441 bezoekers online

Volkswagen Golf IV: Golf 4 gti (AGU) zekering motorelectronica brand steeds door

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 T 20V

Goedendag allen,

2 weken geleden de auto begon te stotteren tijdens het rijden en sloeg steeds af. Hij was wel te starten maar liep beroerd. bij het uitlezen gaf hij de lucht massa meter en nokkenassensor aan. De luchtmassameter is vernieuwd en hij liep weer goed, bij het uitlezen gaf hij alleen nog de nokkenassensor aan maar liep verder goed dus ik dacht ik kijk het nog even aan.

Heb nu het probleem dat de motor tijdens het rijden uit is gevallen en daarna niet meer aan wil slaan.
Moest gelijk aan de nokkenassensor denken dus heb die vervangen, maar probleem niet mee verholpen.

Na wat onderzoek kwam ik er achter dat de zekering van de motorelectronica is doorgebrand (nr 29 in de kast)

Heb de zekering vervangen en hij starte gelijk en liep prima (koude motor). Heb een kilometer of 12 gereden en toen knalde hij er weer uit.
Zekering weer vervangen en brande bijna gelijk weer door.(5 x achter elkaar steeds bijna gelijk er uit)


Toen de auto afgesleept en de volgende morgen uitgelezen hij gaf de nokkenassensor 00515 aan (stond er nog in), luchtmassameter 16486 (had ik losgemaakt toen ik onderweg stond om te kijken of die het probleem was), te lage spanning vanaf de accu 18010 (Waarschijnlijk omdat de zekering er uit is gegaan, want de accu is net paar maandjes oud)en Mengsel-regeling 00561 (geeft ie ook aan bij te lage brandstofdruk en de benzinepomp staat ook op die zekering dus kan wel kloppen) . Heb alle storingen gewist en de zekering vervangen en hem laten lopen (motor was weer koud trouwens).
De motor draait gewoon netjes en heb hem een tijdje laten draaien zonder problemen heb hem ook (in stilstand) een paar keer naar de 6000 toeren laten klimmen, daarna afgezet en weer uitgelezen. Nu geeft hij geen storingen aan.

Las hier in een topic dat zekering 29 verantwoordelijk is voor de voeding 15 + van de brandstofpomp, ontsteking,aansturing contactslot, en de ECU.
Heb daarom de stekkers bij de bobine en benzinepomp gecontroleerd op oxidatie, maar die zagen er prima uit. heb de stekkers ook nog even met contactspray ingespoten. De ECU heb ik er ook uit gehad en stekkerverbinding zag er schoon uit, heb hem ff open gehad en zag er van binnen zo op het oog niets vreemds aan (geen vocht of brandplekken of brandlucht)

Hij slaat nu wel gewoon aan en loopt gewoon netjes, maar ben bang dat de zekering er weer uit klapt na een aantal km als de motor weer warm is.

Iemand enig idee waar ik moet zoeken of wat ik nog kan controleren??

Groet Erwin

Staffpride

Geplaatst door Staffpride , lid sinds 9 jaar geleden

4 Reacties

Staffpride, 9 jaar geleden

Niemand suggesties?

Staffpride, 9 jaar geleden

Ben net wezen rijden (koude start) de motor loopt goed en reageert normaal op het gas, zodra de motor op temperatuur kwam (90 gr op de meter) brande zekering 29 weer door.

Bij het uitlezen gaf hij code:

16500 P0116
nl Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62) onaannemelijk signaal
du Geber für Kühlmitteltemperatur (G62) unplausibles Signal
en Engine Coolant Temp. Sensor (G62) Implausible Signal
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

Het starten van een koude motor is moeizaam
Als de motor gestart wordt met een lauwe of warme motor, dan is het stationair toerental meteen 1200 - 2000 rpm
Stationair toerental is onregelmatig
Bij alle motor-temperaturen schommelt het stationair toetental tussen 900 en 1000 rpm
Bij een warme motor valt de temperatuur van het blok opeens terug naat ca.70 graden en komt dan langzaam weer terug naar 90 graden
Slechte accelleratie tijdens het warm laten worden van de motor
Alleen diesel: een extreem lange voorgloeitijd

Mogelijke oorzaken:

Bedrading en/of aansluitingen van/naar de Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)
Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62) defect

Mogelijke oplossingen:

Check bedrading en/of aansluitingen van/naar de Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)
Check / vervang Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)

Extra info:

Meer info over de Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)
In de modeljaren 1995-2002 (?) had in Europa bij de VAG-TDI's de G62 de slechte reputatie vaak kapot te gaan. De af-fabriek G62 is zwart en de vervangende is groen.
Check of de juiste relais voor de Regelmodule van de Koelvin is geïnstalleerd (check onderdeelnummer)

Waar kan ik deze sensor vinden en zou dit de oorzaak kunnen zijn dat de zekering doorbrand??

Staffpride, 9 jaar geleden

Wil bij deze de (mogelijke) oplossing van het probleem ff plaatsen, misschien dat in de toekomst iemand met het zelfde probleem er wat aan heeft.



Heb de sensor (G62) gevonden en doorgemeten en hij leek goed te zijn (was ook al een groene trouwens)

Heb toen toch nog maar eens de bobines gecontroleerd op amperage met een amperetang.
Bij 1 cilinder had ik een afwijkende waarde ten opzichte van de rest.
bobine verwisseld met een andere cilinder, maar probleem bleef bij dezelfde cilinder.
Dus conclusie: probleem waarschijnlijk in de bekabeling.

De bekabeling van de bobines af gecontroleerd en kwam toen bij het punt waar de bekabeling samen met die van de injectoren over de startmotor
richting de accu verder gaan.
Nou zit er boven de startmotor een soort van kabelgoot/geleider en die was kapot(verweerd kunstof), waardoor de kabelboom net op de startmotor lag.
En daar was hij op een klein puntje net doorgesleten.
Alles ff opnieuw ingetaped en met bindbandjes goed vastgezet.

Ben een stuk wezen testrijden en alles lijkt nu opgelost, de zekering brand niet meer door, hij loopt weer als een zonnetje en geeft geen storingen meer aan.

Zou zeggen bedankt voor de reacties, maar die waren er niet.

No hard feelings hahaha

Zal over een week nog ff laten weten of hij het nog steeds doet en hiermee daadwerkelijk het probleem is opgelost.

Gr Erwin

Paulus8636 PRO, 9 jaar geleden

Okee,

Bedankt in elk geval voor de terugmelding!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.