Haalo,
Ik heb een golf 4 uit 1998, mijn auto is netjes vorig jaar uitgelijnd. Nou heb ik een probleem dat de auto erg gevoelig is voor zijwind, dus veel stuur correcties moet ik maken op de snelweg. Als er geen sterke wind is ie niet zo gevoelig.
Ik vind ook dat de auto niet zo strak rijdt, de auto weegt bijna 1200 kg dus denk ik dat hij makkelijk een windje aan moet kunnen.
Weet iemand misschien wat het probleem kan zijn???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
schokbrekers controleren en ik denk vervangen
dit i de eerste stap in de wegligging met de grootste invloed
waarschijnlijk heb je ook een swabberend gevoel op klinkerwegen
mvg jerry
Mijn schokbrekers zijn goed, daar heb ik geen problemen mee.
Ik denk meer aan de rubbers die aan het eind van de draagarmen zitten, die ronde dingen, ik weet niet hoe ze heten.
Kan dit misschien het probleem verminderen??
17 jaar
dat kan wel invloed hebben
als je die vervangt opnieuw uit lijnen
zoek dan wel een ander uitlijn bedrijf
die hadden dit moeten zien e pas gaan uitlijnen na reparatie
kost weer extra
mvg jerry
Ik weet nu hoe die dingen heten, gevonden op masterbase.
Het zijn draagarmlagers, kosten ongeveer 10,- per stuk, maar moet dan na het vervangen van de draagarmlagers weer uitgelijnd worden, dit hoeft toch alleen als de stuurkogels vervangen worden.
17 jaar
ja want de afstanden veranderen door uiitgesleten rubbers
een zet maar ergens een bevestiging 1 mm weg en kijk wat dat scheelt
daarom zoek een goed uitlijn bedrijf wat alles contrleerd voor uitlijnen zodat je niet 3 keer betaald
mvg jerry
[quote=tsgenc]Mijn schokbrekers zijn goed, daar heb ik geen problemen mee.
Ik denk meer aan de rubbers die aan het eind van de draagarmen zitten, die ronde dingen, ik weet niet hoe ze heten.
Kan dit misschien het probleem verminderen??[/quote]
Schokbrekers zijn goed>>> heb je recentelijk vervangen dan?? Als de originele er nog onder zitten dan wordt het hoog tijd voor en paar nieuwe. Zekers als de auto meer dan 200d km heeft gelopen.
Schokbrekers slijten heel langzaam, dat merk je niet. Je merkt pas echt het verschil als je er een paar nieuwe onder zet. Wil je het goed doen dan alle 4 tegelijk.
De rubbers kunnen ook heel goed meespelen in dit verhaal. Hier is na 9 jaar ook wel het beste vanaf.
Na vervangen wel laten uitlijnen.
Dat een auto zijwindgevoelig is kan ook aan de banden liggen: goedkope bandjes, onjuiste (meestal te weinig) bandenspanning.
Een Golf IV is niet echt zijwind gevoelig, ja met rukwinden, maar welke auto heeft dat niet.
Dus wil je echt op safe:
Nieuwe rubbers
Nieuwe schokbrekers
Goede banden (Dunlop Sp Sport 01, Bridgestone turanza ER 300, Continental Premium Contact of Sport Contact)
Uitlijnen
17 jaar
recklame maken is een goeie vooral banden merken, noem dan wel de goeie op :)
en schokbrekers ook al zo een leuke dat merk je wel als ze niet goed meer zijn je gaat alle kanten op en vooral als je op een hobbelige wegdek rijd.
en je kan als het toch je schokbrekers zijn gewoon alleen voor of alleen achter vervangen net welke stuk zijn.
17 jaar
als we dan toch zeuren
welke maat banden
niet alle merken hebben alle maten en niet elke maat heeft een fijne wegligging met matige schokbrekers
en om verder te zeuren welke et waarde hebben jouw velgen
welke j waarde zijn de velgen
standaard onderstel of verlaagd
indien verlaagd hoeveel
zoja is de verlaging een set of alleen de veren
is met de uitlijning hier rekening mee gehouden
mvg jerry
[quote=pietjepaulus]recklame maken is een goeie vooral banden merken, noem dan wel de goeie op :)
en schokbrekers ook al zo een leuke dat merk je wel als ze niet goed meer zijn je gaat alle kanten op en vooral als je op een hobbelige wegdek rijd.
en je kan als het toch je schokbrekers zijn gewoon alleen voor of alleen achter vervangen net welke stuk zijn.[/quote]
Wat versta jij dan onder goede banden. De genoemde banden zijn een goede keus voor een redelijke prijs voor een Golf IV.
