Volkswagen Golf III: Golf 3 1.6 geen spanning op brandstofpomp

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 AEE

Goededag,

Ik heb verschillende fora doorzocht (waaronder deze). Op Google van allerlei dingen geprobeerd maar nog steeds niet de gewenste oplossing gevonden!
Dus daarom probeer ik het hier eens.

Een 2 weken geleden, was ik naar de winkel geweest. Ik kom terug bij mijn auto, haal hem van het slot af, en open de deur. En er gaat het alarm af.
Echt raar, maar ik start de auto maar er gebeurt niks! Dus ik bel de ANWB die na een uurtje ter plaatse is. Deze meneer ging aan de slag, bedacht oorzaken, en sloot oorzaken uit. Tot we dus bij de brandstofpomp uitkwamen. Volgens metingen en deze meneer zou er geen spanning op de stekker van de brandstofpomp komen. Oorzaak hiervan, de startonderbreker?

Nu wist ik op de toeter onder de motorkap na, niet eens dat ik een (nog werkend) alarm had.
De ANWB man, heeft van mijn pluskabel van de versterker profesorisch een voedingskabel gemaakt naar de brandstofpomp.
Nu is mijn vraag : hoe krijg ik de boel weer zoals het was?!! Ik ben A-technisch wat betreft bekabeling!
Ik moet dus weer spanning zien te krijgen op die pomp, maar ik heb geen idee hoe. Ik heb al van alles doorgespit, en weet nu dat ik de startonderbreker moet opzoeken, weghalen en de overige kabels terug aan elkaar moet maken..maar hoe ziet zo'n startonderbreker eruit?! Ik weet dus wel waar ik naar moet zoeken, maar ik weet niet eens hoe die eruit ziet!

Is er iemand op dit forum die me verder kan helpen?! Ik ben bij de dealer langsgeweest, maar die monteur (lees puisterige puber) vertelde doodleuk dat het geen origineel VW alarm was. Maar ditzelfde alarm zat in mijn vorige MK3, en bij verschillende vrienden heb ik het ook al zien zitten.

Dus, wie kan me uitleggen hoe ik weer spanning op de brandstofpomp krijg, en natuurlijk het liefst dat het alarm en de startonderbreker werken zoals het hoort. Mocht er een idee zijn dat die zooi eruit moet, ook geen probleem, als ik maar weer kan rijden zonder gezeik!

bij voorbaat dank!

Aruniq

Geplaatst door Aruniq (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Beste Aruniq,

Je moet geen andere oplossingen gaan bedenken voor spanning op de pomp te zetten, voor nood is deze oplossing goed, maar niet voor altijd, als je een ongeluk krijgt en de pomp blijft doorlopen, zou je niet graag in of bij de auto zitten.

Je moet het alarm ( unit ) even opsporen, als je dan even kijkt welk merk en type nummer erop staat, kun je dat hier even plaatsen, of mailen mag ook, dan kijk ik even welke kabels van de onderbreker zijn, dat moet je deze dus los halen en de originele uit eindes van de kabel aan elkaar maken, dan staat het alarm buiten werking en zou hij gewoon moeten werken.

Draai de kap onder het stuur ( daar bij je knieen ) of aan de bijrijderskant even los en kijk of je daar de unit ziet zitten, meestal een rechthoekig zwart kastje met een hoop kabels eraan, vind je niks, dan even bij de hoorn onder de motorkap kijken waar deze kabels heen lopen, dan kom je er ook vanzelf bij uit.

Ik neem aan dat je geen AB van het alarm hebt ? Anders zou je even de accu kunnen los halen voor een minuut en heb dan weer aansluiten, met wat geluk werkt hij weer, maar denk dat dit ook niet voor lange duur is,

Wat betreft die kabel van de versterker naar de pomp, haal deze los en druk de originele stekker weer op de pomp.

