Volkswagen Golf IV: golf 4 tdi slaat niet meer aan

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi

Mijn auto sloeg de laatste tijd 3 maanden al moeilijker aan als hij koud was of een dag stil had gestaan. 1,5 maan geleden begon hij af en toe onder het rijden even in te houden en dan reed hij weer normaal. Nu 5 weken sloeg hij soms 's morgens helemaal niet aan, pas na echt lang doorstarten sloeg hij aan.

Auto heeft een weekje stilgestaan i.v.m. nieuwe draagarmen monteren. 1 keer nog even laten lopen in die week en toen ik even binnen was is hij gewoon uitgevallen. Dit heeft hij nog nooit gedaan. Toen ik na die week na de garage wou rijden voor het vervangen van me distributieriem wou hij weer niet aanslaan.
Uiteindelijk sloeg hij aan na lange tijd. En ben ik na de garage gereden. Bij de garage om hem naar binnne te rijden starte hij wel mooi. Distributieriem is vervangen en nu wil hij helemaal niet meer aanslaan.

Lijst met dingen die gedaan zijn:

- 2 x controlleren of de riem er goed oplag. (door garage zelf)
- gekeken of er diesel uit de retourleiding kwam (bij de dieselfilter) bij het starten.
- relais 109 vervangen.
- 4 gloeispiralen vervangen (waren overigens alle 4 totaal dood)
- uitgelezen (geen foutmeldingen te vinden) ( maandag nog een keer met een vagcom)
- ventiel bovenop de dieselfilter vervangen.
- massa gecontrolleerd
- kabel pompverstuivers doorgemeten (hier was een + en een - op meten)
- temperatuur sensor uitgetrokken (dit omdat het gloeilampje volgend de garage te kort aanging)
- met starten komt er ook nog geen pofje rook uit de uitlaat.
- egr klep staat open
- startmotor draai rond
- hoort 2 relais schakelen als je hem op contact zet

iemand nog enig idee wat dit zou kunnen zijn?
we zijn nu eerder aan het denken aan de pompverstuivers...

het gaat overigens om een golf 4 tdi 1.9 115pk AJM

crouch

Geplaatst door crouch (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Jan227 (5) PRO, 10 jaar geleden

Hallo, waarschijnlijk lekkage langs de o ringen van de pompverstuivers. Gebruik de zoekfunctie op Problemcar maar eens. Als je diesel aftapt, is deze dan donker van kleur ? Groet Jan227.

crouch (0), 10 jaar geleden

nog niet gecontroleerd, maar kan de auto hierdoor dan helemaal niet meer aan gaat? want dat deed hij eerst wel ook nog toen hij bij de garage naar binnen ging en 2 dagen later toen hij klaar was sloeg hij helemaal niet meer aan.
nooit slecht om te vervangen neem ik aan maar kan dit echt de oplossing van mijn probleem zijn?

kaleido 1 (945) PRO, 10 jaar geleden

Ja , verstopt brandstoffilter krijg je er ook van .
Ik hoop trouwens dat er niet iets fout gegaan is met de distributie wissel.

crouch (0), 10 jaar geleden

daar zat ik zelf ook al naar te kijken, heb een handleiding gevonden die stap voor stap aangeeft hoe je de distributieriem moet vervangen. Ga het met een vriend van mij die monteur is nog een keer over doen.

brandstof zal ik morgen wel ff proberen af te tappen, filter ziet er wel beetje zwart uit, kijken als ik hem in de retourleiding aftap hoe hij er dan uitziet.

crouch (0), 10 jaar geleden

even een update.
garage had me opgebeld en dachten toch in eens da ze wat fout gedaan hadden met de distributieriem.
teruggebracht en nog een keer erop laten leggen, en ja hoor auto starte.

nu is alleen een ander probleem nog daar en dat ik dat ik geen vermogen meer heb. net alsof ik geen turbo meer heb, maar je hoort hem wel fluiten.

iemand enig idee ?

kaleido 1 (945) PRO, 10 jaar geleden

Systeem wel gereset ? loopt niet in noodloop ?
Klepschade , weet niet of dit mogelijk is bij deze motoren ?

crouch (0), 10 jaar geleden

hoe kan ik deze het beste restten? 10 min de - pool van de accu af halen?
verder rijd hij normaal in elk touren gebied alleen als de turbo erin moet komen dan komt deze niet. dus klepschade lijkt me stug dat hierdoor te turbo niet gaat werken.

kaleido 1 (945) PRO, 10 jaar geleden

kun je proberen , omschrijving van de klacht wat duidelijker graag , krijg je ook duidelijker antwoorden van , eerst geen vermogen en nu rijd hij normaal ?

crouch (0), 10 jaar geleden

met normaal rijden bedoel ik dat er geen gekke ploffen uit de uitlaat komen, motor hoort zich verder gewoon normaal aan, je hoort de turbo fluiten zoals dat hij altijd gedaan heeft.

Vermogen is er, maar alleen het vermogen van de motor voordat de turbo aanslaat (niet veel dus), op het het toerental dat normaal ongeveer mijn turbo komt en dat ik hem echt moet voelen accelereren, stijgt het toerental wel maar er komt geen vermogen bij, hij klimt gewoon heel erg langzaam verder door (turbo geeft geen vermogen lijkt me dan) hij rijd nu dus eigenlijk als een diesel zonder turbo.

audia4 (0) PRO, 10 jaar geleden

kan een slang vanaf liggen tussen de turbo en intercooler. zitten van die fijne klemmen op die wel eens losschieten of tekort klemkracht hebben waardoor ze gaan lekken.

dit spul is los geweest voor het vervangen van de riem..... ofwel retour garage.

crouch (0), 10 jaar geleden

[quote=audia4]kan een slang vanaf liggen tussen de turbo en intercooler. zitten van die fijne klemmen op die wel eens losschieten of tekort klemkracht hebben waardoor ze gaan lekken.

dit spul is los geweest voor het vervangen van de riem..... ofwel retour garage.[/quote]
dit dachten wij in eerste instantie ook omdat we een gek aanzuigend geluid hoorde, dit bleek ook het geval te zijn maar na de slang vanaf te turbo tot aan de intercooler opnieuw vast gezet te hebben (en het gekke aanzuigende geluid ook weg was), heeft de auto nog steeds geen vermogen.

je denkt toch niet dat ik nog naar die garage terug ga. ze wisten me laatst doodleuk te zeggen dat ik geen pompverstuivers had maar injectors (NOT, ik heb wel degelijk pompverstuivers), eerst bijna geen spanning op de distributieriem (je moest deze 1 cm in kunnen duwen zeiden ze) en toen ik hem eergisteren had opgehaald zat er in eens spanning op (nog geen 2mm wat je hem in kunt duwen) en dan ook nog beweren dat ze alleen een positiesensor (zoals hun het noemen) schoongemaakt hebben en de riem er helemaal niet meer opnieuw opgelegd hebben. Deze positiesensor waar hun over praten zijn de streepjes om te controleren of alles op tijd staat (hieraan zijn geen sensoren of uberhaubt iets dergelijks van elektronica aan verbonden)

dus ga echt niet meer terug naar die garage voor helemaal niks meer zelf niet om een luchtfilter te laten vervangen (wat ik overigens zowieso zelf doe maar je snap mijn punt.

audia4 (0) PRO, 10 jaar geleden

Turboslang los geeft op zeker storing in computer, deze staat nog in noodloop waarschijnlijk, hang hem ffe aan de testkast.

crouch (0), 10 jaar geleden

Noodloop gaat toch weg als je sleutel eruit hebt gehaald (las ik tenminste ergens)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.