close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf: Golf 4 - motormngmt lampje / trillen bij stationair draaien

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Geachte pro's,

Vanaf oktober 2005 heb ik (als 2e berijder) de beschikking over een Golf Type 4, bouwjaar sept 2002 op benzine/gas. KM stand bij ontvangst ruim 91.000, inmiddels ruim 105.00. De volgende problemen heb ik inmiddels mogen ervaren:

- bobines

Begin 2006 zijn na elkaar (periode van 6 weken) 3 van de 4 bobines verrot gegaan (gevolg: met plankgas rijd je nog geen 30, power volledig weg) Dit is deels in garage, deels op locatie opgelost. Tot op heden geen problemen meer gehad.

- motormanagement lampje (volgens het boekje het zogenaamde 'autogaswaarschuwingslampje')

Deze veelgeziene gast in mijn auto brandt oa:
- bij storingen lamdasonde (continue branden)
- bij geklapte bobines (knipperen)

Na de laatste vervanging van bobines is het lampje niet meer gaan knipperen. Wel heb ik zo om de paar honderd KM dat het irritante ding weer gaat branden. Al 4x is dit uitgelezen door garage, met wisselende foutcodes (weet niet welke, het waren er in elk geval meerdere waaronder 'te arm mengsel oid')

Behalve af en toe een lampje heb ik in principe altijd het volgende: na starten en een stukje gereden te hebben gaat auto heel erg schudden/trillen als ik bijv. bij stoplicht moet wachten. DIT IS ALLEEN ALS IK OP GAS RIJ ! op benzine loopt het ding als een zonnetje namelijk. Ik heb bovendien gemerkt dat als ik (met koppeling in) beetje gas blijf houden het getril afneemt. Dit is bij +- 1200/1400 toeren. Gewoon rond de 800 lijkt het dan alsof ik op een trekker zit.



samenvatting reparatiegeschiedenis:

* feb - maart: bobines stuk/daarna soms motormanagementlampje meldingen (1x geholpen door garage A, daarna 2x door garage B)

* half april: 1e lamdasonde vervangen (er zitten er 2 in heb ik me laten vertellen) door garage B

* week later: motormanagement lampje brandt weer

* opnieuw naar garage, weer storingen in geheugen --> garage B meldt dat wellicht 2e sonde ook stuk is. aangezien men niet direct aan de slag kan met oplossen hiervan en ik inmiddels al flink baal kiest leasemaatschappij andere garage.

* deze garage (garage C) constateert bij onderzoek scheurtje in bougie & vervangt dit (naast uitlezen van de storingen die er dus nog instonden). En dus "zou het nu allemaal opgelost moeten zijn"...

Helaas niet......Gisteren sprong het motormanagementding weer aan; en ik heb al maanden het beschreven probleem met trillen bij stationair draaien........(hoewel het soms ook op de snelweg optreedt)

Voor aanstaande vrijdag heb ik een afspraak bij garage C die ook direct kleine beurt mag gaan doen.... (service in 900 km inmiddels). Het fijne is dat dit een leaseauto is en het me dus verder nix kost, het vervelende is wél dat ík de hele tijd met het ding bij de garage sta....


wie o wie weet waar dit nou allemaal aan ligt ?

Bij voorbaat zeer hartelijk dank voor tips & aanwijzingen die mogelijk dit probleem op kunnen lossen !


Mvgr,

Martijn

Geplaatst door

Tinus2006 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgende auto toch maar gaan voor een TDI dan heb je die problemen niet.
LPG zorgt tegenwoordig voor veel problemen op die moderne auto's

Benny1078 0
badge

18 jaar

Tja, daar is het nu beetje laat voor.....(die TDI)

Is er behoefte aan meer technische specs van motor etc ?

Bvd,

Martijn

Tinus2006 0

18 jaar

[quote=Tinus2006]Vanaf oktober 2005 heb ik (als 2e berijder) de beschikking over een Golf Type 4, bouwjaar sept 2002 op benzine/gas. KM stand bij ontvangst ruim 91.000, inmiddels ruim 105.00. De volgende problemen heb ik inmiddels mogen ervaren:

Motormanagement lampje (volgens het boekje het zogenaamde 'autogaswaarschuwingslampje'), deze veelgeziene gast in mijn auto brandt oa:
- bij storingen lamdasonde (continue branden)
- bij geklapte bobines (knipperen)

Na de laatste vervanging van bobines is het lampje niet meer gaan knipperen. Wel heb ik zo om de paar honderd KM dat het irritante ding weer gaat branden. Al 4x is dit uitgelezen door garage, met wisselende foutcodes (weet niet welke, het waren er in elk geval meerdere waaronder 'te arm mengsel oid')

Behalve af en toe een lampje heb ik in principe altijd het volgende: na starten en een stukje gereden te hebben gaat auto heel erg schudden/trillen als ik bijv. bij stoplicht moet wachten. DIT IS ALLEEN ALS IK OP GAS RIJ ! op benzine loopt het ding als een zonnetje namelijk. Ik heb bovendien gemerkt dat als ik (met koppeling in) beetje gas blijf houden het getril afneemt. Dit is bij +- 1200/1400 toeren. Gewoon rond de 800 lijkt het dan alsof ik op een trekker zit.[/quote]
Veel van je problemen (behalve die van de stukke bobines) ken ik ook. Ik heb in 2004 een VW golf IV 1.4 16v gekocht op benzine. Er stond 20.000 km op en ik heb er gas in laten bouwen. Er staat inmiddels 108000 km op de teller.

