auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf IV: slijtage koppeling

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

Hallo,

Mijn auto schakelt vrij moeilijk/stroef van de vrij naar de 1ste versnelling en terugschakelen (voor rotonde o.i.d.) van de 2 naar de 1.
Als ik de auto in de achteruit wil zetten dan kraakt het.
Dit is alleen met lopende motor, als de auto uitstaat kan ik hem zonder enige kracht in de versnelling zetten.

Ik heb zelf al naar het stangen mechanisme gekeken en hier kan ik weinig speling bij ontdekken.

Groeten Lennard

Geplaatst door

lenny29 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als hij kraakt bij inschakelen dan zal de koppeling mee blijven draaien dus niet goed vrij komen.
het eerste wat je moet doen is het koppelings mechanisme ontluchten/verversen helpt dat niet dan zal het aan de koppeling zelf zijn.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

11 jaar

De koppeling komt niet vrij.. en zal vedrvangen moeten worden... Om de synchromesh niet langer extra te laten slijtenmoet je er niet mee wachten..

Bedankt voor de reactie.
Ik heb op de versnellingsbak nieuwe olie gedaan.
Wat bedoel je precies met ontluchten?
En hoe zou ik dat kunnen doen?

lenny29 0

11 jaar

dat ontluchten kan het beste met een remvloeistof aparaat gebeuren.
daarmee vervang je de remvloeistof die voor de bediening van de koppeling zorgt.
als dar lucht in zit kan het zijn dat de koppeling niet goed vrij komt.
is dit inorde en nog niet goed dan zal de koppeling vervangen moeten worden.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

11 jaar

Normaal gesproken komt er geen lucht in het systeem.

[b]Bakcode DUW[/b]



Wat wel veel voorkomt is dat de hevel scheurt waardoor de drukstift de drukgroep amper / slecht bediend en zodoende de koppeling onvoldoende vrij komt.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Bedankt voor de reacties.

Ik verwacht dat er geen lucht in zit.
Ik ga er zelf van uit dat de plaat de beste tijd heeft gehad.

lenny29 0

11 jaar

[quote=lenny29]Ik ga er zelf van uit dat de plaat de beste tijd heeft gehad.[/quote]
Controleer eerst die hevel voor er onnodig kosten worden gemaakt.

Gr. Paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Ik ga het binnenkort controleren.

lenny29 0

11 jaar

Zonet die hevel en alles wat achter dat groene plaatje zit gecontroleerd en ziet er nog allemaal goed uit en kan geen scheuren of wat dan ook ontdekken.


En aangezien de auto nog van de grond stond. Ook meteen gekeken of de wielen mee draaien als ik hem lopend in de versnelling zet.
Ja, deze draaien dus mee en zijn met de hand moeilijk tegen te houden.

lenny29 0

11 jaar

Ook voor het vervangen van de hevel moet de bak los...

nee hoor..

lenny29 0

11 jaar

Ontluchten en die hevel zijn het probleem niet.
Zal toch echt de plaat/drukgroep moeten vervangen.
Begin er over een tijdje een keer aan.

lenny29 0

11 jaar

dit heb ik al eerder geadviseerd:

"De koppeling komt niet vrij.. en zal vervangen moeten worden... Om de synchromesh niet langer extra te laten slijten moet je er niet mee wachten"..

[quote=cor van jaarsveld]dit heb ik al eerder geadviseerd:[/quote]
Het is miss. een algemeen advies maar gezien de bediening van de koppeling komt hier iets meer bij kijken.
In dit soort gevallen is in 90% altijd de hevel gescheurd en lang niet altijd de koppeling de boosdoener...

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Hallo Paul,

betreffende bijdrage was meer het directe antwoord op het betoog van Lenny

Ontluchten en die hevel zijn het probleem niet.
Zal toch echt de plaat/drukgroep moeten vervangen.
Begin er over een tijdje een keer aan.

Als, men zo duidelijk is. Zal men toch wel gekeken hebben??? Ik begrijp ook dat de hevel zelfs verwijderd kan worden zondedr de bak uit te bouwen...

mvg Cor.

[quote=lenny29]Zonet die hevel en alles wat achter dat groene plaatje zit gecontroleerd en ziet er nog allemaal goed uit en kan geen scheuren of wat dan ook ontdekken.[/quote]
Heb je die hevel ook uit de bak gehaald? Zo niet, dan zie jij geen scheurtje hoor. Zelfs als je hem in je hand hebt moet je soms nog heel goed kijken of je een scheur ziet (nee ik heb geen bril nodig :D).

ricky 10
badge

11 jaar

Ja maar Cor, iemand die vraagt wat er wordt bedoeld met koppelingssysteem ontluchten die kan je niet serieus nemen, ik bedoel daar kan je niet van vanuit gaan dat het maar klopt wat diegene zegt. Niet lullig bedoeld hoor maar zo zie ik het.

Nou we horen het wel...

ricky 10
badge

11 jaar

[quote=lenny29]Begin er over een tijdje een keer aan.[/quote]
Dus....we maken ons niet zo druk meer, we horen het wel een keer

Hans4040 1435
badge vip badge

11 jaar

[quote=ricky]Ja maar Cor, iemand die vraagt wat er wordt bedoeld met koppelingssysteem ontluchten die kan je niet serieus nemen, ik bedoel daar kan je niet van vanuit gaan dat het maar klopt wat diegene zegt. Niet lullig bedoeld hoor maar zo zie ik het.

Nou we horen het wel...[/quote]
Hoe precies te ontluchten...
Nu weet ik dat ja, dankzij dit forum.
Wat is daar gek aan dat ik het niet precies allemaal weet te zitten?
Geloof dat deze site daar ook voor is.
Als jij meent dat je personen niet serieus kunt nemen, wat moet je dat hier?

En ja die hevel is goed gecontroleerd... niet eens met het blote oog maar met vloeistof voor haarscheurtjes op te sporen.

lenny29 0

11 jaar

Zo bedoelde ik het niet Lenny en ik heb het ook niet echt letterlijk tegen jou, en idd daar is deze site ook zeker voor hoor maar er zijn hier genoeg mensen die beweren dat ze zeker zijn van hun zaak en vervolgens stellen ze een vraag waarvan je dan al weet dat ze toch niet de benodigde kennis hebben, en is niet erg want dan kan je daar weer op inspelen om toch tot een uitkomst te komen. Zo zag ik het eigenlijk: je bent zeker van die hevel maar van ontluchten heb je nog nooit gehoord want je vroeg "wat bedoel je met ontluchten". Daarom eigenlijk, maar sorry als ik verkeerd bij je overkwam, het blijft text communicatie....

ricky 10
badge

11 jaar

Oke dan.
Ik ben geen professionele monteur, maar heb al diverse auto's uit en in mekaar gehad.
Je kunt ook niet iemand kennen door alleen iets van de persoon te lezen. Maar evengoed bedankt voor je reactie.
Maar goed, ik ga dus binnenkort aan de slag met de platen en drukgroep. Tot deze tijd staat de auto ook stil.
Ik kom dan met de resultaten.

lenny29 0

11 jaar

Zoals ik al eerder schreef zou ik nog ff terug komen.

Ik heb gisteren een nieuwe plaat, drukgroep en druklager er op gezet en schakelt weer als nieuw.
Was een heel karweitje maar heb ik mijn dag goed om gekregen. ;-)

Hiermee is deze topic opgelost.

lenny29 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.