Gr Stefan

Aruniq (0), 13 jaar geleden

Hoi,

Ik heb inderdaad, een kastje onder t stuur, achter die kap zitten, waar ook de zekeringen zitten.
Gister heb ik daarop gekeken maar kon niet echt een duidelijk type nr vinden. (het regent nu, als het droog is zal ik nog is ff kijken en een foto maken). Ik heb geen AB hiervan. Als ik die versterkerkabel eraf haal, heb ik helemaal geen spanning meer (denk dus dat die stekker kapot is) Helpt een nieuwe stekker kopen dan ook niet?
Ik zal zodra het droog is, even een foto maken dan post ik die hier.

Bedankt alvast!!

gr Arun

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Arun,

Blijkbaar word hij dan alleen op 1 punt onderbroken, n.l. de brandstofpomp.

Het alarm is nu de eerste verdachte maar word normaal op 2 punten onderbroken.

Je kan wel even controleren of de zekeringen en relai nog in orde is van de pomp, relai nr 30, 67 of 167 is van de pomp.

Je moet de stekker gewoon laten zoals hij nu is, door het mankement aan het alarm werkt de onderbreker ook niet meer en blijft dit circuit dus gewoon 'onderbroken' vandaar dat je geen spanning op de pomp hebt.

Normaal moet je altijd wel een merk kunnen vinden, als dat niet het geval is word het lastig en zoeken / bedrading nalopen.

Gr Stefan

Aruniq (0), 13 jaar geleden

[quote=stefan84]Arun,

Blijkbaar word hij dan alleen op 1 punt onderbroken, n.l. de brandstofpomp.

Het alarm is nu de eerste verdachte maar word normaal op 2 punten onderbroken.

Je kan wel even controleren of de zekeringen en relai nog in orde is van de pomp, relai nr 30, 67 of 167 is van de pomp.

Je moet de stekker gewoon laten zoals hij nu is, door het mankement aan het alarm werkt de onderbreker ook niet meer en blijft dit circuit dus gewoon 'onderbroken' vandaar dat je geen spanning op de pomp hebt.

Normaal moet je altijd wel een merk kunnen vinden, als dat niet het geval is word het lastig en zoeken / bedrading nalopen.

Gr Stefan[/quote]
Ik heb bij die relais gekeken, maar dat zijn van die grijze blokjes, persoonlijk zelf kan ik daar niets uit opmerken.
Ik heb wel een foto kunnen maken net, hopelijk heb je er iets aan.

[url=http://img718.imageshack.us/i/1000249gc....][img]http://img718.imageshack.us/img718/2200/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Nee dat moet je niet hebben en is niks, helemaal niks van het alarm, het pomp relai zie je nog net op de foto, helemaal rechts onderaan in de zekeringkast, dus rechts van dat plaatje wat je in je handen hebt met nr 67 of 167 erop.

Ik zou even opzoek gaan naar de alarm unit, dan pas kun je verder, deze moet binnen ergens 'verstopt' zitten.

Aruniq (0), 13 jaar geleden

aah oke,

dan ga ik nog is rondkijken met de camera, of ik die unit ergens tegenkom! Die man van de ANWB zei al dat die goed verstopt kon zitten.
Weer bedankt! (het regent alweer, zodra het droog is, ga ik weer ff naar buiten)

grtz

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Geen probleem, we wachten gewoon even af..

Gr Stefan

Aruniq (0), 13 jaar geleden

Het regent nog steeds,

Maar die met die nr's 67 of 167 hoe kan ik daar dan aan zien of ze nog goed zijn? Want het zijn gewoon grijze blokjes, voor zover ik kan zien, ik kan nergens kijken of iets doorgebrand is ofzo.

gr arun

michielwehkamp (0), 13 jaar geleden

Als je de auto op contact zet moet je hem horen klikken. Doet hij dit niet dan relais er uit trekken auto op contact laten en met een meetstift even de gleufjes na lopen of even achter op de relais kijken waar contact 30 zit brand het lampje van de meetstift dan niet kun je er van uit gaan dat de relais nog goed is ik heb nog even in een boekje gekeken daarin staat dat dat kastje op de stuurpen naast de zekeringskast zit . Michiel..

