Volkswagen Golf I : Golf MK1 Cabrio EX 1800 koud stationair probleem

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: EX

Beste auto-fanaten,

Ik ben sinds kort eigenaar van een prachtige golf 1 cabrio :smt007
Ding rijd en loopt echt super, zeker vergeleken met mn golf mk 2

Nu heb ik echter één klein probleempje, hij loopt niet goed stationair als ie koud is.
Als ik hem start, zakt ie direct terug in de toeren naar ongeveer 300 rpm. Ik moet hem dan
handmatig in leven houden door een dotje gas te geven. Als ik geen extra gas geeft valt ie
meestal uit, als ik hem vervolgens weer wil starten is ie verzopen (benzine lucht en start alleen met
pedaal helemaal ingetrapt)

Na ongeveer 5 km rijden is het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen en loopt hij perfect.

Hij heeft een 2e2 pierburg carb (ja daar gaan we weer), en hij is voor de rest erg vlot :-D

Wat heb ik al gecontroleerd:
- Choke is dicht te drukken tot de laatste +/- 5 mm, daarna niet meer (met draaiende motor)
- Chokepulldown doos is niet lek (armpje blijft keurig ingetrokken als ik op poort-B zuig)
- Er staat spanning op de stationair regelklep en temp-tijd-klep (12V), ik hoor ook een "klik" bij het
omdraaien v/d sleutel
- Bi-metaal doet de choke-klep wat meer dicht als het wat kouder is (kan niet helemaal controleren aangezien het nu zomer is)
- Huisje van het bi-metaal is correct uitgelijnt
- Autochoke krijgt 12V en geleid stroom
- 3/4 unit werkt correct
- De vacuum slangen aan de voorkant zien er goed uit, heb de carb er nog niet afgehaalt, dus achterkant kan ik niet controleren
- De beide temperatuur schakelaars geleiden stroom als de motor koud is
- Acc. kanaaltje verwarming krijgt 12V
- Voetpakking: carb is wel te bewegen (+/- 5 mm heen en terug) maar dat veranderd niets in het lopen v/d motor
- Acc. pomp, ik zie een straaltje benzine als ik het gas intrap

Waar heb ik mijn twijfels over:
- Wax element: in een pan met kokend water zet het pinnetje wel uit, maar ik kan de pin er zo uithalen?
Ook gaat het pinnetje niet automatisch terug?

- Inlaatspruitstuk verwarming (hoe te controleren?), lijkt erop dat hij ook geen 12V krijgt?

- Gloeispiraal bi-metaal (moet ie echt geloeien? kan je dat controleren?)

- Temp schakelaars?

Heeft er iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Ik kan wel zomaar nieuwe onderdelen bestellen bij de dealer,
maar dat zou zonde zijn als het niet nodig is. Of is er misschien iemand in Overijssel die wel eventjes naar mijn carb wil kijken?

Groetjes,

Kwibox

stephanteelen

Geplaatst door stephanteelen (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

stephanteelen (0), 12 jaar geleden

Niemand?

Kort samen gevat loopt ie koud iets te laag in de toeren, wordt beter als ie warmer wordt.

stephanteelen (0), 12 jaar geleden

Carb eraf gehaalt en een lekke vacuumslang gevonden!

... word vervolgd...

stephanteelen (0), 12 jaar geleden

Met veel plezier kan ik melden dat het probleem is [b]opgelost!!![/b]

Het waren niet de vacuumslangetjes... of de choke, alles werkte zoals het moest.
Na nadere bestudering bleek dat er een boutje ontbrak in het mechanisme dat de gasklep
iets moet openen als de motor koud is.

Zoals hier te zien is: [url]http://twitpic.com/5pgnum[/url]

Hierdoor maakte het geen moer uit of de pin van de waxthemostaat in of uitgetrokken is...
en wordt dus ook de koud stationair niet omhoog gegooit!

De pierburg loopt nu perfect +/- 1250 toeren koud en zakt terug naar de 800 als ie warm is :D :D :D

Alle mensen bedankt voor het meedenken!!

Ik begin nu wel aardig in de gaten te krijgen hoe dat ding werkt... dus als er iemand een probleem heeft met
z'n 2e2, stuur maar een pm ;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.