Volkswagen Golf III : Golf III horten en stoten op de snelweg

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Gisteren schrok ik me rot op de snelweg, ik reed 130 en ineens begon de motor te horten en stoten. Door gas terug te nemen kalmeerde de motor weer en liep bij rustig. Even aan de kant gezet en onder de motorkap gekeken, maar geen zichtbare afwijkingen. Bij het wegrijden viel me op dat het horten en stoten plaats vindt bij het doortrekken in de versnelling richting 2500/3000 toeren, en zo rond de 80 km/uur in de vierde versnelling.

Maar helemaal eenduidig is het ook niet. Wanneer ik kalm optrek, en vroeg schakel rijdt de auto prima, tot hij rond de 80 km/uur soms gaat horten en stoten, maar hij heeft ook een paar keer gehort en gestoot laag in de vierde versnelling bij 50 km/uur.

Natuurlijk is het een oud beestje (278000 op de teller), maar ik zou er graag nog wat langer in rijden. Waar moet ik beginnen met zoeken naar de oorzaak van dit probleem?

lykle

Geplaatst door lykle (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

lykle (0), 11 jaar geleden

Op aanraden van een vriend met golf-ervaring ben ik eerst de bougies gaan controleren. Er bleek er één (te) los te zitten, en twee anderen waren erg smerig, inclusief kalkachtige aangekoekte prut. Met het vastdraaien van de losse bougie verdween 90% van het probleem. Waarschijnlijk verdwijnt de rest met het vervangen van de twee vieze bougies.

kaleido 1 (1630) PRO, 11 jaar geleden

Verwen hem eens met een beetje onderhoud.
Welke kleur heeft de aanslag op de bougies , je verliest geen koelvloeistof ?

lykle (0), 11 jaar geleden

Ach, pas nog een nieuwe radiator en thermostaat. Kortgeleden distributieriem, waterpomp, koppakking. Echt verwaarloosd wordt ie niet. De kleur van de aanslag is als zwarte smeer en lichte (creme)-kleurige kalkachtige aanslag. Ik verlies geen koelvloeistof. verbruik wel vrij veel olie.
[url=http://postimage.org/image/n2rn03btd/][img]http://s8.postimage.org/n2rn03btd/foto.j...[/img][/url]

kaleido 1 (1630) PRO, 11 jaar geleden

Dit zijn allemaal delen die aan slijtage en ouderdom onderhevig zijn, heeft weinig met een beurt te maken , maar dat terzijde.
Olie verbrand hij inderdaad , hoe ziet de rotor en verdeelkap eruit , aan de binnenkant ?

lykle (0), 11 jaar geleden

Rotor en verdelerkap zagen er niet raar uit. De metalen lip op de rotor had wel wat bramen (zie foto). Ik heb ze vervangen, net als de vieze bougies. Dat bleek overigens nog niet de definitieve oplossing. Die vonden we pas toen we ontdekten dat de kabel die van de accu naar het startrelais loopt, niet meer 100% was en zo nu en dan kortsloot. Nu dat verholpen is, is het horten en stoten volledig verdwenen.
[url=http://postimage.org/image/3tt9nl3k9/][img]http://s4.postimage.org/3tt9nl3k9/IMG_00...[/img][/url]

lykle (0), 11 jaar geleden

en dat gezegd hebbende, overkomt het me nog steeds zo nu en dan dat de motor even stokt, maar wel veel minder vaak dan toen ik deze thread startte. Iemand suggereerde om het benzinefilter te vervangen. Slaat dat ergens op?

kaleido 1 (1630) PRO, 11 jaar geleden

Als dat nog nooit gebeurd is , is dat na 20 jaar geen overbodige luxe , kan trouwens zowiezo geen kwaad , wordt vaak vergeten bij een beurt.

lykle (0), 11 jaar geleden

Dank Ferrie, ga ik doen.

rolandharms@assen (0), 11 jaar geleden

heb het zelfde probleem met mijn 1.6 8 v abu blok heb alles vervangen van hallgever tot bougies, bougie kabels bobine .
ik hoorde dat het carteroverdruk kon wezen dus dat de buizen vol smurrie zitten. heb alles los gehad en schoongemaakt maar nog het probleem.
mijn olie verbruik is zeer hoog, ik mag wel bijna een vat achterin hebben die meteen infuus geeft aan de motorblok. (lol) heb geen zwarte vlekken onder de auto en ook geen rookpluimen achter de auto.
over de benzine filter gesproken heb ik ook al vervangen na al die jaar was het geen overbodige luxe maar niet de oorzaak want doet het nog.
heb wel het idee dat de auto meer brandstof neemt .
zou er iets kunnen wezen met kleprubbers en of zuigerveren

lykle (0), 11 jaar geleden

Ik heb het benzinefilter vervangen, en na verloop van tijd verdween het probleem van horten en stoten. Alleen wanneer ik plotseling vol gas gaf, wilde de motor nog wel een keertje horten. Wellicht had ik de carburateur nog schoon kunnen maken, maar ondertussen is de Golf naar de sloop. Andere APK-vereiste zaken werden me financieel toch wat te gortig.

Dank voor alle hulp!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.