Volkswagen 0: Golf 3 1996, instrumenten vallen vaak uit

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

Specifiek gaat het om de Toerenmeter, Snelheidsmeter, Temperatuurmeter, Benzinepeilmeter. Deze vallen om de haverklap uit.

Als ik de sleutel in het contact omdraai gaan netjes de lampjes aan die aan moeten gaan en de bezine meter gaat naar de stand die hij moet aangeven. De andere meters doen dan nog niets omdat de motor nog niet draait. Als ik de motor start dan gaat de toerenteller netjes een beetje omhoog.

Het moment dat ik wegrij of de motor even stationair laat draaien (paar seconden) vallen de 4 genoemde meters naar de rust stand en bewegen niet meer. Als ik dan ga rijden en bijvoorbeeld bij een stoplicht kom dan komt de boel weer even in beweging en vaak als ik dan optrek of even sta te wachten vallen de naalden weer terug naar de rust positie. Soms gebeurd het ook dat tijdens het rijden de meters weer even tot leven komen en dan kunnen ze ook zo weer uitvallen, maar soms blijven ze ook wel wat langer aan of tot het einde van de rit. Heb het idee dat bij langere ritten de meters na een tijdje uit en aan gegaan te zijn het weer blijven doen. Todat ik weer vertrek.

Net voor de meters het weer gaan doen licht mijn temperatuur indicator lampje even op.

De lampjes op het instrumenten paneel blijven het doen. Gisteren getest met stationair draaien. Meters deden het niet maar zodra ik groot licht aandeed ging het blauwe indicator lampje branden.

Digitale klokje blijft het ook gewoon doen en digitale kilometerstand ook. Alleen de dagteller wil soms wel en soms niet ook op nul schieten en dat ruikt naar spannings verlies.

Gisteren gekeken of de stekker achterop het instrumenten paneel los zat maar dit was niet het geval. Ook op het oog even naar de kabelboom gekekern die aan die stekker vast zit maar die ziet er netjes uit geen verkleuring of breuk te zien.

Het enig dat ik kan bedenken is dat de Accu niet helemaal goed is of dat het instrumenten paneel vervangen moet worden. Maar dat is het idee van een leek.

Heeft iemand advies wat ik zelf nog kan doen? Wil liever niet een hoge garage rekening met arbeidsloon voor iets wat ik als leek zelf had kunnen doen. Maar heb de meters wel nodig dus zal snel een beslissing moeten nemen wat de volgende stap gaat worden. :)

Alvast bedankt voor de hulp.

Groet,

Michel

mivaho

Geplaatst door mivaho (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Ronald138 (0), 12 jaar geleden

Is de soldeer verbinding van de connector nog in order ? Had het vorig jaar met mijn polo. Anders voor de zekerheid even door solderen.
Succes,

Ronald

mivaho (0), 12 jaar geleden

[quote=Ronald138]Is de soldeer verbinding van de connector nog in order ? Had het vorig jaar met mijn polo. Anders voor de zekerheid even door solderen.
Succes,[/quote]
Okay bedankt voor de tip. Ik ga kijken of ik iets los zie zitten en proberen door te solderen.

Ik meld me terug als ik meer weet.

mivaho (0), 12 jaar geleden

Gisteravond het paneel open gehad maar zover ik het als leek kon bekijken was er niets vreemd te zien aan de soldeerpunten van de connector. Ga maar eens op zoek naar een 2e hands instrumentpaneel

mivaho (0), 12 jaar geleden

Toen ik de accu ontkoppelde om het paneel uit en weer in te bouwen viel mij op dat er vocht aan de zijkant van de accu zelf zat. Gisteren er toch maar even een multimeter tegenaan gehouden en toen bleek dat er 19,2 volt uit kwam bij een draaiende motor. Via een zoektocht kwam ik er achter dat het wel eens de spanningsregelaar kon zijn dat alle tramalant veroorzaakte. Er vallen de laatste tijd (afgelopen jaar) ook inderdaar wel veel lampjes te verwisselen en af en toe hadden we het idee dat er een dooie rat onder de motorkap zat (koken van accu).

Spanningsregelaar is besteld en komt hopelijk komende week binnen. Als die er in zit dan moet alles weer tot rust komen en kan ik zien of het paneel goed is en/of de accu nog te behouden is.

Ik hou jullie op de hoogte.

Michel

mivaho (0), 12 jaar geleden

Okay, de spanningsregelaar was inderdaad het probleem. Nadat ik deze vervangen had gaf de accu weer netjes 14,4 volt aan bij een draaiende motor en mijn instrumentpaneel kwam weer totaa,l tot leven en doet het dus ook weer.

Ik hou de boel de komende dagen in de gaten maar ga er vanuit dat het hoofdprobleem nu opgelost is.

Groet,

Michel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.