Volkswagen Golf IV: slechte koudstart en tikken bij kleppen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

Hallo,

Ik heb sinds kort een golf 4 (1.4 16v) van 1998.
Ik merk nu dat ie smorgens met starten slecht aanslaat en een beetje pruttelt.
Dit duurt ongeveer een 5-10 seconden, daarna loopt ie wel goed.
Wat ik zelf gecontroleerd heb is:
-distributie staat goed
-nieuwe bougies

Er is bij de vorige eigenaar geloof ik wel een nieuwe lampdesonde op gekomen of iets dergelijks want de 4 kabels die er vanaf komen waren gesoldeerd...
Dit zijn 2 witte, 1 zwarte en 1 grijze.
Zou het kunnen zijn dat de witte verkeerd om zitten??


Ik heb overigs ook gemerkt dat de kleppen wat tikken.
Zijn deze versleten? of kan dit liggen aan de smering?

Groeten Lennard





[b]Mededeling: PROBLEMCAR.NL vraagt iedereen die een probleem heeft voorgelegd op het forum ook de oplossing hier weer te vermelden. Degene die helpt om een probleem op te lossen hoort graag hoe het is afgelopen!!! Bij het uitblijven / veelvuldig verzuimen van enig feedback bestaat de mogelijkheid dat u een nieuwe vraag retour krijgt.... [/b]

Geplaatst door

lenny29 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Meestal gebruikt de ECU wat tijd, eer deze het signaal van de lambda sonde van invloed op het lopen laat zijn.
de witte draden maakt niet uit , is de verwarming. + bij lopende motor en - massa
geloof het of niet de zwarte is de signaaldraad en de grijze is ook weer een massa..

Het tikken van de kleppen kan wel met het pruttelen te maken hebben.

Een beetje pruttelen bij koude motor??? 14 jaar oude auto??? Waar hebben we het over????
Maar,

Als je met pruttelen onregelmatig lopen bedoelt, 3 cilinders oid? zou ik eerst naar de bougies kijken... Eentje een ander kleurtje??? In ieder geval vervangen, maar ook ff een cilinderlektest doen.. Hou het koelvloeistof in de gaten. Een minimaal lekje tussen cilinder en koelsysteem is niet lekker voor de motor (koelvloeistof in 1 of meer cilinderruimtes

Hallo, dat die draden van de lambda sonde gesoldeerd zijn, dat kan betekenen dat ze beschadigd waren en dmv solderen gerepareerd zijn.

Of er is een Lambda sonde gemonteerd die niet orgineel VW is, deze moet je vaak dmv solderen of stekkertjes op maat maken.

Deze niet orginele sondes geven vaak op den duur storingen mbt de mengsel regeling, althans dat is mijn ervaring.

Groet Jan227.

Jan227 30
badge

11 jaar

Oke, is er een manier om dat te omzeilen om bv te proberen of kan ik zelf eventueel de waardes controleren??
Deze kon er wel gemakkelijk uitgedraaid worden.
Dus verwacht dat deze nog niet zo oud is als de uitlaatzelf.

lenny29 0

11 jaar

Hallo, vervangen door een orgineel VW exemplaar is de beste optie. Controleer in ieder geval ook de koelvloeistof sensor in het motorblok , gebruik de Problemcar zoekfunctie maar eens. Groet Jan227

Jan227 30
badge

11 jaar

De veel goedkopere zg universele sensor hoeft echt niet slechter van kwaliteit te zijn... Als men de oude stekker correct op de nieuwe sonde soldeert is er niets mee mis...
Ook dealers deden dit, maar door draden op verschillende plekken te solderen en de originele isolatie te gebruiken was er niets mis mee.
De marge verschoof van de originele fabrikant (die de hoofdprijs rekende, naar de dealer en de klant...

Wat ik zag is dat het netjes afgewerkt is.
Ik zou de auto mog aan de pc kunnen hangen.
Misschien dat daar nog wat uit kan komen.

lenny29 0

11 jaar

Zonet de auto gestart met koude motor.
1ste x sloeg ie helemaal niet aan. Draaide wel goed door.
2e x starten sloeg ie meteen aan en was er niks aan de hand.
Wat zou dat kunnen zijn?

lenny29 0

11 jaar

misschien moet de brandstof voorziening op gang komen, omdat er een lek in het systeem zit...bv de brandstof druk regelaar. Uitwendig niets te zien, omdat de gelekte brandstof terug loop naar de tank.. De correcte werking van de injecteurs hangt er van af.

Als dat zo is zou ie naar verloop van tijd toch aan moeten slaan.
Ik kan dan eindeloos starten zonder aanslaan.
En bij de 2e poging slaat ie meteen aan....

lenny29 0

11 jaar

Over je andere probleem:

Ik denk niet dat je de kleppen hoort maar kantelende zuigers. Hebben ze bijna allemaal en worden er oud mee (wel soms dan ook meer olieverbruik). Google maar eens.

ricky 10
badge

11 jaar

Nee hoor, ik hoor duidelijk de kleppen en olieverbruik is minimaal.
Op dat gebied heb ik inmiddels genoeg geleerd....

lenny29 0

11 jaar

De bdp sensor?? meet de weerstand erin eens, terwijl je de draad ervan, bij de sensor beweegt.. (breuk in bv spoel)

[quote=lenny29]Nee hoor, ik hoor duidelijk de kleppen.
Op dat gebied heb ik inmiddels genoeg geleerd....[/quote]
Een mens leert heel z'n leven en nooit genoeg ; want in deze materie sla je de plank mis ;

Al mag het dan zo lijken, wat je hoort zijn absoluut geen klepgeluiden.
Velen zijn je al voorgegaan en dachten het euvel op te lossen door de klepstoters te vervangen, helaas....
Kantelende zuigers is een fenomeen bij dit type motor...

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Film het eens en post het hier dan kunnen we het horen maar het mag in de krant als het de stoters zijn...

Zoiets als dit?


http://www.youtube.com/watch?v=uRStdMNqZ...

Het geluid is heel slecht en deze motor heeft het ook heel en heel erg (bijna dood zou je zeggen) maar dat getik wat je hoort zijn de zuigers en dat kan verschillen van weinig tot heel erg (zoals in dit filmpje). Jij hebt hetzelfde geluid denk maar dan in mindere mate.

ricky 10
badge

11 jaar

Dan zet het maar in de krant!!
Zuigers zijn nog goed.
Andere olie (5w-30) er in en het getik is al bijna weg.

Nu het stotteren nog zien te verhelpen.

lenny29 0

11 jaar

Als ik, zonder verdere informatie, mijn oordeel zou moeten geven?? Dan zou ik ook eerst aan een nok van de nokkenas of een stoter denken.. Even als bij een kantelende zuiger wordt het geluid na verloop van tijd anders of vedwijnt... Ik neem aan dat het kantelen van de zuiger behoorlijk afhankelijk ia van het toerental. dwz bij een ander toeren wordt de rammel minder, of verdwijnt zelfs. Terug op het eerste toerental komt het weer terug....Bij kleppen gaat dat anders. het geluid is door een ander toerental op te zoeken niet te veranderen, behalve dat het tikken sneller gaat... Ik kan de reactie van lenny wel begrijpen.

[quote=ricky]Film het eens en post het hier dan kunnen we het horen maar het mag in de krant als het de stoters zijn...

Zoiets als dit?


http://www.youtube.com/watch?v=uRStdMNqZ...

Het geluid is heel slecht en deze motor heeft het ook heel en heel erg (bijna dood zou je zeggen) maar dat getik wat je hoort zijn de zuigers en dat kan verschillen van weinig tot heel erg (zoals in dit filmpje). Jij hebt hetzelfde geluid denk maar dan in mindere mate.[/quote]

En zelfs dat is niet zo Cor bij dit type motor, als je al een redelijk erge kantelende zuiger hebt dan hoor je deze continue, ook met gasgeven en warm en koud (misschien iets minder bij warme toestand) en met doortrekken en gaat mee op dezelfde snelheid als dat een stoter doet. Daarom trappen er veel mensen in. Ik hoop het voor Lenny maar daarom vroeg ik ook om een geluidje, dan weten we het!!
Voor dat aanslaan denk ik ook richting bdp sensor maar kan oook gasklephuis zijn of een temp.voeler of bougiekabels of bobine enz enz. In ieder geval geen lambdasonde oid want die heeft niks met aanslaan te maken....

ricky 10
badge

11 jaar

ik hoorde dat 1 zuiger geluid maakt. Is het dan wel kantelen?? en niet bv een stroper of speling op de piston pen???

Trouwens het filmpje??? Dat is niet deze auto, maar een andere. In tegenstelling tot wat hier gezegd wordt, wordt daar geadviseerd om niet door te rijden...

Om duidelijk te zijn... dat filmpje is niet van mijn auto!

Het getik is toch echt van de kleppen/klepstoters.

Ik zat voor het stotteren ook aan de bdp sensor te denken en ga hier binnenkort mee aan de slag.
Jullie horen dan wel weer.

lenny29 0

11 jaar

Vorige week de hele motor voorzien van nieuwe olie en filters.
Heb een toevoeging bij de benzine gedaan (forté) om kooltjes en dergelijke te verwijderen en de auto een paar keer goed heet gereden.
Het tikken is weg en het stotteren is zo goed als over.
Ik vermoed dat de vorige eigenaar veel kortere stukken heeft gereden.
Deze topic mag van mij worden gesloten want ik ben hiermee geholpen.

Bedankt voor alle hulp en reacties.

lenny29 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.