Volkswagen Golf III: Motor slaat soms af tijdens rijden / olietemp niet meer op boord

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2L 8V ADY

Hallo sinds kort slaat de motor van de golf III (2L 8klepper Benzine ADY) uit tijdens het rijden.

Het gebeurt steeds als de motor niet op volle bedrijfstemperatuur is en ik het koppelingspedaal intrap. Het toerental zakt dan tot onder 500 rpm en de motor slaat gewoon uit. Het begon gewoon met een schommelend toerental als de motor stationair staat te draaien (850 - 950 rpm +/-), niet lang erna begon het probleem dat de motor afslaat als ik het koppelingspedaal intrap.

Ontsteking zal het probleem niet mogen zijn, de rotorkap, rotor, bobijn, bougiekabels en bougies werden allemaal vervangen ongeveer een jaar terug. Ook heb ik 5 maand terug het gasklephuis gereinigd en nieuwe carter ontluchting leiding gemonteerd.
De wagen heeft nu 112 000 km, zou me sterk verwonderen dat het slijtage is. Het probleem moet ergens liggen bij de inspuiting.

Ik heb ondertussen al wat in de vorige topics geneusd en zag dat ook een relais aan de basis kan liggen van de problemen. Maar informeer me liever nog eerst eens.

Iemand een idee? of suggesties.

Volgende probleem is dat ik op de boordcomputer de olie-temperatuur niet meer kan aflezen, ik dacht dat dit aan de sensor zelf lag en heb die toen vervangen door een nieuw exemplaar, maar helaas niet verholpen. Heb er dan weinig aandacht aan besteed tot vorig probleem de kop op stak. alle andere parameters op de boordcomputer werken naar behoren net als de koelwater temperatuur meter.

Benieuwd naar jullie suggesties.
MVG Dimi

Elky

Geplaatst door Elky (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dimi,

Er zijn nog wel eens geregeld problemen met het gasklephuis zelf, daar zou je probleem kunnen zitten, controleer ook even het inlaatsysteem op lekkage, met name de vacuumslangetjes, ook zou je de koelvloeistof temp sensor eens door kunnen meten op ohm, het liefst op het moment dat hij het probleem heeft, kijk dan even hoe warm de motor is en plaats die waarde eens hier.

Mocht dat niks helpen, laat hem dan eens uitlezen en kijk of er eventueel storingen in staan, dan kunnen ze gelijk in de meetwaardeblokken de sensoren bekijken.

Over je olie temp, als het goed is zit deze sensor boven op het oliefilterhuis, sommige hebben er 2 of zelfs 3 zitten, heb je wel de goede vervangen ? Ernaast zit dan de olie druk sensor en dit is uiteraard een andere.

Gr Stefan

Elky (0), 13 jaar geleden

Dank je Stefan

Ik heb de wagen vorige week laten uitlezen omdat ik defecte ABS sensor had, enige fout die aanwezig was, was de ABS sensor links vooraan. toen was het genoemde probleem al aanwezig

De temperatuur waarbij de motor afslaat is vanaf koude start tot ik er een tweetal minuten mee rijd, dan zakt die niet zo ver meer in toeren dat dit zich voordoet.
Het schommelende toerental stationair blijft, weliswaar in mindere mate als de motor op temperatuur komt. Ik zal de waarde van de watertemperatuur sensor in ohm eens meten als hij koud staat en na +/- 2 minuten en hier posten. Ik zal ook zoeken naar een vacuumlek.

Je zegt dat er geregeld problemen zijn aan het gasklephuis. Wat is dan een vaak voorkomend defect en hoe herken ik het?

Er zitten inderdaad 2 sensoren boven de oliefilter olie druk en olie temp. Ben vrij zeker dat ik de juiste heb vervangen, heb dit nagekeken in werkplaats handboek voor ik deze verving. Ik heb al gedacht dat het een nieuw defect exemplaar is. Het gebeurt zelden, maar toch ken wel zo één voorbeeld, je weet nooit. Voor de enkele euros dat zoiets kost mss eens ander exemplaar kopen, een nieuwe halen duurt langer als het vervangen. Proberen waard, anders weet ik het niet.

Zo'n werkplaatshandboek is soms handig als je weet wat het probleem is of info over de wagen zoekt, niet als je een probleem moet opsporen.
mvg Dimi

peter139 (0), 13 jaar geleden

je stationair toerental word geregeld door je gasklephuis. Deze vereist een basisinstelling. Dit is met vagkom in te stellen en duurt nog geen minuut. Dit zou je kunnen proberen.
De motor hoort iets te choken als je de motor start en daarna gelijk terug te vallen naar het goede toerental. De koelvloeistof temperatuursensor op het zwarte waterpijpje aan de voorkant van je cilinderkop is een verdachte. Het uitvallen heeft waarschijndelijk te maken dat de motor niet genoeg mengsel krijgt voor de koude start.

zo meet je hem: http://img194.imageshack.us/img194/52/59...
De olietemperatuursor zit aan de zijkant van je cil kop. heb je deze vervangen?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dimi,

Een bruine of blauwe sensor is voor de lage druk, dan heb je er als het goed is nog ene met een witte isolatie, deze is voor op toeren, de sensor die overblijft is van de olietemp, ik vermoed dat deze op het oliefilterhuis zit, in de kop denk ik niet, die is voor de oliedruk..

De kvs temp sensor zit inderdaad in dat huis tussen cilinder 3 & 4, je moet dan meten tussen pen 1 en 3 van de sensor.

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.