Zo'n anderhalf jaar later kreeg ik 'last' van het motormanagement lampje. De ene keer knippert het, vervolgens brand het continu, vervolgens gaat het lampje weer een tijdje uit en vervolgens alle voorgaande situaties in willekeurige volgorde. Ik heb geprobeerd te ontdekken wanneer wat wel wanneer optreedt/weggaat, maar ik kan er nog geen logica in ontdekken. De voorste lambda sensor is al 2x vervangen zonder resultaat, het lampje blijft even uit maar brand/knippert er na enige tijd weer lustig op los. Ook is de storing al een aantal maal uitgelezen, waarbij er precies hetzelfde naar voren komt als jij beschrijft: wisselende foutcodes, het waren er meerdere waaronder 'te arm mengsel'.

Ik heb ook last van het trillen wanneer de motor stationair draait, wanneer je stilstaat, inderdaad alleen op gas. Het toerental zakt naar bijna 700 (normaal ca 950), een enkele keer valt de motor zelfs uit. De tegenstelling komt ook voor, namelijk dat het toerental stationair erg hoog is, rond de 1200-1300 toeren.

Daarnaast stottert mijn auto ook bij constante snelheid en houdt hij iets in bij (snel) optrekken.

Ik ben erg benieuwd of het vervangen van de tweede lambda sensor bij jou geholpen heeft of dat je de oplossing in iets anders hebt gevonden.

Monique

MML 0

17 jaar

Ach, gasboeren zijn op de een of andere manier altijd met veel te koude bougie's bezig, met één elektrode waaraan ze nog aan de elektrodeafstand ook prutsen. Deze komen niet tot een zelfreinigingstemperatuur in ons land. (waar kan je hier nog hard rijden???)

Probleem: de bobine klapt doordat de bougie geisoleerd raakt met een glasachtige bikkelharde laag, de motor gaat haperen bij constantgas en pakt niet lekker op.

Oplossing: Kijk in het NGK boek of hun website welke bougie ze voorschrijven voor de benzineversie van jouw auto, neem een gradatie kouder en draai die pitten er in. Kijk na een aantal weken hoe ze er uit zien. Worden ze te heet dan zijn ze spierwit, zijn ze te koud dan krijg je die caramel bruine glaslaag er weer op.

En als ze een bougie voorschrijven met meerdere elektrode's dan doen die het op gas ook prima. (ervaring is de leermeester weer eens in dit geval.)

succes er mee.

Laatst een peugeot gehad waar al voor een kapitaal aan onderdelen aan versmeerd was door een merkdealer, het kreng rijd al weer vele km's beter als ooit daarvoor met bovenstaande oplossing.

audia4 0
badge

17 jaar

[quote=audia4]Probleem: de bobine klapt doordat de bougie geisoleerd raakt met een glasachtige bikkelharde laag, de motor gaat haperen bij constantgas en pakt niet lekker op.

Oplossing: Kijk in het NGK boek of hun website welke bougie ze voorschrijven voor de benzineversie van jouw auto, neem een gradatie kouder en draai die pitten er in. Kijk na een aantal weken hoe ze er uit zien. Worden ze te heet dan zijn ze spierwit, zijn ze te koud dan krijg je die caramel bruine glaslaag er weer op.
.[/quote]
wij rijden ook op gas en ook vaak een lampje MMangem die gaat branden...
lampje knipperde ook...ineens en auto liep onzettend slecht..bobine stuk... lampje uit en nu na een paar
dagen lampje uit en soms weer aan... met name met tanken van gas gaat ie weer uit...???

Ik heb ff gezocht en kom uit op de ngk bougies op de site van GMB tuning... zal het vervangen van de bougies gaan helpen..>>??

gr linda

linda.jacky 0

17 jaar

Eerst de huidige losdraaien en kijken hoe die er uit zien, een beetje monteur kan aan het beeld van een gebruikte bougie veel opmaken. Zoals ik al zei, harde verglaasde laag bij gasmotoren duid op een te koude bougie.

In ieder geval is de operatie bougie's wisselen ten opzichte van alle andere denkbare storingen niet zo heel kostbaar.

Even serieus naar kijken dus, wordt helaas heel vaak vergeten.

audia4 0
badge

17 jaar

hmmmm oke . ik kan me herinneren dat er tijdens het vervangen van de bobine wel naar de bougies is gekeken door de monteur... hij haalde er 1 uit en veegde hem wat schoon om er vervolgens weer in te stoppen!...dus ik gok dat ie wel ff goed heeft gekeken op verkleuringen.......... ( ja ik sta er als vrouw ook met me neus boven op! hahahah)

Toch is het een raar probleem...., heb het gevoel dat in de loop der tijd toch weer een nieuwe bobine wordt... dat die er steeds langzamerhand uit klapt?!.... Harry... wil jij ook eens mijn probleempje lezen die ik heb geplaatst over mijn centr Deur vergr.??.. staat boven aan!!!! ;-)

Gr linda

linda.jacky 0

17 jaar

Ik heb een Golf 4 benzinemotor uit 2001. Ook bij mij brande het motorlampje en even later begon het te knipperen, de auto bokte toen ook en met plankgas schoot het nog niet op. Dit lampje is uitgegaan en daarna is de bobine wel vervangen omdat het wel nodig was. Ik ben nu een week en twee daven verder en nu brandt en kniplert het lampje alweer en bokt hij nog steeds na de reparatie. Is het dan de bougie die niet goed meer is?

Dyon 0

5 jaar

Dyon,

Laat de eerst de storing eens uitlezen.
Dan verder kijken.

primera p11 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.