michielwehkamp (0), 13 jaar geleden

ik bedoelde auto op nieuw op contact zetten want de pomp draait maar een paar seconden

Aruniq (0), 13 jaar geleden

Ik heb intussen even gezocht naar het kastje maar nog niks gevonden. Mijn auto staat op straat en om daar de boel uit mekaar te draaien zie ik ook niet zitten. Morgen kan ik bij een vriend langs die meer plaats heeft. Ik print dan deze pagina even uit, en ga de bovengenoemde dingen eens uitproberen. Hopelijk kan ik morgen iets meer laten weten!
Nogmaals bedankt!

gr Arun

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Arun,

Als ze het echt goed hebben gedaan, en hem goed verstopt hebben, kun je soms wel even zoeken.

Volg gewoon de kabel van de sirene eens, die loopt naar binnen en zal bij de zekeringkast ( 2 rubbers ) ergens naar binnen komen, als je deze even verder naloopt, kom je er bij uit.

Ben benieuwt..

Gr Stefan

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Vooral 167 goed beluisteren en evt. doorsolderen/vervangen...

Aruniq (0), 13 jaar geleden

Zo,

sorry dat ik een tijdje niks heb laten horen. Druk geweest op de camping. Mijn ouders moeten daar nu vertrekken, nadat ze er 20 jaar gestaan hebben. Dus er moet heel wat zooi afgebroken en opgeruimd worden!
Ik ben nog steeds bezig tussendoor met zoeken, naar de alarm unit. Maar ik vind echt niks. Net het onderste gedeelte van het dashboard nog eens losgehaald. Wel heb ik nog even 2 foto's gemaakt.

1.
De zwarte kabel is wat de ANWB man heeft aangesloten. Volgens eigen beredenering zouden die 2 bruine kabels uit de startonderbreker komen. Want hier staat geen spanning op, want de ANWB man heeft de andere kabel gepakt waar dus wel spanning op kan staan.
[url=http://img21.imageshack.us/i/0000023p.jp...][img]http://img21.imageshack.us/img21/4804/00...[/img][/url]

2.
De bruine kabel in het bruine blokje wat de zekeringkast ingaat. Komt van links naast het portier hier zit een schijf met een dikke koperdraad aan.
Dit is van het alarm neem ik aan, want ook de kabel van de sirene lijkt hier naartoe te gaan (deze is met zwarte tape ingetaped en kon tussen de tape door dezelfde rood/zwarte draad zien die ook bij de sirene vertrekt)
[url=http://img580.imageshack.us/i/0000024.jp...][img]http://img580.imageshack.us/img580/8637/...[/img][/url]

Ik snap dat anderen hier het misschien raar vinden dat ik er zo lang over doe om erachter te komen waar het alarmkastje zit. Maar ik woon nog thuis, en mijn auto staat op straat. En mijn pa begint meteen over moord en brand dat het geen achterbuurt is als ik op straat zit te sleutelen. :-)
Maar ben ik op het goede spoor met deze foto's of zit ik er totaal naast?

mvg,
Arun

ps : IncaSDI wat bedoel je met luisteren?

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Wat ik destijds bedoelde is het luisteren of het relais wel schakelt (iemand anders contact-aan laten doen).

Ik steek zelf altijd twee draadjes op het geschakelde contact van dat relais. De pomp gaat dan lopen (als het goed is). Dus draadje i.p.v. relais.

Aruniq (0), 13 jaar geleden

[quote=IncaSDI]Wat ik destijds bedoelde is het luisteren of het relais wel schakelt (iemand anders contact-aan laten doen).

Ik steek zelf altijd twee draadjes op het geschakelde contact van dat relais. De pomp gaat dan lopen (als het goed is). Dus draadje i.p.v. relais.[/quote]
Aha op die manier. Ja ik hoor wel een klik, en de pomp loopt (zoemt)
en dan kan ik de auto starten en rijden. Dus die relais schakelt wel.
Wat ik mezelf net nog bedacht. De knipperlichten knipperen ook (alarmlichten)
Kan ik door de kabels van de knipperlichten te volgen, ook bij de alarmunit uitkomen?

mvg,
Arun

michielwehkamp (0), 13 jaar geleden

volg die kabels eens die naar het linkerportier gaan grote kans dat hier dat kastje zit mischien ergens bij de verlichtingsschakelaar of in het portier zelf dat kan ik niet zo duidelijk zien (op het plaatje in mijn boekje)

Aruniq (0), 13 jaar geleden

Zo vandaag dan het kastje gevonden. Het zat achter het opbergvak wat onder het dashboardkastje zit. En dan vrij ver naar voren geschoven.
Omdat het zo naar voren geschoven zat, durfde ik het niet helemaal naar me toe te trekken, want het zal niet de 1e keer zijn dat een kabel losschiet en dat je dan moet zoeken waar die nu vandaan kwam. Ik heb 2 foto's bijgevoegd, 1 met de kabels erop die in t kastje gaan.
En 1 van de tekst wat op het kastje staat.
Hopelijk is er iemand hier die me kan vertellen hoe ik nu verder moet?

[url=http://img375.imageshack.us/i/15234247.j...][img]http://img375.imageshack.us/img375/8982/...[/img][/url]

[url=http://img3.imageshack.us/i/80940292.jpg...][img]http://img3.imageshack.us/img3/2996/8094...[/img][/url]

grtz

PS : ik heb meerdere foto's gemaakt maar imageshack was traag en liep ook 1x vast, dus heb het zo maar gedaan. De andere foto's load ik wel als er iemand naar vraagt.

grtz

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Aha, kijk..Hier hebben we meer aan,

Zie mail voor uitgebreid schema, hier moet je het probleem mee kunnen oplossen.

Gr Stefan

Aruniq (0), 13 jaar geleden

Bij deze wil ik Stefan84 heel erg bedanken voor zijn hulp!!

Naar aanleiding van de foto's, stuurde hij me een schema van het alarm.
Toen was het een kwestie van kijken, zoeken en knippen en afwerken.
Dit ging allemaal goed. Ik had het alarm gevonden achter het vak onder het dashboardkastje.
Toen ik dit paneel weghaalde, werd het getik luider, dus ik zat in de buurt. Daarna met mijn hand gevoeld, en vond het kastje. Het zat helemaal naar voren geschoven tegen het schutbord. Ik spoorde de draden van de startonderbreker op. En knipte deze door op de punten waar ze verbonden waren met de kabel van de benzinepomp. De uiteindes van de kabel heb ik vastgesmolten. Dit deed ik met een huls, waar je aan beide kanten een kabel instopt, warm maken zodat hij krimpt en dan zit het stevig vast. Voor het af te schermen nog een stukje krimpkous eromheen gedaan.
En de overig kabels van de voeding voor het alarm ( in dit geval een rood/witte en een doorgeluste rode kabel) ook doorgeknipt. Met een knijptang afgestompt (zodat het plastic over het koper word geperst op het uiteinde) en ingetaped. Daarna heb ik het werk van de ANWB man eruit gehaald.
die had de versterkerkabel zo laten verlopen dat er een zekering opzat, en een vertakking na de zekering met een kabel naar de benzinepomp.
Dit dus verwijdert. De rest van het alarm heb ik laten zitten.

De auto rijd dus weer prima, de knipperlichten werken en ik ben erg blij. Sowieso dat ik het fysiek zelf heb gedaan (ben niet bepaald een handige Harry) want dit was de 1e keer dat ik met 0 kennis zelf een probleem ben gaan oplossen. Met alleen de hulp van deze site, en in het Bijzonder Stefan. Heel erg bedankt, en ik raad deze site ook aan bij vrienden en kennissen die auto problemen hebben.
Met motivatie en deze site moet je er wel uit komen. Het is mij ook gelukt!

Bedankt!

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Kijk Arun, dat is weer mooi om te horen Jij en ik blij, en je kan weer zonder problemen rijden, daar gaat het tenslotte om.

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.