Volkswagen Golf: Golf 4 1.8L 20V loopt goed op G3 LPG maar slecht op benzine

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 liter 20V

Hoi,

Mijn Golf 4 rijdt op lpg als een trein, maar op benzine houdt hij zeer onregelmatig in. Soms is duidelijk merkbaar hoe plotseling meer vermogen vrijkomt bij het omhoog(!) laten komen van het gaspedaal, waarna bij weer verder intrappen het vermogen weer afneemt. Soms trekt hij juist het hele bereik van het gaspedaal nauwelijks, tot je hem tot de plank intrapt en er dan toch nog wat pit in blijkt te zitten.

Het lijkt niet direct afhankelijk van het toerental, soms rijd ik een tijd lang prima 140 km/h en dan ineens kachelt het langzaam in. Als ik dan weer op LPG overschakel kan ik meteen weer als vanouds doortrekken tot 170 (en verder) zonder enig probleem. Ook bij lagere snelheden/toerentallen is het niet prettig rijden, maar vooral bij de hogere toerentallen is het opvallend.

In nederland is dit geen echt probleem met elke 20 km een tankstation met LPG, maar juist op vakantie heb ik geen zin om de boel te slopen door gedwongen honderden km op benzine te rijden, dus eigenlijk wil ik het wel verholpen hebben.

De dealer (wittebrug delft) heeft bij de beurt 'niks geks' gevonden, alles zou na vervangen van olie, filters en bougies misschien vanzelf verdwijnen. Als het zou blijven zou ik hem langs moeten brengen zodat ze kunnen gaan zoeken. Van een expert verwacht ik echter dat hij tijdens de beurt en op basis van het verhaal op z'n minst een idee zou hebben, dus voordat ik honderden euro's ga spenderen aan zinloze onderzoeken vroeg ik me af of iemand hier een idee heeft wat er stuk kan zijn, of wie er in de regio delft/den haag een betrouwbare (LPG) expert weet. Inmiddels anderhalve tank opgereden met iets van Injector Cleaner Plus erdoor maar zonder resultaat.

Vergelijkbare problemen heb ik hier niet kunnen vinden, bij de meesten is op LPG rijden juist het probleem, maar bij mij dus andersom. Als iemand een link heeft naar een eerder topic hierover dan hoor ik het graag! Klein detail wat er misschien zijdelings mee te maken heeft is dat de LPG tank-indicator vroeger soms niet werkte, maar nu uberhaupt niet meer. Het gaat overigens om een Necam G3 installatie.

Bij voorbaat dank,
Maarten

mvds

Geplaatst door mvds (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Brecht (0) PRO, 17 jaar geleden

Luchtmassameter eens ontkoppelen en proberen, heb jouw probleem s gehad met TT met zelfde motor...
Laat weten als je succes boekt.
Brecht

mvds (0), 17 jaar geleden

[quote=Brecht]Luchtmassameter eens ontkoppelen en proberen, heb jouw probleem s gehad met TT met zelfde motor...
Laat weten als je succes boekt.[/quote]
Geen zin om schade aan te richten dus just to be sure: Kan ik die stekker dan gewoon lostrekken en de motor starten? Of juist terwijl de motor draait lostrekken? En wat zou ik dan moeten merken? Kan de multimeter nog iets laten zien of heb ik echt vag-com nodig voor een diagnose?

Remmen en radiator heb ik zelf vervangen, maar het hele motorgebeuren is een beetje nieuw voor me. Op http://home.wanadoo.nl/johnnyvandam/id32... heb ik een faq gevonden met de basics, zoals waar het ding uberhaupt zit en hoe het eruit ziet. Lijkt me een aanrader voor lotgenoten.

Groeten, Maarten

mvds (0), 17 jaar geleden

Gelukt! LMM vervangen en hij gaat weer als een speer. Toch vreemd dat Wittebrug Delft dat niet heeft gezien tijdens de grote beurt.

Brecht, heel erg bedankt voor de tip, op basis van je aanwijzing heb ik me meer verdiept in wat de LMM precies doet en met behulp van deze pagina: http://www.scantools.nl/info.php?cat=13&... heb ik ontdekt dat het LPG systeem een absolute luchtdrukmeter gebruikt om de inspuiting te reguleren; en zo kan het dat lpg wel en benzine niet goed werkt. Op basis van dat vermoeden het ding gewoon maar vervangen. Erg leerzaam, ik heb altijd gedacht dat het gaspedaal aan een soort benzinekraan vast zou zitten maar hij regelt dus alleen de luchttoevoer, en de inspuiting wordt aan de hand van danwel luchtstroom (benzine) danwel luchtdruk (lpg) geregeld. Maar dat weet iedereen hier natuurlijk al lang...

Ook apart, bij Wittebrug kostte het 108 euro met inruilen van oude exemplaar, bij Brezan kostte het slechts 66 euro en dan mocht ik de oude gewoon houden. Beide leveren overigens alleen Bosch, geen Pierburg.

Nogmaals zeer veel dank!
Maarten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.