Bij de golf van mijn vriendin is een vervelende ratel te horen. Het lijkt linksonder uit het blok te komen. Ook zegt ze dat ze al 3 keer het waarschuwingslampje is gaan branden in combinatie met een piepertje. Om uit te sluiten dat het niet aan de dynamo, waterpomp startmotor of spanrol kwam is de multiriem afgekoppelt geweest (weer geluistert) en is ook maar meteen de distributie, spanrol en waterpomp vervangen aangezien dit over 10.000 toch moest gebeuren. de ratel frequentie is gelijk aan de rotatiefrequentie van het blok.
ratelt gekoppelt als ontkoppelt en een losse plaatveer of iets dergelijks is ook uitgesloten (koppeling zit er 500 km op)
Ik denk zelf dat het iets met de oliepomp te maken heeft of dat ergens een verstopping in 1 van de kanaaltjes zit.
een andere mogelijkheid kan zijn dat de klepstoters helemaal versleten zijn maar dan zou je computer niet in storing gaan toch (Oja, bij het uitlezen bleek de storing oliedruk aanwezit te zijn)
wie heeft dit meegemaakt en kan iets zinnigs zeggen over oliepomp/druk problemen icm ratelende geluiden met dit type motor.
Een goede tip zou mij echt vooruit helpen
Bedankt,
Tim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tim,
Die ratel in combinatie met het oliedruk lampje doet me denken aan iets of bij de oliepomp zelf, zou er even niet meer mee rijden en de carterpan demonteren, en bekijk de boel eens..
Kun je gelijk de olie met filter verversen..
Diverse motoren hebben last van kantelende zuigers, die veroorzaken ook zo'n geluid, kunnen er oud mee worden trouwens, mocht zoiets aan de hand zijn, dan kun je beter voor een ruilblok gaan, of laat de oude hohnen met een overmaat zuigers erin, maar dat kost ook het nodige geld.
Gr Stefan
Bedankt,
het gaat echter om een 1.6. het 1.4 model heeft inderdaad veel last van kantelende zuigers!
14 jaar
net heeft de buurman gekeken en het blijkt dat deze motor dus een kettingaandrijving van de oliepomp heeft. nu kan het zijn dat de hydrolische klepgeleiders versleten zijn of vast zitten wat zo'n ratel kan veroorzaken. (Allemaal hypothetisch dus).
enige oplossing lijkt dus om hem open te maken en te kijken en de boel te vervangen.
weet iemand of dit kan ZONDER de bak eraf te halen (alleen via kleppendeksel en karterpan)??
Bedankt,
TH
14 jaar
Alleen de carterpan demonteren Tim,
Zie :
[url=http://img823.imageshack.us/i/25239622.p...][img]http://img823.imageshack.us/img823/1285/...[/img][/url]
Nr 10 gelijk even schoonmaken!
Oliepomp, bij groeven op loopvlakken en tandwiele, vervangen..
Nr 26, bij het inbouwen veer voorspannen en inhaken.
Gr Stefan
14 jaar
Dit is nog wel een behoorlijke operatie, met alleen de carterpan demonteren is Tim er niet.
De tekening laat dit ook zien.
Gr. paul
Dit is echt super stefan!
had inderdaad al wat foto's gevonden van tdi tjes maar wist niet zeker of die blokken gelijk waren qua oliedruk systeem.
En paul, als ik naar die tekening kijk dan lijkt het erop of ik de krukaspouli en nummer 25 ook moet verwijderen.
Dacht eerst dat de aandrijving aan de bakzijde zat echter dat valt mee!
dit lijkt me een paar uurtjes werk zo!
14 jaar
carterpan gedemonteerd oliepomp los en uit elkaar gehaald inderdaad groeven op de loop vlakken. aanzuig filter zat ook bijna helemaal dicht met kool sterker nog het hele blok zit vol met kool olie was ook helemaal zwart (zit er pas een paar 100 km in !!!) kan dit een gevolg zijn van een slecht werkende oliepomp dat daardoor de olie verbrand zeg maar ??? ook vond ik nog een dun spiraal veertje in het carter ongeveer een vinger dik iemand een idee waar die van kan zijn? ketting,tandwielen en spanner lijken nog oke laten zitten of toch maar vervangen????
Mvg monteur van tim
14 jaar
Het lijkt er wel op dat de olie veeeeeel te lang erin heeft gezeten, dan krijg je ook van die 'black-sludge' en daardoor de boel verstopt is geraakt..
