501 bezoekers online

Volkswagen Golf IV: Golf V5 loopt slecht, houdt in en mist vermogen.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3L V5

Hallo,

Ik heb een golf v5 uit 2000 en daar heb ik een aantal problemen mee.

De problemen: als ik een tijdje op de snelweg zo rond de 100, 120 km/h uur rij, is het net alsof er iets ergens verschiet waardoor ik een hele hoop minder vermogen heb. Soms blijft dat een hele tijd zitten en soms lijkt het alsof het weer weg schiet waardoor ik weer vol vermogen heb. Stop ik dan bij een stoplicht bijvoorbeeld dan loopt de auto heel erg trillerig stationair, wat dan weer vaak weer afneemt en rijdt de auto weer met vol vermogen, tot ik weer een tijdje aan het rijden ben. Bij dit verschijnsel neemt het benzine verbruik ook enorm toe, van 10 l op 100 km naar 25/30 l per 100 km. Verder als de auto zo slecht loopt, klinkt er in de uitlaat iets alsof je een ballon leeg laat lopen.

Al geprobeerd: Bougies met bekabeling vervangen, gasklephuis schoongemaakt en luchtmassameter vervangen, mijn garage heeft het opgegeven na deze handelingen en kon verder niks meer vinden.

Zelf heb ik het idee dat er iets los o.i.d. zit in mijn uitlaat, kan dit het zijn?

Graag zou ik horen wat jullie eventueel voor oplossingen hebben of dat je het zelf hebt gehad.

Ik ben er al een tijd mee bezig nu en ben het een beetje zat.

Groetjes,
Casper

sutaned

Geplaatst door sutaned , lid sinds 9 jaar geleden

4 Reacties

oldford PRO, 9 jaar geleden

Gezien het uitlaatgeluid zou ik de katalysator kontroleren.
Mogelijk is een stuk van het binnenwerk los en komt dat dwars in de uitlaat te liggen waardoor de uitlaat (bijna) verstopt is.
Klop op de katalysator als deze koud is. Rammelt er iets?

2e mogelijkheid is een slechte bougie/bobine die tijdens het rijden uitvalt.
Daardoor komt er zuurstof in de uitlaat en reageert de lambdasonde. Dan wordt het verbruik heel erg hoog.
Plus dat dit een oorzaak is waardoor het binnenwerk van de katalysator kapot gaat.
Vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.
Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)?

sutaned, 9 jaar geleden

Hallo, ten eerste bedankt voor je reactie :)

Ja, er rammelt inderdaad iets ja dat klopt. Zit de katalysator bijna onder de bestuurdersstoel? Daar hoor ik er iets rammelen als ik mijn deur bijv. dichtgooi.

Maar betreft de katalysator, het is als ik dan rij net alsof er allemaal plof geluiden uit de uitlaat komen, ook als hij stationair draait. Als ik dan gas geef reageert de motor veel later en komen er soort van plof-geluidjes uit de uitlaat.

Wat betreft de bougies, die zijn vorige week volgens de de garage nog vervangen.

Wederom alvast bedankt voor je reactie!

oldford PRO, 9 jaar geleden

Plof-geluidjes uit de uitlaat is het ontploffen (verbranden) van onverbrande benzine in de uitlaat.
Niet goed voor je katalysator, die daar zelfs rood-heet van kan worden.
Traag reageren en ploffen wijst op dat moment op een cylinder die uitgevallen is.
Omdat je de plof-geluiden hoort is er wel inspuiting van brandstof, dus moet de ontsteking wegvallen.

Overigens kan dat wegvallen van de ontsteking meerdere oorzaken hebben.
Vaak bobine/bougie, maar het kan ook een probleem met het mengsel zijn.
Bijvoorbeeld haperende injector of problemen met de brandstofdruk.

Katalysator (laten) demonteren en losse stukken verwijderen, eventueel leeg maken. Daarna voorlopig even terug zetten.
Eerst oorzaak vinden/oplossen en dan indien nodig (bij APK-afkeur) een nieuwe katalysator plaatsen.

sutaned, 9 jaar geleden

Hallo,

Wederom dank je wel, heb je toevallig een goed adres waar ik terecht zou kunnen?
Ik woon in Breda.

Ik ga wel vanavond even met de plantenspuit proberen, kan je me vertellen waar de bobine ongeveer zit?

Dank je!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.