Volkswagen 0: golf 4 met problemen distributieriem oliepomp carterpan etc.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi 90 pk

Hallo allemaal,

Ik heb behoorlijk wat schade aan mijn auto, ik ben geen automonteur maar heb wel enige sleutelervaring. Zo heb ik recent nog de dynamo, multiriem spanner en de snaar vervangen. Welke bij mijn type auto behoorlijk veel werk was. Ik ben van plan de schade zelf te herstellen en omdat ik misschien wel wat informatie hierbij kan gebruiken en voor degene die misschien wel wat aan mijn verhaal hebben post ik het hier:

Ik heb een golf 4 variant 1.9 tdi 90 pk van het jaar 2000, doordat ik moest uitwijken voor een andere auto ben ik op een verhoging van een rotonde gereden met alle gevolgen van dien:

spoorstang rechtervoorwiel erg krom + gescheurde achterste rubber van de draagarm voorwiel
kapotte carterpan
De oliepomp heeft een klap gehad, waardoor deze vervangen moet worden
De kettingspanner vd ketting vd oliepomp is afgebroken

Nu ik wist wat ik nodig had, ben ik gaan zoeken naar hoe ik deze onderdelen moest vervangen.

Met name de spanner van de oliepomp levert mij de meeste problemen op, hiervoor moet het keerringdeksel los. Omdat ik er anders niet bij kan.
Na enig zoekwerk, ben ik erachter dat ik de v-snaar moet verwijderen, de krukas poelie, de distributieriem moet los en dan nog het tandwiel van de distributie om eindelijk het keerringdeksel los te kunnen halen.

Dit bracht me tot de conclusie dat ik ook de distributieriem maar gelijk moet vervangen, zit er al 5 tot 6 jaar in en iets meer dan 90.000 km.

De onderdelen die ik besteld heb zijn:

Oliepomp setje ( oliepomp €160,- + ketting €26,- + spanner €8,-) de pomp is van merk febi ketting en spanner origineel bij de dago gekocht.
Complete distributieriem set met waterpomp van het merk continental €220,- origineel koste deze set €440,-
Vloeibare pakking om keeringdeksel + carterpan weer af te dichten €15,-
Carterpan
Keerring voor het keerringdeksel aan de krukaspoelie kant.
o-ring olie sensor
o-ring tussen de oliepomp en het zeefje

wat ik nog moet bestellen:
Olie 5w30 5 liter
achterste draagarm rubber rechtervoorwiel
spoorstang rechtervoorwiel

Omdat ik het kleppendeksel los gehad heb om te kijken of de motor zonder olie heeft gestaan (motor had namelijk nog heel even gelopen, na het incident) wou ik zeker weten of er niet nog meer schade was. Ik heb gelezen dat dit het eerste is wat droog loopt als de motor zonder olie heeft gedraaid. Maar dit was niet het geval en ik ga er dan ook vanuit dat ik verder geen motorschade heb.

Ik heb het kleppendeksel wel los gehad moet ik de pakking dan ook vervangen? in ieder geval zit deze nu weer dicht en mocht de auto straks weer lopen, dan zal ik in de gaten houden of deze zweet of niet.
(ik ben van mening dat je alle pakkingen moet vervangen als je zo los hebt gehaald, als het anders is hoor ik het graag) Maar het kleppendeksel is iets van latere zorg, omdat dit vergeleken met de rest erg makkelijk te vervangen is.

Wat ik nu alvast kan vertellen is dat je het kleppen deksel in het midden met de twee bouten weer vast moet draaien en de rest kruislings. (totaal 6 bouten)
De carterpan kun je over het algemeen goed bij, alleen bij de 2 boutjes aan de versnellingsbak zijde heb je een inbus nr. 5 met bollekop voor nodig. Omdat je een normale inbus er niet goed recht op kan zetten en hierdoor misschien wel dol draait.

Ik beschik ook niet over een brug helaas dus moet alles op de inrit doen, gelukkig wel overkapt.

tips en trics zijn altijd welkom, ik moet al mijn kennis halen van forums. Want ik heb zoiets dergelijks nooit eerder gedaan en zoals ik het al gezegd heb, ben ik geen monteur.

Ik zal al mijn bevindingen hier posten, zodat eenieder hierop kan reageren en mij tips kan geven. Maar ook dat mensen kunnen zien, hoe ik het gedaan heb en misschien hier wat aan hebben.

zodra ik de onderdelen binnen heb, zal ik beginnen. Hopelijk is dat van het weekend al :)
Foto's volgen nog.

nick_hein

Geplaatst door nick_hein (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

nick_hein:

Het is vervelend dat je die aanrijding hebt gehad en nu moedig probeert dit zelf weer op te lossen.
Hou het overzichtelijk voor een ieder door niet iedere keer een nieuw topic hierover te beginnen maar door te gaan in de reeds betaande hierover.

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Dan kan iedereen lezen wat er al aan raadgevingen is geplaatst.

Daarmee komt dit topic dan te vervallen.

nick_hein (0), 10 jaar geleden

oke, bedankt! kan het onderwerp dan veranderd worden van dat andere topic. Zodat men weet waar die over gaat?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.