Als je een kapotte schokbreker hebt moet je zowiezo links en rechts vervangen, tenzij het een vrij jonge auto betreft met weinig kilometers.
Heeft een auto 200d km gelopen of in dit geval (bijna) 9 jaar oud, dan is wel het beste van de schokbrekers af.
Je kan alleen voor of achter vervangen maar dat zal dan invloed hebben op de wegligging/rijgedrag van de auto.
17 jaar
ben ook heel benieuwd wat pietjepaulus onder goede banden verstaat....bovenstaande merken zijn toch echt a merken die prima voldoen onder een golfje.
als het behoorlijk waait en je hebt zijwind is het niet onoverkomelijk dat je dat gaat voelen...ook in een golfje.(vergeet niet de golf op een vrij hoge band staat origineel, dit zal ook meespelen)
of de dempers met 9 jaar en 200dkm op zijn, zijn de menings over verdeeldt, als ze niet lekken en ze dempen nog prima zie ik geen reden om ze te vervangen, en indd met nieuwe dempers zal het een wereld van verschil zijn...dat is absoluut zeker.
uniroyal zijn goede banden en niet al te duur. en het is een regenband dus ook een voordeel omdat het nogal vaak regend.
een a merk voor een b prijs. denk ook aan de portemonee:)
of michelin zijn ook goede banden alleen drogen ze na een tijdje uit.
en die schokbrekers vervangen wij of alleen voor of alleen achter licht eraan welke stuk zijn.
en nee we hebben de klanten niet gezien omdat ze last hadden van een slechte wegligging/rijgedrag
17 jaar
uniroyaal is een b merk van continental pietje......en michelin was, met de nadruk op WAS een goede band.
dat is jouw mening en toch weet ik dat michelin goed zijn ken veel uitlijnbedrijven en die zeggen dat net zoals uniroyal en trouwens ook stukken goedkoper en nog een regenband ook
17 jaar
[quote=pietjepaulus]dat is jouw mening en toch weet ik dat michelin goed zijn ken veel uitlijnbedrijven en die zeggen dat net zoals uniroyal en trouwens ook stukken goedkoper en nog een regenband ook[/quote]
zelf niet onder vonden(geen ervaring met genoemde merken banden) kan ik dus hier uit maken....lijkt me dan ook een mening waar men niks aan heeft..
nou ja ik weet het niet hoor maar stond met mijn uitlijner te praten over mijn banden (vredestein) zoals je weet worden die erg hard en dus meer benzine verbruik. hij zegt je moet er andere op doen. maar ja die vredesteins zijn nog nieuw dus zeg ja als die versleten zijn gooi ik er uniroyaals onder hij zegt nou praten we ergens over. dus ja slecht zijn ze zekers niet
17 jaar
ik beweer ook niet dat ze slecht zijn...maar niks beter dan een dunlop of contie.
overigens een band die nieuw is en die hard wordt, lijkt me dan toch een garantiekwestie.
overigens een harde band heeft aleen maar profijt met benzine verbruik pietje, hoe harder het loopvlak des te minder rolweerstand, dus hoe zuiniger jouw auto wordt...
ik ken ook dealers van toyo, die adviseren altijd en overal toyo onder, zo ken ik ook dealers van firestone, die beweren dat firestone het beste is wat er te koop is.
kijk pietje, waar men het meeste aan verdient zal men de hemel in prijzen.....!
ik bedoel ook niet nieuw maar het profiel is nog nieuw alleen worden ze hard
eh jka dealers maar ik heb het ook niet over dealers enne ik heb ook niet gezegt dat uniroyaal beter is dan contie of dunlop maar goed laten we er maar over ophouden straks krijgen we nog ruzie haha
17 jaar
ruzie zal reuze meevallen, aleen jij zegt tegen fries dat ie banden opnoemt die niet goed zijn....vandaar mijn reactie pietje..
ik zei alleen maar dat hij recklame maakt en de goeie merken op moet noemen
en HELEMAAL NIET DAT DIE MERKEN DIE HIJ NOEMT SLECHT ZIJN zoals je goed kunt lezen
17 jaar
[quote=pietjepaulus]ik zei alleen maar dat hij recklame maakt en de goeie merken op moet noemen
en HELEMAAL NIET DAT DIE MERKEN DIE HIJ NOEMT SLECHT ZIJN zoals je goed kunt lezen[/quote]
Nou Pietje, aan reclame maken doe ik niet. Ik probeer wel goed advies te geven.
Tegenwoordig prijzen de bandenboeren, dealers, uni's graag de banden aan waar ze het meest aan verdienen. Zij willen ook graag een goed belegde boterham. Gericht advies wordt dan wel eens terzijde gelegd, gelukkig doen ze het niet allemaal.
Slechte banden worden er in het algemeen niet meer gemaakt. Low budget banden daar gelaten, heb ik mijn twijfels wel eens over.
Dat er heel veel verschil is in banden vwb rijgedrag, koersvastheid, balanceerbaarheid, slijtvastheid, afrolgeluid is en zal er altijd blijven.
Uniroyal is een regenband, gedraagt zich uitermate goed op een nat wegdek. Hier is hij ook voor ontwikkeld. Hij schiet wel te kort op een droog wegdek. Niet dat de band daardoor slecht is, maar ik hoef hem niet.
Michelin is helaas niet meer wat het geweest is, jammer, je betaald er nog genoeg voor.
Bandenfabrikanten proberen vandaag de dag een zo goed mogelijke mix te vinden zodat de banden zo goed mogelijk presteren op zowel nat als droog wegdek. Het blijft een mix. Bridgestone Turanza ER 300 vind ik PERSOONLIJK wel de beste die er op dit moment is.
Kijk bijv. naar de F1. De intermediate zit tussen de slick (droog weer band) en de full wet (regenband) in. Vergelijk onze hedendaagse band maar met een intermidiate. Presteert niet 100% op doog maar ook niet 100% op nat wegdek.
Winterbanden (M+S) even buiten beschouwing gelaten, hier zijn speciaal banden voor ontwikkeld, moet ik wel zeggen dat je ook All Season banden hebt, maar deze schieten op alle gebieden (droog, nat, ijs, sneeuw) te kort.
Ipv van reclame geef ik de topicstarter gewoon advies over merken banden, voor een redelijke prijs, welke goed presteren onder een VW Golf IV.
17 jaar
[quote=pietjepaulus]uniroyal zijn goede banden en niet al te duur. en het is een regenband dus ook een voordeel omdat het nogal vaak regend.
een a merk voor een b prijs. denk ook aan de portemonee:)
of michelin zijn ook goede banden alleen drogen ze na een tijdje uit.
en die schokbrekers vervangen wij of alleen voor of alleen achter licht eraan welke stuk zijn.
en nee we hebben de klanten niet gezien omdat ze last hadden van een slechte wegligging/rijgedrag[/quote]
Dat jullie alleen de schokbrekers vervangen (voor of achter) die stuk zijn, is logisch. meeste klanten willen dit ook, omdat het anders vaak een kostbare zaak wordt.
Bij een auto van een jaar of 6 of met 200d km op de teller hebben de schokbrekers hun beste tijd wel gehad, verkeersdrempels, slecht wegdek, verzonken putdeksels, etc.
Zet je nu onder een auto alleen achter nieuwe schokbrekers, dan is hij achter veel stugger dan voor. De voorste schokbrekers hebben hun beste tijd al gehad. Dit kan het rijgedrag van een auto beinvloeden.
Anders om geldt precies het zelfde, voor nieuw en achter half versleten.
Mijn advies is dan ook bij auto's (met wegliggings problemen) van 5 a 6 jaar of 200d km om alle 4 gelijktijdig of (als de portemonaie het niet trekt) binnen een jaar te vervangen. Als er met deze leeftijd of km stand geen gebreken zijn geconstateerd kun je natuurlijk gewoon doorrijden. Edoch, de wegligging is niet meer hetzelfde als toen de auto nieuw was.
17 jaar
als er originele dempers onderzitten kan je losse patronen vervangen
echter de meeste zullen een demper element monteren
als dit ooit al is edaan heb je geen keuze meer
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar