossing laat ik het ff weten. Pomptiming staat goed volgens fabrieksopgave. Heb nog wel eens geprobeert iets aan te passen ivm de tuning maar dit werkt niet goed dus gewoon op fabrieksstand.
Bedankt!!
Pakt in ieder geval je turbo wat eerder op ;)
Geen verdere resultaten gevonden in de nieuwsgroepen/forums.
Weet bijna zeker dat je kat er debet an is.
Succes,
Cor
Gele rook zou NOx kunnen zijn, maar dan gaat er wel iets goed verkeerd. De verbrandingskamers en/of de kat zou dan veel te heet moeten worden.
Denk dat de kat te heet wordt, door de getunede auto.
Vandaar ook het advies kat eronderuit, en misschien niet de allerlaatste pk eruit willen halen ;)
De allerlaatste pk probeer ik er ten aller tijde uit te halen cor ;) maar dit weekend geen tijd gehad voor kat leeghalen. Ik laat het jullie weten als er nieuws is. Zowiezo allemaal bedankt voor het meedenken!!!!!!
groetjes
Succes dan maar, plaats indien mogelijk een katvervanger, recht stuk pijp, anders gaat de lege kat als expantievat werken :)
Kat is leeggehaald en het heeft geholpen. Ik snap nog steeds niet wat er dan precies gebeurt. Kat wordt warmer door tuning snap ik maar dat ie dan gele rook geeft snap ik niet.
Maar dat boeit verder ook niet. PROBLEEM OPGELOST!!!!:)
Bedankt
De katalisator zal binnen een bepaald temperatuurbereik de roet opvangen, en verbranden.
Kom je buiten dat temperatuurbereik, zal de chemische omzetting heel andere waarden hebben, en zelfs dit soort gevolgen hebben.
Met tuning zal zeker dat temperatuurbereik overschreden worden, vandaar dat de kat er meestal onderuitgaat, ook omdat dit de turbo eerder laat oppakken.
Maar, eind goed, al goed :D
ben bang dat je je kat aan het verbranden bent... waarschijnlijk is de gele rook kleine deeltjes kat inhoud
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar