close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf IV: Golf MK4 1999 1.8 turbo AGU motor problemen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 turbo 20v GTI AGU

Hallo,

Ik ben in het bezit van een golf 4 gti mk4 1.8 turbo gti (AGU motor)

Laatst begon mijn motor raar te doen tijdens bij het optrekken,
de motor heeft heel weinig turbo druk, en bij pak um beet 2500 rpm werkt de turbo niet meer mee.
het lijkt alsof je met een N/A blok aan het rijden bent.

wat ik zo ver heb geprobeerd is :

Vanaf de turbo tot het gasklephuis de slangen gecontroleerd op lekkage (was goed)
Actuator van de turbo gecontroleerd (goed)
Aanzuigbuis van de turbo gecontroleerd (goed)
BOV nagelopen (goed)

toen ben ik naar de dealer gegaan en heb ik de auto uit laten lezen en we kwamen uit op het volgende :

0231 Lambda aanpassing additief te hoog
0203 Hallgever foutief
4066 Luchtmassameter signaal te laag

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Mvg Danny

Geplaatst door

Dannyhoofd (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Die code's ken ik niet zo 123 maar die luchtmassameter en de hallgever zijn de verdachten, de lambdastoring is waarschijnlijk een gevolg storing.
Nog even voor de zekerheid: Heb je zelf de stekkers losgetrokken van luchtmassameter en hallgever? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk deze storingen zelf gecreëerd. Zo niet dan zou ik eerst even de stekker van luchtmassameter lostrekken en dan een stukje gaan rijden, mocht hij dan meer vermogen hebben dan kan dat een oorzaker zijn.
Maar hij zegt ook hallgever foutief. Heb je de juiste foutcode's of omschrijving ook toevallig? Want het kan varieren van een versprongen distributie tot een defecte sensor/bekabeling.

ricky 10
badge

12 jaar

Zal wel geen VW dealer zijn, maar pak em beet een Opel of Ford dealer die uitleest met een Bosch KTS.
203 = 00515 Nokkenas sensor (G40)
231 = 00561 Mengselregeling additief te hoog - (Aanpassing bij stationair buiten bereik)
4066 = 16486 Lucht massa meter (LMM) (G70) signaal te zwak

oldford 0
badge

12 jaar

Bedankt voor jullie reacties,

kan ik deze onderdelen ook van een golf 1.8 of 2 liter halen?
of moet het wel van een agu blok komen?

Mvg Danny

Dannyhoofd 0

12 jaar

Als zelfde onderdeelnummer is wel maar heb je al getest wat ik eerder zei? En heb je die storingen niet zelf gecreëerd door stekkers los te halen?

ricky 10
badge

12 jaar

Hallo,

ik heb de kabel van de luchtmassa meter wel eens zelf los gehaald, maar daar heb ik nooit problemen mee gehad, ook geprobeerd zonder de stekker en stukje te rijden , maar ook dat mocht niet baten.
hallgever heb ik nooit aangezeten.

Mvg

Dannyhoofd 0

12 jaar

Onder de cilinderkop aan de inlaatzijde zit op het onderblok een kunstof behuizing t.b.v. de carterontluchting. hieraan zit een rubber slang die naar de inlaat loopt. (in dit geval voor de turbo maar na de luchtmassameter de inlaat in)

Het is meestal niet de vraag of dit ding stuk gaat maar wanneer.... zowel het kunstof huis als de slang durft te lekken wat lucht die niet door de luchtmassameter gaat naar binnen trekt. Meestal moet je het demonteren om aan de onderzijde of achterzijde het probleem te ontdekken.

Signaal te laag verklaard. DTC 0651 is hier het gevolg van, hij gaat deze niet gemeten lucht corrigeren om de lamdawaarde te halen. tot een grens en als die overschreden wordt is de storing het gevolg.

ofwel controleer de inlaat tussen motor en luchtmassameter totaal op lekkage. klein gaatje is genoeg om dit voor elkaar te krijgen. LMM is bij dit type meestal van hitachi en gaat zelden... (kan wel stuk uiteraard)


nokkenassensor, achter deze storing staat meestal nog iets, anders met vag-com complete versie of vw kast uitlezen. Het kan zoals ricky al aangaf van bekabeling tot versprongen distributie of problemen met de tussenketting van de nokkenassen zijn. (hydraulische spanner zit aan de onderzijde en kan stuk, hoor je meestal niets van)

audia4 0
badge

12 jaar

Hallo,

audia4 bedankt voor je hulp!,
zal ik het nalopen,

vreemd genoeg was ik laatst aan het rijden en opeens deed hij het weer.
echt heel vreemd, stond ff 1 min stil en ging rijden en deed het weer als van ouds.

tot de volgende dag en toen begon het weer, soms deed ie het wel , soms niet.

iig zal het nalopen, bedankt zo ver !

Dannyhoofd 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.