Volkswagen Golf IV: VW Golf IV 1.9 Diesel: veel rook uit uitlaat.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Beste mensen,

2 weken geleden heb ik voor het eerst gezien dat er dichte rook uit de uitlaat kwam.
Hierna gewoon kunnen rijden zonder dat de rook opdook.

Nu merk ik dat het steeds vaker gebeurt en volgens mij als de motor warm is.
Als die koud is heb ik het probleem niet (aangezien ik korte stukken rijd, zie ik het probleem niet altijd).

Verder rijdt de auto heel normaal, trekt goed, geen bijgeluiden etc.

Kan iemand mijn verder helpen?

Dank U!

groeten,
Ami


ps De olie die er in moet is 5W30, ik heb vorige maand 5W40 erin gedaan (stond bij voor alle dieselmotoren), omdat het tankstation geen andere had.
Zal toch niet hieraan liggen he?

ami_holland

Geplaatst door ami_holland (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoe is het koelvloeistofpeil? Daalt dat?

ami_holland (0), 13 jaar geleden

Hoi old ford,

ik heb de koelvloeistof al nagekeken, en die staat nog steeds goed en hetzelfde (halverwege het koelreservoir, maar boven het MIN).

gr,
Ami

Harald4118 (0), 13 jaar geleden

Is het zwarte rook ?

Dan is er misschien een turboslang kapot.

ami_holland (0), 13 jaar geleden

[quote=Harald4118]Is het zwarte rook ?

Dan is er misschien een turboslang kapot.[/quote]
Nee dichte witte rook.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Mogelijk een kapotte koppaking.
Kunnen ze heel snel voor je testen met een CO-snuffelaar.

ami_holland (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Mogelijk een kapotte koppaking.
Kunnen ze heel snel voor je testen met een CO-snuffelaar.[/quote]
Dank je!
Ik heb net een paar garages gebeld en morgen kan ik komen en testen ze met een CO-snuffelaar.

Ik laat jullie weten hoe het afloopt.
Ben benieuwd wat me dit grapje weer gaat kosten, vorig jaar ook al veel geld uitgegeven aan de Golf (kapotte knok) :-(

gr,
Ami

ami_holland (0), 13 jaar geleden

Heren,

ik kom vaker tegen dat het de turbo kan zijn. Aangezien ook omdat ik 4 jaar lang, elke dag 160 km enkel reed en mijn auto meteen heb uitgezet (niet stat. laten afkoelen). 350.000 km nu (vorig jaar nieuwe nokkenas laten plaatsen)

Ik zal morgen wel de Co-snuffelaar test doen, maar als het de turbo is:

1 zijn de kosten van een ruilturbo rond de 600 euro?
2. ik heb vaker al dingen vervangen bij een auto (koppelingsplaten), maar is die Turbo zelf te monteren of moet je speciaal gereedschap hebben?

Thanks!

gr,
Ami.

ami_holland (0), 13 jaar geleden

Het is idd de turbo.
Heb CO snuffelaartest laten doen en koppakking was ok.
Ik kan op de autosnelweg ook niet meer harder rijden dan 130 (geen druk).

Maandag krijg ik een prijsopgave van de garage.

Iemand een idee wat dat kosten gaat?
Of wat een redelijk prijs is hiervoor.
Kan ik zo'n turbo op de sloop halen en zelf monteren?


Wederom thanks!


gr,
Ami

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ami,

Is de turbo echt zelf kapot ? Hoe is dat gecontroleerd ?

Heb je hem eens laten uitlezen om eventueel te zien of er foutcodes aanwezig zijn ? Dan kunnen ze ook in de meetwaardeblokken de turbodruk controleren, net zoals luchtmassa e.d.

Het niet harder willen rijden dan 130km/h zal waarschijnlijk komen omdat hij nu in noodloop draait, een soort veilige modus zeg maar.

Gr Stefan

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

stefan,

hoe je een turbo controleerd is in dit geval niet relevant, als er bijv n75 of de schoepen blijven hangen gaat hij geen lichtgekleurde rookwolk geven maar eerder zwart.
in dit geval lijkt het erop dat hij een beetje olie opzuigt langs het lagertje.


gr john

ami_holland (0), 13 jaar geleden

[quote=stefan84]Ami,

Is de turbo echt zelf kapot ? Hoe is dat gecontroleerd ?

Heb je hem eens laten uitlezen om eventueel te zien of er foutcodes aanwezig zijn ? Dan kunnen ze ook in de meetwaardeblokken de turbodruk controleren, net zoals luchtmassa e.d.

Het niet harder willen rijden dan 130km/h zal waarschijnlijk komen omdat hij nu in noodloop draait, een soort veilige modus zeg maar.

Gr Stefan[/quote]
Hoi Stefan,

nee de turbo is niet gecontroleerd.
Dat was nu het grootste vermoeden van mij en de garage.

Bedankt voor je tip.
Ik zal eerst een nieuwe afspraak maken om hem te laten uitlezen.

Ik houd jullie wederom om de hoogte als die uitgelezen is en welke foutcodes die heeft.

Dus omdat hij waarschijnlijk foutcodes heeft, is die in de noodloop gesprongen???

gr,

Ami

ami_holland (0), 13 jaar geleden

Heren,

ik ben naar de garage geweest vandaag om uit te laten lezen, maar die had geen tijd (een auto niet op tijd afgekregen).
Nu heb ik gelezen dat je via de climatronic kunt uitlezen.
Dat heb ik gedaan en die geeft 444 00.
Ff gekeken en dat betekent dat die geen foutcodes bevat.

De monteur in de garage zei ook al dat hij waarschijnlijk geen fouten geeft als de turbo kapot is, omdat het niet electronisch is.

MAAR kan me iemand vertellen hoe ik nu kan checken of ik de turbo kapot heb, wat het waarschijnlijkste is?

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Gr,
Ami

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ami,

Zou hem toch even laten uitlezen, Via de clima word je zo niks wijzer..

De Clima is storingsvrij inderdaad..

Gr Stefan

ami_holland (0), 13 jaar geleden

Heren,

Ik zal hem dan idd ergens laten uitlezen deze week, thanks!

Maar ben net alle slangen gaan controleren op lekkages etc.

Wat ik tegen kwam, was dat er in de dikke slang op de turbo (die met die stalen klip vastzit)
olie zat.
Ook in de turbo zat olie, op dat stalen sluitklepje in de turbo zat olie.
Ik meen ook te merken dat die minder turbo vermogen heeft dan voorheen.

Is dat een bevestiging dat die kapot is en daarom die rook ontstaat.

Thanks wederom!

gr,
Ami

ami_holland (0), 10 jaar geleden

Het was de turbo die kapot was en die is vervangen.

Kosten rond de 900 euro.

Dank voor reacties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.