Ik zou wel even kijken waar dat veertje vandaan komt..niet toevallig van nr 26 op de afbeelding ? Omdat je zegt, vingerdik..
De pomp zou ik vervangen, de ketting en tandwielen zou je zitten kunnen laten, daar komt toch over het algemeen niks aan.
Gr Stefan
14 jaar
Dat is mooi!
als het het veertje van die spanner is dan zou dat wel het ratelen verklaren..Alleen lijkt het me lastig voor dat veertje om los te komen als de spanner zelf nog op zijn plek zit..Kan hij niet uit de pomp zelf gekomen zijn?
groet uit trondheim!
Tim
14 jaar
Tim,
Maak eens een foto van dat veertje, er zitten verder geen losse onderdelen van een veer onderin het carter gemonteerd, op die '26' na..
Foto kun je hier plaatsen via : http://imageshack.us en dan de link ervan even kopieeren.
Gr Stefan
14 jaar
bij nader onderzoek blijkt het geen veertje te zijn maar een metaalkrulletje ( soort van draaibank krul)
weet niet of bij een kop vlakken ook van die krullen kunnen ontstaan??
Maar weet wel dat je niet zomaar ff een oliepomp kan bestellen poehee moest alles doorgeven chassisnr ,motor code/nr en kenteken levertijd minimaal 3 dagen!!!!
Heb ook nog een tip gekregen nl carterontluchting slangen/kanalen en dergelijken schoonmaken en het blok met forte behandelen om alle kool aanslag te verwijderen.
Cliff
14 jaar
Forte is een goed middel.
Ja en de dealer, zelfs voor een lampje hebben ze tegenwoordig al het chassisnummer nodig..
Maar over dat stukje metaal, ik zou toch voor de zekerheid de lagerschalen onder eraf halen, niet dat dalijk ene beschadigt is, misschien heb je nu nog mazzel ermee..
Carterventilatie moet inderdaad ook open en schoon zijn.
Gr Stefan
14 jaar
tja alleen met de carterpan uitbouwen ben je er niet...
gr john
Stefan84 alvast hartelijk dank voor alle tips en aanwijzingen ,zal van de week de lagerschalen ff eraf peuteren en de rest van het blok cleanen, zal je nog wel laten weten waar het metaal slijpsel vandaan is gekomen.
14 jaar
Cliff heeft goed werk geleverd. BEdankt!
Inderdaad lijkt die spaan op het eerste gezicht op een veer. (jullie zullen wel denken, die kunnen nog geen spaan van een veer onderscheiden..gaat lekker daar in Leiden :).
Alleen met een magneet erbij zie je dat het toch een zeer harde alu leering is en als je heel goed kijkt zie je oneffenheden in de vorm. Dit soort spanen krijg je over het algemeen alleen als je gaat tappen. We denken dat die spaan is ontstaan nadat iemand de olieplug-gat opnieuw heeft getapt. Dit zullen we vanavond bevestigen als we weer aan het werk gaan aan de VW.
Zoek je je rot naar de herkomst van een veer blijkt het een spaan te wezen. Wat gaan we nog meer meemaken!! haha
Tim en Cliff
14 jaar
Het probleem lijkt opgelost te zijn. Er zit een nieuwe oliepomp in en de motor is chemisch geflushed. Daarna nieuwe olie erin en wat additieven voor het opvullen van krasjes en voor soepele keerringen e.d.
Auto loopt weer als nieuw, tik blijft weg en ook de computer gaat niet meer in storing.
Toen we een boormachine op de pomp hadden gezet hoorde we inderdaad een ratel. Bij het openmaken bleken er wel krassen in het huis te zitten. Het blijft echter de vraag waarom die pomp nu gaat ratelen. Op het eerste gezicht lijkt er niks in die pomp te zitten wat dat kan verklaren.
Iig, bedankt voor al jullie advies en hulp.
Groet, TH
14 jaar
Toch mooi om te horen Tim..
Bedankt voor de feedback!
Gr Stefan
14 jaar
[quote=stefan84]Alleen de carterpan demonteren Tim,
Zie :
[url=http://img823.imageshack.us/i/25239622.p...][url]http://img823.imageshack.us/img823/1285/...[/url][/url]
Nr 10 gelijk even schoonmaken!
Oliepomp, bij groeven op loopvlakken en tandwiele, vervangen..
Nr 26, bij het inbouwen veer voorspannen en inhaken.
Gr Stefan[/quote]
interessant plaatje,ben benieuwd wat de herkomst is.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar