Hallo Allemaal,
Mijn naam is Nick en ben een regelmatige bezoeker van dit forum, echter heb ik nu een probleem waar ik niet uit kom:
Ik heb een ongeluk gehad mijn mijn golf 4 variant 1.9 tdi 90 pk, waardoor o.a. een verhoging van de weg door mijn carter heen geslagen is, waardoor mijn oliepomp ernstige schade heeft opgelopen. Met het vervangen van deze zag ik ook dat mijn ketting spanner van de oliepomp afgebroken is. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze vervang?
Voor de duidelijkheid: de carterpan en de oliepomp zijn er al vanaf ik kijk nu tegen de spanner aan echter, zie ik zo geen mogelijkheid om erbij te komen?
Groeten,
Nick
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik weet het ff niet uit mijn hoofd maar maak anders een foto en plaats het hier.
Zou ook kunnen dat je het keerringdeksel eerst moet verwijderen, is dat deel achter krukastandwiel waar krukaskeerring in zit, zit met een bout of 5 vast dacht ik maar weet het ff niet meer uit mn hoofd.
Ik maak morgen gelijk een foto, dan wordt het hopelijk duidelijker
10 jaar
dit is een foto van de rest van de spanner
[url=http://postimg.org/image/5fg6abld9/][img]http://s22.postimg.org/5fg6abld9/spanner...[/img][/url]
dit is een foto van een deel vd spanner in het blok
[url=http://postimg.org/image/z9e74w3tx/][img]http://s18.postimg.org/z9e74w3tx/spanner...[/img][/url]
Na wat zoeken heb ik hier op het forum een gelijk topic gevonden.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
[url=http://postimg.org/image/oyvvxonwj/][img]http://s13.postimg.org/oyvvxonwj/afbeeld...[/img][/url]
op deze foto is te zien dat nr. 25 er dus ook af moet, maar nu is dus de vraag wat er nu precies los gehaald moet worden, voordat ik nr. 25 eraf kan halen.
de krukaspoelie dus? Zit dat alleen met 4 inbusbouten vast? en is dat gemakkelijk?
Het probleem is dus nummer 26 de spanner
Ik heb bijvoorbeeld al vaker een startmotor vervangen en de dynamo van de hierboven beschreven golf ook onlangs vervangen (dat was ook een hele klus, aircopomp zat in de weg net zoals de spanner, koelvin etc.) dus ik heb wel iets sleutelervaring, maar ik ben helaas ook geen monteur :( Dus wordt heel graag geholpen door middel van informatie
10 jaar
Nummer 25 is dat huis wat ik bedoelde, keerringdeksel.
Voordat je die kan verwijderen dan moet eerst je distributie los en dan pas het krukastandwiel en dan pas kan je dat huis verwijderen.
Daar was ik al bang voor :( de distributieriem zit er 90.000 km in en ongeveer 5 jaar, nu zegt een kennis dat deze dan gelijk vervangen dient te worden als deze eenmaal los moet. Misschien wel verstandig? al met al een hele klus, maar aan onderdelen valt het op zich nog wel mee, daar heb ik geen andere golf voor. Dus ga het maar gewoon proberen.
10 jaar
update:, doordat ik moest uitwijken voor een andere auto ben ik op een verhoging van een rotonde gereden met alle gevolgen van dien:
spoorstang rechtervoorwiel erg krom + gescheurde achterste rubber van de draagarm voorwiel
kapotte carterpan
De oliepomp heeft een klap gehad, waardoor deze vervangen moet worden
De kettingspanner vd ketting vd oliepomp is afgebroken
Nu ik wist wat ik nodig had, ben ik gaan zoeken naar hoe ik deze onderdelen moest vervangen.
Met name de spanner van de oliepomp levert mij de meeste problemen op, hiervoor moet het keerringdeksel los. Omdat ik er anders niet bij kan.
Na enig zoekwerk, ben ik erachter dat ik de v-snaar moet verwijderen, de krukas poelie, de distributieriem moet los en dan nog het tandwiel van de distributie om eindelijk het keerringdeksel los te kunnen halen.
Dit bracht me tot de conclusie dat ik ook de distributieriem maar gelijk moet vervangen, zit er al 5 tot 6 jaar in en iets meer dan 90.000 km.
De onderdelen die ik besteld heb zijn:
Oliepomp setje ( oliepomp 160,- + ketting 26,- + spanner 8,-) de pomp is van merk febi ketting en spanner origineel bij de dago gekocht.
Complete distributieriem set met waterpomp van het merk continental 220,- origineel koste deze set 440,-
Vloeibare pakking om keeringdeksel + carterpan weer af te dichten 15,-
Carterpan 50,- van wezel auto parts
Keerring voor het keerringdeksel aan de krukaspoelie kant. origineel 30,-
o-ring olie sensor origineel 3,-
o-ring tussen de oliepomp en het zeefje
wat ik nog moet bestellen:
Olie 5w30 5 liter
achterste draagarm rubber rechtervoorwiel
spoorstang rechtervoorwiel
Omdat ik het kleppendeksel los gehad heb om te kijken of de motor zonder olie heeft gestaan (motor had namelijk nog heel even gelopen, na het incident) wou ik zeker weten of er niet nog meer schade was. Ik heb gelezen dat dit het eerste is wat droog loopt als de motor zonder olie heeft gedraaid. Maar dit was niet het geval en ik ga er dan ook vanuit dat ik verder geen motorschade heb.
Ik heb het kleppendeksel wel los gehad moet ik de pakking dan ook vervangen? in ieder geval zit deze nu weer dicht en mocht de auto straks weer lopen, dan zal ik in de gaten houden of deze zweet of niet.
(ik ben van mening dat je alle pakkingen moet vervangen als je zo los hebt gehaald, als het anders is hoor ik het graag) Maar het kleppendeksel is iets van latere zorg, omdat dit vergeleken met de rest erg makkelijk te vervangen is.
Wat ik nu alvast kan vertellen is dat je het kleppen deksel in het midden met de twee bouten weer vast moet draaien en de rest kruislings. (totaal 6 bouten)
De carterpan kun je over het algemeen goed bij, alleen bij de 2 boutjes aan de versnellingsbak zijde heb je een inbus nr. 5 met bollekop voor nodig. Omdat je een normale inbus er niet goed recht op kan zetten en hierdoor misschien wel dol draait.
Ik beschik ook niet over een brug helaas dus moet alles op de inrit doen, gelukkig wel overkapt.
tips en trics zijn altijd welkom, ik moet al mijn kennis halen van forums. Want ik heb zoiets dergelijks nooit eerder gedaan en zoals ik het al gezegd heb, ben ik geen monteur.
Ik zal al mijn bevindingen hier posten, zodat eenieder hierop kan reageren en mij tips kan geven. Maar ook dat mensen kunnen zien, hoe ik het gedaan heb en misschien hier wat aan hebben.
zodra ik de onderdelen binnen heb, zal ik beginnen. Hopelijk is dat van het weekend al :)
Foto's volgen nog.
10 jaar
Voor degene die vraagt waarom breng je hem niet naar de garage? Dat is me gewoonweg veel te duur en dat is de auto ook niet meer waard. En aangezien de sloopprijs 250 euro is, vind ik dat ook geen optie. Buiten het feit om dat deze net een grote beurt heeft gehad, er een vol jaar apk op zit en een hele nieuwe dynamo+spanner en multiriem erop gemonteerd zitten wil ik er gewoon weer mee kunnen rijden.
10 jaar
Nou het klinkt goed zoals je het allemaal zegt in ieder geval, ga zo door!
Maak de plekken waar je de vloeibare pakking op doet goed schoon en glad (mag best nog wat hele lichte resten te zien zijn hoor maar het moet gewoon goed vlak zijn). Leg de kitrups ook niet te dik, een mm of 2-3 is genoeg en geld voor zowel carterpan als voor dat keerringdeksel.
De krukaskeerring monteren moet je alleen goed op letten dat je deze niet beschadigd. Als je het heeelll voorzichtig doet dan kan je hem er rusig overheen leggen met een draaiende beweging zodat hij goed over de krukas komt/valt maar je kan ook met bijvoorbeeld een stuk flexibel plastiek een trompetvorm maken waarvan de oplopende zijde precies de dikte heeft als je krukas en kan je de keerring er zo naartoe schuiven dat hij over de krukas valt (origineel gereedschap is ook zoiets maar dan een conische plastieke bus).
De distributie kan je aftekeken zoals hij nu zit en loopt dan gewoon goed hoor maar officieel moet je deze fijn afstellen dmv de poellie's deels los te halen.
Tip carterpan: bij montage eerst 2 boutjes in het midden hand vast en doe dan als eerste die 2 aan de bakzijde, als die er juist in zitten dan pas de rest van de boutjes doen. Straks doe je die 2 als laatste en flikkert er 1 tussen bak en motor en mag je alles weer loshalen.
Even een tijdje weg geweest, druk met werk etc. Nu heb ik vakantie en ben ik eindelijk begonnen, ik zal morgen foto's plaatsen.
Ik heb de krukasbout en krukaspoelie er nu af en kan nu dus bij het keringsdeksel. Hoe haal ik deze er het beste af. Eerst de boutjes los draaien en dan met kering en al van de krukas aftrekken? En hoe monteer ik deze weer de deksel met vloeibare pakking er tussen weer monteren en dan later de kering pas? Of eerst de kering in het deksel en dan in zijn geheel over de krukas heen schuiven?
10 jaar
Keerringdeksel compleet demonteren , kering er uit drukken , alles goed schoon maken , vet vrij , kruktap met fijn schuurpapier 2000 opschuren zodat er geen vuil/aanslag/roest meer op zit, nieuwe keerring in de deksel monteren , een kitrupsje op de deksel aanbrengen , kruktap vet maken zodat de keerring netjes er overheen kan glijden , deksel vast zetten.
[url=http://postimg.org/image/5k3kspj6f/][img]http://s23.postimg.org/5k3kspj6f/IMG_105...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/cskknx3wf/][img]http://s27.postimg.org/cskknx3wf/IMG_105...[/img][/url]
keerringdeksel verwijderd, maar nu blijkt dat de ketting van de oliepomp een gat in het keerringdeksel heeft geslagen en de tandwiel, waar de ketting van de oliepomp door aangedreven wordt is ook beschadigd. Hoe vervang ik deze? zie bovenstaande foto's
10 jaar
Sow flinke schade zeg!
Nou ik hoop voor je dat het tandwiel erop geperst zit maar dat zou ik eigenlijk niet weten.
Als dat zo is dan moet je het tandwiel verwarmen met een brander zodat hij uitzet en hem er dan vanaf trekken met een goede trekker. Als je gaat monteren dan het tandwiel weer eerst verwarmen en hem op z'n plek monteren maar van dit blok heb ik dat nog nooit gedaan. De positie van tandwiel maakt niet uit als er geen speedje oid op zit omdat er geen ballansassen hiermee worden aangedreven. Je zou de dealer of een VW motorrevisiebedrijf eens kunnen bellen en het aan hun vragen.
Ja inderdaad, vrij veel schade. Ik wordt er eigenlijk zelf nu ook een beetje ziek van. Maar nu heb ik hopelijk alles ontdekt.
dit tandwiel baart me toch wel zorgen. Ben vanmiddag naar een garage geweest in de buurt en die wisten het zelf ook niet helemaal zeker, maar hij zei dat het goed zou kunnen dat dit tandwiel 1 geheel is met de krukas en dat ik mogelijk de hele krukas moest vervangen. Ook zeiden ze dat waar ik mee bezig was ook geen werkzaamheden zijn die op een oprit uitgevoerd kunnen worden en dat een opgeleid monteur deze werkzaamheden zou moeten doen. Natuurlijk boden ze me direct aan dat hun de rest van de werkzaamheden wel wouden doen en dat ze de auto ook nog bij mij thuis op konden komen halen. Wel vermelde hij er even bij dat ze alleen met hun eigen onderdelen werkte dus ze de carterpan, oliepomp, distributieset en de rest dus zouden moeten bestellen.
Natuurlijk doe ik dit niet en bedankte hem vriendelijk voor de info ;) heb net even een mail gestuurd naar Holthuizen vw motorrevisie met de vraag betreft het tandwiel. Mocht ik geen antwoord krijgen rijd ik morgen even langs de vw dealer voor info
10 jaar
Ik heb antwoord op mijn mail gehad en het krukastandwiel zit op de krukas d.m.v. een krimppassing. En zou in theorie met een trekker eraf te halen zijn, zijzelf deden dat nooit. Omdat ze vaak met motorenrevisie te maken hebben en dan de gehele krukas vervangen. Als het eraf te halen is, dan zou het wel heel erg vast moeten zitten.
Dus nu maar met de brander en een trekker aan de slag.
Iemand nog tips? moet ik het tandwiel goed droog maken/vet vrij? En hoe doe ik dat het best? Ik wil namelijk niet dat de olie in de brand vliegt...
En welke trekker kan ik hiervoor gebruiken? Heb hier 2 poelietrekkers liggen, maar die passen er niet op...
10 jaar
[quote=nick_hein]En welke trekker kan ik hiervoor gebruiken? Heb hier 2 poelietrekkers liggen, maar die passen er niet op...[/quote]
Zelf dit tandwiel verwijderen gaat met een werkplaatstrekker niet lukken, misschien doorslijpen ?
Dit tandwiel is machinaal geperst / bevestigd / gekrompen.
ik vrees het ergste......
Gr. paul
Denk ook dat dat het beste is wat Paul zegt, de oude doorslijpen maar wel zo dat je de krukas niet beschadigd. Met brander kan ook maar dan moet je idd wel even weten waar je op richt e.d. voordat vanalles stuk gaat. Beste denk ik een gleuf erin slijpen, misschien met een dremeltje en de rest doorhakken, gaat wel tijd in zitten. Dan nieuwe tandwiel verwarmen en deze in 1x op zijn plek brengen en hem dan laten afkoelen.
Inmiddels andere auto gekocht en dit maar beschouwd als hobby.
Krukastandwiel is eraf geslepen, met een dremeltje. Was inderdaad behoorlijk wat werk. Maar ging heel goed.
Nu wil ik het nieuwe krukastandwiel heetstoken en erop slaan. Moet ik de krukas nog ontvetten voor het tandwiel erop gaat of juist niet?
10 jaar
Vetvrij , en er op slaan lijkt me niet de juiste methode , heetstoken is ook aan een min/max temperatuur gebonden , hij moet zo warm dat hij er zo op schuift zonder slaan , te warm en hij krimpt niet vast.
Het is al gebeurt. met alleen warm ging het voor geen meter. Heb hem dus wel echt heet gemaakt en hem erop geslagen met een buis. Op YouTube stond een filmpje van iemand die hetzelfde met een snijbrander deed. Ik heb het met een gewone brander gedaan. Hij lijkt goed vast te zitten, heb het ligtjes geprobeerd met een poelitrekker maar er zit geen beweging in gelukkig. Weet niet hoe je het anders kunt controleren?
10 jaar
De tijd zal het leren , er komt natuurlijk best wat kracht op te staan.
Als jij er alle vertrouwen in hebt , dan komt het waarschijnlijk wel goed.
Op afstand iets beoordelen is altijd lastig.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar