Goedenavond heren,
Wij zitten met het volgende probleem:
De VW T4 1.9TD van 1996 (Camper Westfalia "Biker") van mn pa en moe is net terug uit Italië, (met pa en moe uiteraardt :zwaai )
De camper heeft flink moeten werken daar in de bergen.
Nu dat ze terug zijn, is de koppeling niet meer het zelfde.
Bij het omhoog komen van het pedaal na het schakelen, gaat hij erg schokkerig en niet soepel, en onder het rijden is een monotoom met het toerental meelopende geluidje vanuit de bak.
Ook is er nu sinds vandaag een "hoog gierend geluid hoorbaar" bij het intrappen van de koppeling, als we het gaspedaal intrappen en een toerental van 3000 bereiken (nog steeds bij stilstand), verdwijnt het geluid.
Ook bij het rijden is er telkens bij elke opschakeling bij het intrappen van de koppeling het gierende geluidje hoorbaar, koppeling los= geen geluid.
Koppeling slipt niet, en ruikt ook niet.
Het gierende geluid is 100% te vergelijken met het slippen van een riem, het is 200% niet de riem.
Ik zelf denk dat het iets te maken heeft met de drukgroep/drukplaat, misschien veels te heet geworden tijdens het toeren door de heuvels van de Toscane.
Excuses voor het feit dat mn eerste vraag direct een probleem bevat, aangezien dit bericht wordt aangemaakt voor pa en moe.
Heb deze vraag ook voorgelegt op weetjewel.com
Rick.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
100% druklager naar zijn grootje, dus bak loshalen van de motor, gelijk plaat en drukgroep mee beoordelen, of uit zekerheid zowieso vervangen.
Groeten Marcel
rick zo telezen moet je er van uitgaan dat het gierende geluid bij het bedienen van de koppeling van het druklager komt.
dit moet je vervangen want je weet niet hoelang hij heel blijft.
het kan namelijk vast lopen en dan heb je een probleem.
de bak moet eraf dus lijkt mij het verstandigste om gelijk de plaat en de drukgroep mee tenemen.
als hij niet piept als de koppeling los is en dat zo in iedere versnelling doet dan kan je er van uit gaan dat de bak lagers goed zijn.
groetjes jan.
ik was je voor jan ;-)
Hey mannen,
Top hier heb ik wat aan!, waarschijnlijk dat we Vrijdagavond beginnen met demonteren van de bak, van de week een contructie maken om de motor op hoogte te houden.
Meerdere sugesties/tips welkom..
16 jaar
ja marcel maar we hadden wel het zelfde advies maar er moet iemand de eerste zijn.
groetjes jan.
Ik weet niet of het nog kan, met de niewere type's ducato, maar de oudere type's kon je in een vloek en een zucht het comlete voorfront demonteren, ( paar boutjes en stekkers ), en dan heb je zeeën van ruimte om te werken. Het makkelijkst toen was de complete motor uit te bouwen, en de bak daarna pas los te trekken.
Groeten Marcel
eh marcel het is een volkswagen t4 dus daar hoeft dat niet bij hoor.
groetjes jan.
oh, %Y^$@%$#@^%%, ik zie staan 1900 camper, en ik ga er gelijk vanuit dat er een ducato onderstaat, hahahahahaha
Sorry voor deze verwarring.
Groeten Marcel
ja marcel die zie je wel vaak in camper uitvoering maar deze toevalling niet.
groetjes jan.
Haha..ik zat al te lezen zo van..hmm Ducato?..motor uitbouwen... AI!.. :)
Gelukkig geen Ducato nee..
16 jaar
Iemand een idee wat de bak code is?
16 jaar
waarom rick als je het kenteken bij de automateriaale zaal door geeft dan krijg je van zelf het goede spul hoor.
groetjes jan.
*Vooronderzoek*
Heb zelf een account bij Brezan ;) (Partscat)
En heb ELSAWIN voor me. :) heb 5 opties voor div. bakcodes.
16 jaar
rick heb je het onderhouds boekje bij de hand want daar zit de sticker in daar staat de bak code op.
ook hoort er een sticker bij de zekereing kast tezitten.
groetjes jan.
Okay thnx.
Nee niet bij de hand, maar gezien het feit dat ik al zit te rubbernekken achter de pc van vemoeitheid, bel ik morge me pa even op om hem het even te laten opzoeken.
16 jaar
Heb alle onderdelen ondertussen besteld..viel mee qua prijs.
Is een centreeras noodzakelijk, of is er ook een truukje om zonder te doen?... (of iemand foto van centreeras met maten, zodat ik hem na kan bouwen)..?.. nog andere hulpmiddelen nodig?..
16 jaar
nee rick als je een timmermans oog hebt kun je het zowel hoor.
het enigste is dat de motor ondersteund moet worden maar dat kun je ook op andere manieren wel op vangen ook.
dus dat zal wel gaan.
groetjes jan.
Hmm.. zal mn gokstok uit mn gereedschapskarretje meenemen naar huis. :)
Ik zal kijken of het gaat lukken zonder dan.
Bedankt!
16 jaar
Nou,
Bak er Zaterdag onderweg gehad.. goeiedag wat een klus zonder bakkrik/takel.
Gelukkig was alles redelijk demontabel, en bij het verwijderen van de startmotor kwam er al een penetrante verbrande plastic lucht ons tegemoed.
En inderdaad, het druklager was niets meer van over, (zie foto's)
Alles mooi vernieuwt + nieuwe koppelingsplaten+drukgroep, koppelt weer als nieuw.
En inderdaad Jan, met timmermans ogen prima te centreren, ik had een hulpstukje geleent van de Brezan, maar zonder wil net zo mooi.
Bedankt voor jullie support :)
[img]http://i68.photobucket.com/albums/i14/sp...[/img]
[img]http://i68.photobucket.com/albums/i14/sp...[/img]
[img]http://i68.photobucket.com/albums/i14/sp...[/img]
16 jaar
ja rick je bent in ieder geval niet voor niks bezig geweest en op deze manier had je toch niet lang meer kunnen rijden.
groetjes jan.
Dat kun je wel zeggen ja,
Vond de koppeling toen de bus werd aangeschaft al wat te veel bewegen onder mn voet, en mn pa klaagde over kramp in zn benen omdat die koppeling zo zwaar ging en heel stoterig opkwam, nu alles mooi ingevet en schoongemaakt, kan je met je grote teen ontkoppelen. :))
16 jaar
precies rick en dan is je pa ook weer tevreden en kan hij weer extra km maken vor dat hij moe is dus alles bij mekaar is die er alleen op voor uit gegaan.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar