close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf III : Golf 3 1.4 benzine 1997 loopt slecht stationeer

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 AEX

Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn golfje, ik begin bij het begin..

Hij had geen vermogen, hield erg in.. Liep echter prima stationeer! Uitgelezen en kwam uit hallsensor en lambdasonde.. Verder heb ik de luchtfilter, benzinefilter, bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor vervangen en flesje forte erin gemikt.. Allemaal zonder succes.. Vervolgens is de gasklep schoongemaakt en de auto rijd weer als een speer, vol vermogen. Nu loopt die echter slecht stationeer zodra die warm is.. Dan schommelt die tussen bijna uitvallen en schiet af en toe omhoog tot zo'n 1200rpm.. De gasklep is daarna gedemonteerd en nog eens goed schoongemaakt, ook al 2x opnieuw ingeleerd maar stationeer blijft slecht.. Met uitlezen geeft die nu alleen nog aan de lambda sonde.. (deze is na het schoonmaken weer reset maar vandaag gaf die weer lambdasonde aan met uitlezen..)

Kan de lambdasonde voor zo'n slecht stationeer toerental zorgen? Mijn monteur zegt gasklephuis versleten, maar waarom liep die voor het schoonmaken dan wel goed stationeer?

Gezien een lambdasonde vrij duur is ben ik bang dat ik misschien geld weggooi en het niet verholpen is met een nieuwe gezien hij deze fout ook al gaf toen die wel goed stationeer liep.. Gasklephuis is ook gecontroleerd op valse lucht door remreiniger erop de spuiten, volgens deze test trekt die geen valse lucht want er gebeurt niks hoeveel er ook opgespoten word...

Iemand misschien de goude tip voor mij :D?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Buck

Geplaatst door

buckbaggen (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

door de lambdasonde zal hij niet stationiar raar doen.
ik vermoed ook dat de gasklep de boosdoener is .
als het in de bassisstand zetten niet lukt krijg je dit ook.
je kan nog proberen de motor warm telaten draaien tot de ven inslaat als deze dan uitslaat zet je de motor af en weer op contact.
haal de massapool van de accu en wacht 5 minuten.
zet de massapool erop en wacht nog 5 minuten.
start de motor en laat hem 5 minuten stationiar draaien kijk dan of er verbetering is.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

9 jaar

Beste Jan,

Ik kan het eens proberen, maar ik heb zojuist iets anders ontdekt wat het mogelijk kan zijn.. Ik hoor namelijk bij het gasklephuis ergens lucht weg sissen.. Ik heb de filter eens eraf gehaald en dan laten lopen, ik hoor duidelijk lucht ontsnappen, vind alleen niet waar helaas :(.. Hieronder een filmpje waar het hopelijk op te horen is wat k bedoel:

http://youtu.be/y4sZcv-KDVQ

Hopelijk weet hier iemand raad mee.

buckbaggen 0

9 jaar

nou ik kan het zo niet horen maar controleer de vacuumleiding van de rembejkrachtiger eens op scuertjes en ook de andere leidingen
valse lucht kan zeker ook voor je probleem zorgen.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

9 jaar

zit er geen bougie los

harnak 0

9 jaar

Oke jammer haha, leiding van rembekrachtiger is in orde en overige slangen ook voor zover ik kan zien. Het gasklephuis is er wel af geweest en volgens mij is de pakking niet vervangen.. Ik ga dus nieuwe pakking halen nu, schoonmaken en terug plaatsen, eens kijken wat hij dan doet.

Als die valse lucht krijgt kan de lambda ook een fout geven toch?

buckbaggen 0

9 jaar

Bougies zijn recent vervangen, maar ik kijk het even na voor de zekerheid voordat ik de pakking haal, thnx voor de tip!

buckbaggen 0

9 jaar

ja dan geeft hij ook een fout.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

9 jaar

bougies zitten muurvast.. pakking is niet te krijgen bij heuts, is een rubbere ring maar die ziet er nog goed uit dus denk ook niet dat dat het probleem is.. Ik heb nu een cleaner gekocht voor het gasklephuis en ga hem eens cleanere, vind hem niet superschoon terwijl deze zogenaamd schoon is gemaakt afgelopen week

buckbaggen 0

9 jaar

we wachten het af,

groetjes jan

jan T 150
badge vip badge

9 jaar

gasklephuis zo goed mogelijk gepoetst, kwam nog bes veel troep uit.. maar helaas zonder resultaat, loopt nog precies het zelfde..

buckbaggen 0

9 jaar

niet toevallig iemand hier in de buurt van Kerkrade die eens een kijkje kan nemen/luisteren en evt gasklep noggeens opnieuw inleren? Prive natuurlijk, niet bij een bedrijf.. Misschien als eens een andere monteur/ervaren persoon kijkt/luistert dat die het wel meteen ziet ofzo..

buckbaggen 0

9 jaar

carterontluchtings-klep (PCV-klep) kan vuil zijn. Vuil verwijderen zodat de ventilatie weer opgang kan komen. Nl. de forte reinigt de boel , waardoor je meestal meer compressie krijgt. Hierdoor gaat de PCV-klep te vroeg dicht, het vuil verwijderen. Zit naast kleppendeksel. Met slang aangesloten op inlaatspruitstuk.
(de veer die erin zit moet ook goed gespannen zijn)

Is niet de EGR klep toch? Want dat heeft mijn auto niet.. Verder zou ik niet weten waar die klep zit.. Heb je evt foto?

buckbaggen 0

9 jaar

Het enige wat ik kan vinden is dit vage ding.. Is dat die zogenaamde PCV klep?
Zonee, waar kan ik die dan vinden en hoe ziet dat ding eruit?

[img]http://i60.tinypic.com/x1j7si.jpg[/img]


[img]http://i58.tinypic.com/r0cyu0.jpg[/img]

buckbaggen 0

9 jaar

probeer eenst te testen: slang erop zetten en zien of er lucht doorheen komt. PCV-klep moet bovenop carter zitten met slang naar inlaatspruitstuk. Bij stationair moet er enigzins wat lucht doorheen komen. PCV kleppen raken vervuild over tijd. Rond zwart doosje, met slang

Kan ik het ook ergens anders testen? Ding heb ik met pijn en moeite terug erin gekregen haha.. Ik heb wel op het buisje geblazen maar komt geen druppel lucht doorheen.. Als ik het slangetje eraf haal en ik rij met de auto rijd die precies hetzelfde en blijft ook schommelen met stationeer.. (terwijl uit het slangetje met stationeer wel veel lucht komt)

Kan iemand mij een foto sturen of beter uitleggen waar die PCV dinges zit? Kan het echt nergens vinden, ook vrij lastig als je niet weet waarnaar je moet zoeken.

buckbaggen 0

9 jaar

Het is vaak rond/vierkant doosje , zwart met slang naar inlaat

Oke kan het nergens vinden.. Maar heb vandaag eens de lambdasonde vervangen (wel tegen een gebruikte) maar 0,0 verschil en met uitlezen komt de foutcode ook weer terug! (ja hij is van tevoren gereset offcourse nadat de andere lambda is geplaatst hihi).. Hij geeft ook aan klopsensor? Wat is dat dan, nog nooit van gehoord :)

[img]http://i59.tinypic.com/245ls9f.jpg[/img]

buckbaggen 0

9 jaar

Dat is de sensor die trilling in het blok registreerd,veroorzaakt door detonatie in de verbrandingskamer , door bv. in een te hoge versnelling en te laag toerental te willen rijden.
Deze sensor zit op je motorblok en dient op het juiste moment vast gezet te worden , als deze gewoon met de hand vast gedraaid wordt kan hij al deze storing geven.

Oke, kan deze ook het probleem met mijn stationair toerental veroorzaken?
Wat geeft de fout aan? Dat deze kapot is en ik hem moet vervangen?

buckbaggen 0

9 jaar

Het zou maar zo kunnen , de regelapparatuur krijgt hier wel een signaal van.
De stekkerverbinding kan defect zijn , maar vaak is de sensor zelf defect , gebarsten, hij zit voor op het motorblok , hij is rond en zwart en zit met een boutje in het midden vast .

Oke, dan moet ik die eens zoeken morgen bij daglicht, zit die normaal gewoon in het zicht of moet je daarvoor van alles demonteren of onder de auto?

Nog een ander vraagje.. Waar ik mijn auto normaal laat onderhouden zegt dat het gasklephuis waarschijnlijk kapot is. Naar mijn mening niet gezien de auto een 2 tal andere fouten heeft (klopsensor en lambda). Kunnen deze 2 fouten veroorzaakt worden door het gasklephuis? Of staat dat er los van? Zoja dan lijkt het mij logischer om eerste te zorgen dat die 2 fouten hersteld zijn, misschien is het probleem (stationair schommeling) dan ook opgelost..

buckbaggen 0

9 jaar

Nee gasklephuis kan geen defect veroorzaken aan de beide andere componenten.
Klopsensor kun je zo bij .

Okay, duidelijk, dus eerst klopsensor checken. Kan de klopsensor wel veroorzaken dat de lambda ook een fout geeft? Gezien ik een andere lambda van de sloop heb gehaald en deze ook dezelfde fout geeft.. Anders erg toevallig dat 2 lambda's hetzelfde probleem hebben :)

buckbaggen 0

9 jaar

Een lambdasonde hoeft niet per definitie defect te zijn als hij een foutcode heeft gegenereerd.
Als deze buiten zijn regelgebied komt , geeft hij ook een foutcode , de oorzaak ligt dan elders.

ja precies zoiets dacht ik al gezien het de 2e sonde is met dezelfde fout.. Ik hoop gewoon dat de klopsensor gebarsten is en als ik deze vervang dat die eindelijk goed loopt hehe, ellende ding.. Sonde was wel pikzwart terwijl die wat ik uit een andere auto heb geschroefd wit was.. Geen idee of dit iets betekend?

buckbaggen 0

9 jaar

Dat , of je voorverwarming van de lambda is defect , afhankelijk hoeveel draden , of en dat denk ik eerder , je veel te veel brandstof krijgt en daardoor een veel te rijk mengsel.
Wat ik trouwens nog niet tegen ben gekomen in dit hele verhaal , is de watertemperatuursensor .
En of het sissen/valse lucht verhaal opgelost is.
Beide kunnen een te rijk mengsel en dus stationair slecht lopen veroorzaken.

Tempsensors zijn ook gecheckt en in orde. Sissen is blijkbaar normaal van de gasklep..

buckbaggen 0

9 jaar

Door twijfel maar naar een andere garage gegaan... En deze had binnen 5minuten het probleem gevonden.. Het sissen is dus toch niet normaal, blijkbaar lekt de inlaat! Dit heeft die laten zien door er remreiniger op te spuiten...........
Nu maar hopen dat het alleen de pakkingen zijn en niet de inlaat zelf :(

Zou wel alles verklaren als die daar valse lucht aantrekt..

Klopsensor zit btw aan de achterkant van het blok onderaan, kan alleen via de onderkant bijgekomen worden heel lastig, tevens zit daar ook de carter ontluchting.. Logisch dat ik ze niet kon vinden :D

buckbaggen 0

9 jaar

Sorry , ik heb gekeken bij een 2 liter , en mooi dat het sissen gevonden is .
Nu maar hopen dat het hiermee op gelost is.

Heb dat probleem ook eens gehad. Valse lucht kwam vanonder de gasklephuis naar binnen. Pakkingsring opnieuw gedicht, en klaar . Ook heb ik daarna door luchtgebrek wat optrede, de carteronluchting klep (PCV klep) opnieuw afsteld/gereinigd. Deze klep stond te dicht, de spanveer die erin zat heb maximaal gespannen, zodat ventilatie optimaal is en ook de luchttoevoer naar de motor beter is. Loopt weer als vanouds.

Vandaag inlaat eraf gehad en pakkingen vervangen.. Tevens ook erachter gekomen dat toch ook de rembekrachtiging leiding kapot is.. Deze komt morgen binnen bij VW en zet ik hem erop.. Hopelijk is dan alles opgelost!

buckbaggen 0

9 jaar

ja daar komt vaker een scheurtje in voor.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

9 jaar

Is vervangen maar helpt niks, ondanks die echt kapot was, kon erdoorheen kijken.. Ben wel tot de ontdekking gekomen als ik alles uitzet (verlichting, radio, aanjager, achteruitverwarming) dat ie dan redelijk goed loopt. Dynamo doorgemeten deze viel terug tot 12,8v bii belasting, nu gereviseerde dynamo erop en blijft met alles aan rond de 13,9v. Loopt ook al stukken beter stationeer maar nog niet perfect.. Lekt ook nogsteeds ergens.. Dinsdag word een compressie en lek test uitgevoerd en weet ik meer..

Garage denkt verbrande klep(pen) :( auto rookt ook veel (witte rook) vooral alssie koud is en ik het gas intrap met acceleren zie ik voornamelijk rook in de acheruitkijk spiegel..

buckbaggen 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.