Volkswagen Golf: Golf 2 loopt slecht

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Hallo allemaal,

Me vriendin heeft een golf 2. Deze loopt op zich goed maar heeft af en toe kuren. Meestal gaat het een tijd goed en dan begint het. Net op die op 3 poten loopt, stoteren (met veel gas blijft die lopen anders slaat die af) zwarte rook en enorm stinken. Heb verdeler kap vervangen, benzine filter, lucht filter en sinds kort de lambdasond. Het leek een tijd weer goed te gaan en dan rijdt die weer heerlijk, maar helaas. Na dit zijn de bougies natuurlijk zwart.
Mijn ideeen zijn nu wel een beetje op. Kent iemand dit probleem?

Groetjes Albert

djomeappie

Geplaatst door djomeappie (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

markymark79 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo,

Ik heb zelf een golf2 gehad met soort gelijke problemen.
Na veel gezoek heb ik toen de onsteking vervangen, het gedeelte die de ontsteking vervroegd d.m.v. het vacuüm.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt..

stefan84 (0), 16 jaar geleden

zou eens beginnen om ook even nieuwe bougie's te monteren,blijft het probleem ontstaan,controleer dan eens het benzine gebeuren..

Stefan

dimivkb (0), 16 jaar geleden

mijn ex golf 2 1.3 heeft er ook nog hard van gehad maar heb die redelijk goed kunnen brengen terug . carburator ligt veelal aan basis van al de problemen die er mee zijn met die 1300 golfkes 2 dus mss best eens volledig eraf halen en demonteren en kuisen enzo en eens die voetpakking controleren (grote rubber)

djomeappie (0), 16 jaar geleden

Ga nu proberen de ontsteking te vervangen. Morgen krijg ik er als het goed is 1. Ben benieuwd of dit dan eindelijk het probleem is.

Groet Albert

bud (0), 16 jaar geleden

Is het een 1300 met carburateur of Digijet? (Type NZ,HZ,MH,2G) motor?Laat dat even weten.......hoeveel km's heeft de motor gedraaid?Compressie gemeten,koelsysteem afgeperst,te hoog motoroliepeil?

wilfreddewild (0), 16 jaar geleden

Halllo Bud

(hier de sleutel kameraad van DJomeappie)

Het is een injectie motor. Onlang liep hij weer eens slecht en kwam een monteur op het idee de katelisator ff schoon de branden, door hem goed warm te rijden en hoog in toeren te rijden. Vervolgens 2 weken zonder problemen gereden en nu ineens is het probleem er weer. Bougies zijn zwart en stinken naar benzine, duid op te veel brandstof. Het enigste wat ik me nu nog kan bedenken is de inlaatklep die bij het luchtfilter zit, daar waar ook de luchtmassa meter zit. maar we hebben helaas geen reserve om ff te testen

bud (0), 16 jaar geleden

Controleer ook de volgende punten op juiste werking,
(ik ga ervan uit dat het injectie-systeem van het Digijet type is-een licht gemodificeerde LE-jetronic van Bosch-):

*controle van de brandstofdruk,dat kan je het beste even laten doen bij een VW-dealer,deze heeft de juiste gereedschappen hiervoor,drukregelaar is op links gemonteerd van de injectorgallerij.Wat je wel zelf kan controleren zijn de slangaansluitingen op de drukregelaar,specifiek de onderdrukleiding naar het inlaatspruitstuk.

*controle van de verstuivers
Deze dienen hiervoor paarsgewijs verwijderd te zijn en worden gecontroleerd op de volgende punten.
-vorm van de inspuitstraal,houdt de verstuiver boven een opvangbakje en bedien de startmotor.de straal moet kegelvormig zijn.
-nadruppelen,schakel het contact 5 seconden in,er mag NIET meer dan 2 kleine druppels lekkage te zien zijn gedurende 1 minuut.

*Controle luchthoeveelheidsmeter(unit gemonteerd direkt op het luchtfilterhuis)
-Verwijder ronde luchtslang en multistekker van de LHV(luchthoeveelheidsmeter).
-Volgorde van de electrische aansluitingen LHV als volgt:aan de rechterzijde van de auto gaan staan,nu kijk je op de LHV neer.ronde luchtslang naar gasklep/spruitstuk aan de LINKERkant,nummering van de aansluitingen loopt van LINKS naar RECHTS,1(ronde lu.slangzijde),2,3,4(lu.filterkastzijde),4 aansluitingen dus.
-controleer de gangbaarheid van de stuwklep,deze moet zonder noemenswaardige weerstand op en neer te bewegen zijn.
-weerstandswaarden LHV,sluit een goede multimeter in de stand Ohm aan op de aansluiting 3+4 van de LHV,gemeten waarde moet 560 Ohm bedragen.Sluit de meter vervolgens aan op 2+3 en beweeg de stuwklep met de hand op en neer.De meetwaarde moet tijdens het bewegen veranderen.Laatste meting is controle van de NTC-weerstand.Sluit de meter nu aan tussen 1+4,meetwaarden: bij 20 graden C; 2,3-2,7Ohm.Boven 20 gr.C;max.2,3 Ohm.Onder 20 gr.C;min.2,7 Ohm.

*Controle temperatuurvoeler koelvloeistof.
De digijet motor is voorzien van 2 koelvloeistoftemp.voelers,voeler 1 is voor aansturing temp.meter op het dashboard,voeler 2 (meestal de linker voeler,blauw gekleurd) geeft informatie naar de regeleenheid tbv. de juiste inspuitHOEVEELHEID,afhankelijk van de motortemperatuur.Beide zenders zijn in het koelsysteem naast elkaar geplaatst in de nabijheid van het thermostaathuis.(rechtsonder aan stroomverdelerzijde motorblok).
-Controle blauwe zender:neem hiervoor de stekkeraansluiting los en zet de meetpennen van de Ohmmeter op de beide contactlippen van de zender,de motor moet op bedrijfstemperatuur zijn en de electrische koelfan moet nèt zijn afgeslagen,de temperatuur van de koelvloeistof is dan +/-85 gr C.Meetwaarde moet zijn 200-230 Ohm.

Eventuele andere mogelijkheden kunnen zijn:-regeleenheid defect,CO-waarde te hoog(regelschroef,blauw op LHV),draad breuk van/naar diverse stekkers,sensoren(door veroudering van de draad-isolatie kan de draadkern open en bloot te komen liggen en sluiting veroorzaken!).Bougies verkeerde warmtegraad,want je schreef dat de auto goed draaide na een lange "warme"rit en de bougies na een tijdje pikzwart zijn, (omdat ze de zelfreinigingstemp. van 600-800 gr.C niet halen en dus snel vervuilen onder "normale"omstandigheden!).Voorgeschreven waarde is bijv. Bosch WR7D+, of WR7DC+,electrode afstand van beiden is 0,7mm.

Denman (0), 16 jaar geleden

Vervang eens de blauwe temperatuursensor in het thermostaathuis.
Die kan ook deze problemen veroorzaken.
Kost ongeveer een tientje bij de VW dealer.

De uitlaat is gasdicht tot de lambdasonde?

J.L. Tuning (0), 16 jaar geleden

heb eventueel die sensoren nog wel liggen, hoef je ze niet nieuw te halen, kun je ff proberen, kom vrijwel dagelijks in brummen, dus kan t zo een keer meenemen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.