Volkswagen Golf IV: Golf 4 1.4 heeft te laag stationair toerental na het starten

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v AHW

Hallo,

Met mijn Golf 4 1.4 heb ik hetvolgende probleem:
Wanneer ik mijn auto start heeft hij een zodanig laag toerental dat de motor zeer snel stil valt. (ongeveer 600 tr/min)
Dit is erg vervelend als ik tussen 2 auto's geparkeerd sta en wil wegrijden. Dan valt mijn motor verschillende keren stil telkens als ik mijn voet van het gaspedaal haal.
Ook wanneer ik blijf stil staan en koppeling indruk en als ik dan even gas geef en daarna terug los laat valt de motor ook stil.
(De motor kan wel blijven draaien op zijn 600tr./min)

Maar als ik dan met koude motor weg rijd uit mijn straat en na 300 meter terug moet stoppen dan valt hij niet meer stil. (De motor is dan nog steeds koud) Ook mag ik dan als ik stil sta mijn gaspedaal even indrukken en loslaten, de motor komt mooi terug op stationair toerental.
Het motortoerental is dan normaal. (700 tr./min)
Als ik voordat ik vertrek de motor eerst warm zou laten draaien dan doet het probleem zich ook niet voor.

Wanneer ik dan bijvoorbeeld terug thuis kom (motor is goed warm) en mijn auto een half uur of 1uur laat staan en daarna terug wil vertrekken dan is het stationair motortoerental ook normaal.

De buitentemperatuur heeft er volgens mij ook niets met te maken. Het probleem doet zich voor bij zowel koud als warm weer.


Weet iemand wat de oorzaak is van dit probleem?


Een vervuild gasklephuis lijkt me niet de oorzaak, doordat het probleem zich niet voordoet na +/- 300m rijden of bij warme motor.
(Heb ook onlangs mijn luchtfilter nog vervangen en gasklep zag er proper uit)


Alvast bedankt

Met vriendelijke groet
Frederique

Frederique

Geplaatst door Frederique (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

kaleido 1 (1605) PRO, 10 jaar geleden

Zou hem eens uit laten lezen , het zou kunnen zijn dat er een temperatuursensor defect is , waardoor de regelelectronika verkeerde info krijgt en daardoor je stationair toerental niet verhoogd / extra brandstof inspuit als de motor koud is.

Frederique (0), 10 jaar geleden

Ja ik denk ook dat er één of andere sensor niet goed werkt of vervuild is, maar weet niet goed welke eerst te controleren.

Het liefst zou ik alles zelf doen aan m'n wagen. (Heb namelijk al wat ervaring in de garage, maar ben nog student)
Wat het uitlezen betreft zou ik liever nog wat wachten totdat ik ten einde raad ben. Want als ik hem naar de vw-dealer moet brengen ben ik al weer snel 100 euro kwijt of meer. Terwijl het evengoed een sensor kan zijn van enkele tientallen euro's.

De koelvloeistoftemperatuursensor kan ik bijvoorbeeld bij koude en warme motor eens uitmeten. (als ik de weerstandswaarden nog ergens terugvind)

Heeft er iemand nog een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

kaleido 1 (1605) PRO, 10 jaar geleden

Lijkt mij niet helemaal de juiste weg , maar het proberen waard natuurlijk.
Eindigd over het algemeen in veel proberen / vervangen , uiteindelijk meer geld uitgegeven dan nodig was.
Ook universele garages kunnen jou auto uitlezen tegen lagere kosten.

harry4203 (430) PRO, 10 jaar geleden

zou eens goed kijken of je nergens vacuumlekkages hebt. (tussen rembekrachtiger en spruitstuk bv) en anders toch gasklephuis eens demonteren/reinigen. vervuiling komt bij deze types m.i. toch wel veel voor. daarna wel gasklephuis door dealer/goede universeel in basisafstelling laten zetten, anders is bewerking zinloos.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.