Volkswagen GOLF: Golf 4 1.6 Hoog olieverbruik

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 77

Heb nu een paar weken een Volkswagen Golf 1.6 LPG uit 2002. Hij vebruikt veel olie en stoot af en toe blauwe rook uit. Voornamelijk bij het accelereren. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Wat zouden de gemiddelde kosten zijn voor een motorrevisie? Of is hij dat niet meer waard?... Kilometerstand 390.000

Latino Americano

Geplaatst door Latino Americano (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

ferdinand (60), 5 jaar geleden

Wat is veel .Noem even het gebruik.Blauwe rook betekent wel verbruik.Maar als hij verder goed loopt ,waarom zal je er dan geld aan uitgeven.Een revisie motor gaat de waarde van de auto te boven.Maar je kan ook op o.a. de onderdelenlijn kijken voor een 2ehands motor.Overigens komen er bij die km stand nog wel andere zaken boven water.Bijvoorbeeld de koppeling etc. Ik zou gewoon indien het verbruik binnen de perken blijft, door rijden.Ik hoor wat het verbruik is.
Ferry

Latino Americano (0), 5 jaar geleden

Het verbuik ligt echt hoog. Heb het nog niet perfect bijgehouden met kilometers, maar denk ongeveer 1L per 300/350 km... Zal hem morgen even vol gieten met olie en dan met de kilometers bij gaan houden.

Heb trouwens 20 augustus de oliefilter laten vervangen met nieuwe olie en hij staat nu al weer onder de helft...

ferdinand (60), 5 jaar geleden

Dat is elf dagen geleden.Ik neem aan dat onder de helft,je de peilstok bedoeld.Afhankelijk van het merk auto is dat ongeveer een half of kwart liter.En nu het belangrijkste,hoeveel heb je in de elf dagen gereden.Overigens niet zomaar vol gooien ,peilen en dan bijvullen tot aan max,niet meer.
Ferry

ronny503 (0), 5 jaar geleden

Een verstopte carterontluchtingslang kan ook een oorzaak van een hoog olieverbruik zijn. Olie bijvullen tot maximaal is eigenlijk al te veel want niet alle olie lekt terug naar het carter dus bijvullen tot de midden van minimaal en maximaal. Als de schraapveren versleten zijn dan is het summier vast te stellen door de motor stationair te laten lopen en de olie vuldop te verwijderen, voelt u veel druk als u uw hand op de plaats van de vuldop legt of de motor in toerental hoort veranderen dan is de motor aan revisie toe.

ferdinand (60), 5 jaar geleden

Latino,
Ik heb het al eerder aangegeven ,ga eerst eens na wat hij feitelijk verbruikt.Dus olie bijvullen KM stand noteren en het verbruik uitrekenen.Want een kwart of halve liter in elf dagen zegt mij niets.Als je dan het echte verbruik kent,dan kan verder overwegen wat te doen.Het verbruik accepteren of eventueel gaan repareren.Als het verbruik echt niet meer acceptabel is en je kan niet zelf een motor in/uitbouwen ,dan is het verstandig om advies te vragen.Want repareren gaat bijna zeker de waarde van de auto te boven.
Ferry

Latino Americano (0), 5 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties! Heb het even uitgerekend en hij verbruikt gemiddeld 1L olie per 250km :(

@ronny503 ik zal vanmiddag even uw trucje toepassen om te kijken of het de schraapveren zijn...

ferdinand (60), 5 jaar geleden

Dat betekent dat je in die elf dagen plus minus 70 km hebt gereden.Dat is niet veel.Echter 1 op 250 is veel te veel.Nu afwegen of een andere motor of afscheid nemen en voor de export verkopen.Ik wil toch nog even wellicht overbodig advies geven.In deze categorie auto,s zijn er echt goede en betrouwbare auto,s te koop en met lage km standen.Voorwaarde is dat je iemand mee neemt die er echt verstand van heeft.Succes met een eventuele volgende aankoop. Overigens als je de auto bij een zaak hebt gekocht,kan je terug gaan .
Ferry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.